Ihopsydd slidöppning

G

Gisburne

Mitt sto har tydligen lutande vulva och är därför delvis ihopsydd i slidöppningen. Har hört att man "bara klipper upp det" om man vill ta föl på henne - men är det verkligen så enkelt? Är det inte svårt att få sånt att läka ordentligt så hon inte lider (onödigt mycket) av att betäckas/föla? Jag kanske bara har fått för mig nåt i vanlig ordning, men det ser inte ut att vara "bara att klippa upp"...? :confused:

Min tjej har samma "defekt" och som jag har förstått är det inga som helst problem att klippa upp sedan. Själva läkningen går också fort och det är relativt smärtfritt för hästen. Det går att utföra ingreppet på sommaren utan problem men jag skulle ändå ta det säkra före det osäkra och vänta tills det inte är så varmt (som det förhoppningsvis blir snart :D).

Oj, läste slarvigt. Hon är ju ihopsydd redan.
Tala med din vet. om vad han anser om att klippa upp henne "i förtid". Tror inte att det är nödvändigt men är inte säker.

Okej, tack! :bow: Jag skulle vilja betäcka nästa vår, men det är inte helt hundra ännu. Får prata med vet nästa gång vi ses...

Inga problem, man snittar upp så nära fölningen så möjligt så att det inte ska komma in oren luft.

Jag hakar på då...

Jag har en kuse som är sydd, och förra året (när hon kom till oss) hade hon väldiga problem med flytningar och kladd. Efter ett tag lossnade det nedersta stygnet, det var bara att klippa/dra bort trådändarna och hon reagerade inte alls.

Men min fråga är egentligen om det är vanligare med flytningar på sydda ston än annars?

/// ghost

Nä det ska det inte vara vad jag vet, det är ju lite inviduelt hur mycket flytningar och så men det kan ju oxå röra sig om en infektion om sekretet ändrar färg eller luktar.

Mitt sto var ihopsytt innan. Vi klippte inte upp henne förrens det var tre veckor kvar till fölning, pga att det kunde komma in bakterier som inte var bra.
vetrinären lade en lokalbedövning och klippte sedan, stygnen var sedan länge "ihop läkta" då det var 5 år sedan hon blev sydd. Det var inga problem och såret läkte av sig själv väldigt snabbt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat