Ihopsläpp efter fölning..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 842

Thera

Trådstartare
Har för mig jag såg nån tråd angående detta, men nu hittar jag inte den..

Hur fort efter fölningen släpper ni tillbaka sto + föl in i flocken igen? Och hur gör ni rent praktiskt, får de hälsa inne först eller släpper ni bara ihop alla ute?

Är lite fundersam eftersom det inte blev bra vid förra fölet 2005, då ett annat sto fick sig rejäl känga av mamma häst vid ihopsläppet.

Nuvarande har gått själva i två veckor, lilla bebis är mycket säker på benen och ganska tuff mot sin mor, så det vore kanske inte fel med större hage och fler hästar att titta på. De andra i flocken är det dräktiga ledarstoet, en 4-åring och två 1-åringar. Stoet med fölet är nr 2 i rang.

Så, hur gör ni?

Sv: Ihopsläpp efter fölning..

vårat sto ska föla inom 1 veckoa förhoppningsvis å hon kommer att få gå själv i alla fall fram till 1 juni. sen komme dom släppas ihop med mina andra 2 ston på bete. Stoet med föl är 2.a i rang och rangledaren är väldigt snäll men bestämmd. Den andra pållen är stoets 3 åriga dotter.

så de blir
sto + föl
ranglerande stoet
3 åriga dottern till föl stoet

Jag provade att släppa in 5-åriga dräktiga avkomman till stoet som nu fått föl igen, efter någon vecka. Då hade jag longerlina på ungstoet så jag hann se hur hon reagerade först. Var bara mamma häst som var arg som ett bi och visade tydligt att fölis var hennes. Ungstoet visade också tydligt att hon höll sig på sin kant och respekterade mammans önskemål. Då släppte jag henne lös. Hon fick vara i andra änden av hagen för mamma häst.

Har sedan avvaktat med att släppa in igen eftersom stoet verkade behöva mer tid innan andra hästar kom in. Provade häromdagen igen när fölet nu snart är 3 veckor. Samma vaktande beteende från stoet. Men så fort det blir lite varmare ute så får de gå ihop ändå så att de vänjer sig. :p

Min är 2 veckor nu och släpptes ihop med övriga igår.
De har gått i hagarna brevid varandra och har stått i boxarna brevid varandra.
De fick först gå tillsammans med 3-åringen i den hage stoet och fölungen gått i och sedan släppte jag på sto+föl+3åring i den stora hagen tillsammans med 4åringen. Gick hur smidigt som helst. Fölis älskar att ha ett par nya lekkompisar, storasyrran är lattjo säger hon. Nästa föl kommer om ca 2 veckor så sedan får hon jämnårig lekkompis!

Vi har två dräktiga i vårt stall, min tösa och stallägarens shettis. Shettisen har gått med hingst sedan maj-07, dock har dom ej sätt betäckningen så ingen vet när hon ska få. Men vi tippar på innan min som är beräknad 22 Juni :)

Blir det shettis först så kommer hon få gå ensam i ca 1-2veckors tid i paddocken med sin fölis för att sedan släppas ihop med min och ev Ronja (2 år i sommar). Men vi funderar lite på att bara ha mammorna tillsammans med och låta 2åringen gå med valackerna. Under Augusti blir det nog ihop släpp av alla. Men vi får se, dom kommer få gå bredvid varandra under dagarna iaf (Vi delar av våra hagar).

Min tösa kommer stå inne på nätter tills det att hon fölat och några dagar efter fölning för att ha koll på den lilla och mamma häst.

Så har vi tänkt, men det kan lika väl ändras!
Kanske ska säga att när min tösa fått så kommer hon få gå ensam med fölis i 1-2v, men shettis stoet är så pass låågt i rang (Då min är den som bestämmer där) så vi kanske släpper ihop bara efter någon dag med. Vi får se!

Har för mig jag såg nån tråd angående detta, men nu hittar jag inte den..

Hur fort efter fölningen släpper ni tillbaka sto + föl in i flocken igen? Och hur gör ni rent praktiskt, får de hälsa inne först eller släpper ni bara ihop alla ute?

Är lite fundersam eftersom det inte blev bra vid förra fölet 2005, då ett annat sto fick sig rejäl känga av mamma häst vid ihopsläppet.

Nuvarande har gått själva i två veckor, lilla bebis är mycket säker på benen och ganska tuff mot sin mor, så det vore kanske inte fel med större hage och fler hästar att titta på. De andra i flocken är det dräktiga ledarstoet, en 4-åring och två 1-åringar. Stoet med fölet är nr 2 i rang.

Så, hur gör ni?
Det är lite olika. Vi får ju oftas våra på vintern och då går dom inte med flocken. Då går ju fölen bara ute korta stunder. Men stoet som fölade i sommras gick med flocken efter 1 dag. Jag ser ingen andledning till att vänta. Stoet behöver ju även hon 'avlastning'' och hjälp med att vaka över fölet.

Vi brukar låta stona gå i hagar jämte varandra tills fölet/fölen är ca 2 veckor.
Detta mest av smidighet, när man ofta får plocka ut/in föl och ston beroende på väder osv.

Sedan går de i flock hela betessäsongen med andra föl och ston.

Jag har mina hästar i mindre grupper, då de inte fungerar allihopa tillsammans. Jag har en äldre valack som vart hingst länge, som inte alls diggar unghästar eller valackar överhuvudtaget. Det enda han trivs med är ston och då gärna av den äldre modellen. De skulle annars kunna gå allihopa tillsammans, men så länge min lilla "hingst" finns i livet, så kan de inte göra det. ;)

Tack för era svar!

Hur gör ni för att undvika bråk och spring, eller blir det aldrig så?

Vi har ju två unghästar som jag antar inte lärt sig att det är se men inte röra i början. Förra gången blev det en dyrköpt läxa för en av de andra..

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 876
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 394
Senast: Digbil
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 275
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 197
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka