Ihopläkt fraktur på korsbenet- framtid för hästen?

Ridtjejen

Trådstartare
Hade ni köpt en häst som haft fraktur på korsbenet(nu läkt), men som enl veterinär säger "antagligen" inte har ngn betydelse för framtiden? Hästen är fullt försäkrad... ska ha till att hoppa/dressyr på 110/Lb nivå...

Sv: Ihopläkt fraktur på korsbenet- framtid för hästen?

Spontant nej, inte om jag hade någon som helst prestationskrav på hästen. Om jag skulle nöja mig med skogsmulle osv så kanske... Det dräller ju med hela hästar till vrakpriser, det känns onödigt att köpa på sig en sån risk. Sedan står man ju där med känslor för hästen, hur gör man då?
Och hur ställer sig ett försäkringsbolag till framtida skador? En skada på ett sånt ställe skulle ju ev kunna ställa till med allt möjligt tänker jag, och det lär försäkringsbolaget inte vilja ersätta då..

Har hästen fungerat för samma användning som det är tänkt att använda den till under ett par år efter frakturen hade jag inte tvekat alls. När en fraktur väl läkt om den läker rätt så är frakturstället faktiskt tom tåligare än innan. Man skall även vara noga att kolla så att hästen verkligen är jämn i muskulaturen så att den inte belastar sig snett, ett vanligt problem om de gått med en större skada och hållit igen i kroppen. Men är hästen belastad med likvärdigt jobb efter skadan och är jämn och fin i kroppen hade jag inte tvekat om jag verkligen ville ha hästen, speciellt inte när det finns ett försäkringsskydd som funnits sen innan skadan så att om det mot förmodan blir problem finns som skydd.

Spontant nej, inte om jag hade någon som helst prestationskrav på hästen. Om jag skulle nöja mig med skogsmulle osv så kanske... Det dräller ju med hela hästar till vrakpriser, det känns onödigt att köpa på sig en sån risk. Sedan står man ju där med känslor för hästen, hur gör man då?
Och hur ställer sig ett försäkringsbolag till framtida skador? En skada på ett sånt ställe skulle ju ev kunna ställa till med allt möjligt tänker jag, och det lär försäkringsbolaget inte vilja ersätta då..

Det står ju klart och tydligt i TS inlägg att hästen är fullt försäkrad det blir alltså ingen nyteckning så då är det inget frågetecken utan att bolaget tar det iom att hästen varit försäkrad sen innan skadan uppstod, de kan aldrig sätta reservationer på övertag av försäkring.

Är hästen igång och på den nivå du avser rida, hade jag kanske lyssnat om veterinären är positiv. Å andra sidan ska det mycket till för att jag ens ska titta på en häst med gamla skador.

Det står ju klart och tydligt i TS inlägg att hästen är fullt försäkrad det blir alltså ingen nyteckning så då är det inget frågetecken utan att bolaget tar det iom att hästen varit försäkrad sen innan skadan uppstod, de kan aldrig sätta reservationer på övertag av försäkring.

Det finns alltid 2 sidor av ett mynt, den ena sidan är klave som uppvisar empati för den enskilda individens framtida välbefinnande och den andra sidan är cach is king !!!

Det finns alltid 2 sidor av ett mynt, den ena sidan är klave som uppvisar empati för den enskilda individens framtida välbefinnande och den andra sidan är cach is king !!!

Ehhh nu är du väl ändå ute och snurrar som vanligt :banghead:

Du menar att välbefinnandet hos individen lider av att köparen får möjlighet att ta över en försäkring som inte har reservation för veterinärbehandling av den gamla skadan eller följder av den om hästen skulle få problem som kan härledas till den gamla skadan i framtiden, risken är nog väldigt mkt större att hästens välbefinnande hade blivit lidande om det inte funnits en försäkring utan reservation att ta över så att den vid nyteckning fått reservation för den gamla skadan samt alla andra skador som kan antas vara följder av den. Risken är nog väldigt mkt större i det fallet att ägaren drar sig för att åka iväg till klinik i första taget om de inte har någon veterinärförsäkring som gäller utan alla behandlingar måste betalas ur egen ficka.

Spontant -Nej.
Jag har en kompis som för ett år sedan råkade ut för en olycka där hon fick sprickor i sitt eget korsben, hon har fortfarande besvär av det -och av det så känner jag att jag inte hade vågat chansa med en häst, tänker att det säkert kan komma en del andra grejer "på posten" även om frakturen är läkt sen länge, spänningar och annat otyg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
593
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka