Ihjälskjuten hund.

Sv: Ihjälskjuten hund.

Mynta2 skrev:
Så går det om man vill ha kött. Nämen allvarligt talat...skulle man inte få slippa detta med: dödsskjutningar, vådaskott osv..om man var vegetarian ?

Svar: JA

Finns ingen som äter rävkött :smirk: :angel:

Skabbrävar, sjuka och trafikskadade djur måste man ju faktiskt skjuta bort för djurens bästa :cool:

Mynta2 skrev:
Så går det om man vill ha kött. Nämen allvarligt talat...skulle man inte få slippa detta med: dödsskjutningar, vådaskott osv..om man var vegetarian ?

Svar: JA

Nej för det kommer alltid vara ett behov av o sjuta av dåliga djur o.s.v.

PIRU skrev:
Nej för det kommer alltid vara ett behov av o sjuta av dåliga djur o.s.v.

Men annars kan man ju ge djuren P-piller, så löser det sig med världsfred och allt :angel:

*trött* Sorry Mynta

//E

lady_vip skrev:
Jag kan lätt påstå att jag har full koll på min jycke när hon är 200 meter ifrån mig, så det där är en syftningsfråga...

//E

Samma här.
Jag har koll på S utan koppel oavsett situation och avstånd, det har hon bevisat ett flertal gånger både i skogen och i tätort, iofs har hon noll jaktinstinkt och inget intresse av att spåra upp någonting.
Mötte bara här i slutet av förra året tre Schäfrar som var ute på promenad i skogen, de hundarna var kopplade och det förstår jag som de hängde och gapade i kopplen (det var rätt pinsamt att se, å ägarnas vägnar).
Enda gången hon är kopplad är vid löp.

Jag har alltid tyckt att en tervueren är lik en räv, fötutom att den är lite större.
Men färgen och de svarta topparna på öronen mm är ju väldigt likt.

simba_112 skrev:
Men man FÅR väl inte skjuta förrän man är säker på vad man skjuter:confused:

det är rätt-man får inte sjuta förrens man har helt fritt (ej grenar i sikte eller dyl) och skottet SKALL träffa rätt, fyller det inte upp dessa kriterier, så får du enligt LAG inte skjuta!

stackars hund och ägare dock inte jägare, många av dom har inte något att göra i skogen!

Diva_Bella skrev:
det är rätt-man får inte sjuta förrens man har helt fritt (ej grenar i sikte eller dyl) och skottet SKALL träffa rätt, fyller det inte upp dessa kriterier, så får du enligt LAG inte skjuta!

stackars hund och ägare dock inte jägare, många av dom har inte något att göra i skogen!

Mhm, och då kanske du kan berätta var gränsen går för när något är en gren? Räknas sly? Gräs kanske? Kulans bana, hur funkar det?

Vissa jägare har kanske dåligt omdöme, men man ska definitivt inte glömma att det är de som har kunskapen. Kan du själv se skillnad på kanin och hare? Avgöra kön på rådjur utan horn osv?

Denna jägare har gjort ett grovt misstag, men hela kåren kan knappast behöva stå till svars för att han tror att terven är en räv.

//E

Upplysningsvis, så finns det ingen Lag som man bryter om man skulle råka skadeskjuta ett djur :smirk:

<<<<----------- Jägare som har en 100% dödsstatistik och 0 skadeskjutningar hittills..:cool:

lady_vip skrev:
Mhm, och då kanske du kan berätta var gränsen går för när något är en gren? Räknas sly? Gräs kanske? Kulans bana, hur funkar det?

Vissa jägare har kanske dåligt omdöme, men man ska definitivt inte glömma att det är de som har kunskapen. Kan du själv se skillnad på kanin och hare? Avgöra kön på rådjur utan horn osv?

Denna jägare har gjort ett grovt misstag, men hela kåren kan knappast behöva stå till svars för att han tror att terven är en räv.

//E
jag har haft ett långt förhållande med en kille som är mycket aktiv(även hans familj ) inom jakt, och jag vet att man inte får skuta om man inte är säker på att kulan träffar rätt. finns det risk att kulan kan komma utanför sin bana pga sly, säd, TRÄD osv får man inte skjuta. det får dom lära sig på jaktskolan. man ska vänta tills man har klar sikt. får man inte det får man inte skjuta. Hans jaktlag har både bra och dåliga jägare. det är svårt att få bort dom gamla "grå" som "alltid" har varit med och som "kan allting". tyvärr.

och jag anklagar inte hela kåren, men jag vet att det är alltför många som är i skogen som inte har något där o göra,(jägare) fulla, dålig syn, darrar, har inte skjutit in sitt vapen, har med sig fel ammunition(!).. finns otaliga orsaker..

Gnist skrev:
Upplysningsvis, så finns det ingen Lag som man bryter om man skulle råka skadeskjuta ett djur :smirk:

<<<<----------- Jägare som har en 100% dödsstatistik och 0 skadeskjutningar hittills..:cool:

nej men du får inte medvetet skade skjuta ett djur. går som djurplågeri..(altså, vet du att risken finns är du medveten om det.)

100% är jätte bra, tänk om alla kunde vara så bra. *bra*

Finns ingen "riktig jägare" som medvetet skadeskjuter ett djur.
Skulle man resonera som du skulle ingen jägare någonsin kunna avlossa ett skott, för risken finns Alltid att det kan bli en skadeskjutning!

BeastieBabe skrev:
jag som har Pudel har signalväst (neongult reflextäcke) på sig när det blir mörkt bara för att bilisterna ska se hunden och jag skulle inte släppa honom i skogen under någon form av jakttid, speciellt inte utan väst..

Om du inte släpper din hund i skogen under någon form av jakttid så kan du aldrig släppa din hund. Alltid är någon jakt tillåten.

Att alltid ha reflexväst på sin hund är väl bra men ska inte vara nödvändigt. Oavsett om hunden smitit eller håller sig vid föraren så borde folk inte ha sådant kli i avtryckarn att man skjuter hund istället för räv. Om alla jägare följde de regler som finns, både moraliska, etiska och faktiska, så skulle inga sådana här olyckor inträffa. Skadeskjutning kan man dock aldrig helt komma ifrån, men visst skulle det bli färre om somliga inte var så heta på gröten.

/Duvan - sambo med jägare som oftare friar än fäller djur under jakt eftersom skottillfället varit för dåligt. (jodå, vi får kött i grytan allt emellanåt ändå :d )

(knapplån och till de inlägg som rör lös hund)

Det är hundförbudstid just nu. Då ska du ha din hund under sådan uppsyn som OM den vore kopplad och det är INTE 200 meter från matte/husse.

naturvårdsverket har tolkat lagen så här:
Viktiga datum!
Under tiden 1 mars - 20 augusti får inga hundar springa lösa i naturen. "Hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt" är Jaktlagens formulering. Många tolkar det som fritt fram att ha hunden lös med argumentet "Det står inte kopplad i lagen!" Men om en hund ska hindras från att löpa lös måste den hållas i koppel. Det är Naturvårdsverkets tolkning.

Lagens syfte är att skydda viltet under den mest känsliga tiden när djuren har sina ungar. Då är till och med snälla hundar farliga. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande.

Javan skrev:
naturvårdsverket har tolkat lagen så här:

Men om en hund ska hindras från att löpa lös måste den hållas i koppel. Det är Naturvårdsverkets tolkning.

Och det är en tolkning jag håller med om.

Det är hundförbudstid just nu. Då ska du ha din hund under sådan uppsyn som OM den vore kopplad och det är INTE 200 meter från matte/husse.
Nej 200 m koppel är det nog inte många som har. Vad jag ville framhålla var att man kan ha full kontroll över och kontakt med sin hund, även om den är på längre avstånd än koppellängd.

Men om en hund ska hindras från att löpa lös måste den hållas i koppel.
Vilket jag alltså inte håller med om och förmodligen inte bruksfolk i gemen heller.

LIA

LIA skrev:
Nej 200 m koppel är det nog inte många som har. Vad jag ville framhålla var att man kan ha full kontroll över och kontakt med sin hund, även om den är på längre avstånd än koppellängd.

Vilket jag alltså inte håller med om och förmodligen inte bruksfolk i gemen heller.

LIA

Ja tyvärr så tror alla att man kan göra hur som helst när det gäller hundar.

Enligt rättspraxis är innebörden att hunden skall vara kopplad i marker där det kan finnas vilt, undantaget är om en synnerligen genomdresserad hund går fot.

I samma skrivelse sägs vad gäller koppel:
"Enligt verkets mening kan således ej koppel av sådan längd, att föraren inte omedelbart kan ingripa för att förhindra att hunden kommer i kontakt med vilt, accepteras."

Enligt best. i främst §22 andra stycket jaktlagen som- utöver bestämmelserna i 12§ jaktstadgan- även berör hundhållningenså görs tolkningen att:
"Gör hund skada på vilt kan brott även mot dessa lagrum åberopas, även om skadan inträffat då hunden varit korrekt kopplad."

Allt detta och mer därtill finns att läsa i Naturvårdsverkets skrivelse:
Dnr 264-5409-76

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 530
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar