Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mynta2 skrev:Så går det om man vill ha kött. Nämen allvarligt talat...skulle man inte få slippa detta med: dödsskjutningar, vådaskott osv..om man var vegetarian ?
Svar: JA
Mynta2 skrev:Så går det om man vill ha kött. Nämen allvarligt talat...skulle man inte få slippa detta med: dödsskjutningar, vådaskott osv..om man var vegetarian ?
Svar: JA
Gnist skrev:Finns ingen som äter rävkött :smirk:
PIRU skrev:Nej för det kommer alltid vara ett behov av o sjuta av dåliga djur o.s.v.
lady_vip skrev:Jag kan lätt påstå att jag har full koll på min jycke när hon är 200 meter ifrån mig, så det där är en syftningsfråga...
//E
simba_112 skrev:Men man FÅR väl inte skjuta förrän man är säker på vad man skjuter
Diva_Bella skrev:det är rätt-man får inte sjuta förrens man har helt fritt (ej grenar i sikte eller dyl) och skottet SKALL träffa rätt, fyller det inte upp dessa kriterier, så får du enligt LAG inte skjuta!
stackars hund och ägare dock inte jägare, många av dom har inte något att göra i skogen!
jag har haft ett långt förhållande med en kille som är mycket aktiv(även hans familj ) inom jakt, och jag vet att man inte får skuta om man inte är säker på att kulan träffar rätt. finns det risk att kulan kan komma utanför sin bana pga sly, säd, TRÄD osv får man inte skjuta. det får dom lära sig på jaktskolan. man ska vänta tills man har klar sikt. får man inte det får man inte skjuta. Hans jaktlag har både bra och dåliga jägare. det är svårt att få bort dom gamla "grå" som "alltid" har varit med och som "kan allting". tyvärr.lady_vip skrev:Mhm, och då kanske du kan berätta var gränsen går för när något är en gren? Räknas sly? Gräs kanske? Kulans bana, hur funkar det?
Vissa jägare har kanske dåligt omdöme, men man ska definitivt inte glömma att det är de som har kunskapen. Kan du själv se skillnad på kanin och hare? Avgöra kön på rådjur utan horn osv?
Denna jägare har gjort ett grovt misstag, men hela kåren kan knappast behöva stå till svars för att han tror att terven är en räv.
//E
Gnist skrev:Upplysningsvis, så finns det ingen Lag som man bryter om man skulle råka skadeskjuta ett djur :smirk:
<<<<----------- Jägare som har en 100% dödsstatistik och 0 skadeskjutningar hittills..
BeastieBabe skrev:jag som har Pudel har signalväst (neongult reflextäcke) på sig när det blir mörkt bara för att bilisterna ska se hunden och jag skulle inte släppa honom i skogen under någon form av jakttid, speciellt inte utan väst..
Javan skrev:naturvårdsverket har tolkat lagen så här:
Men om en hund ska hindras från att löpa lös måste den hållas i koppel. Det är Naturvårdsverkets tolkning.
Nej 200 m koppel är det nog inte många som har. Vad jag ville framhålla var att man kan ha full kontroll över och kontakt med sin hund, även om den är på längre avstånd än koppellängd.Det är hundförbudstid just nu. Då ska du ha din hund under sådan uppsyn som OM den vore kopplad och det är INTE 200 meter från matte/husse.
Vilket jag alltså inte håller med om och förmodligen inte bruksfolk i gemen heller.Men om en hund ska hindras från att löpa lös måste den hållas i koppel.
LIA skrev:Nej 200 m koppel är det nog inte många som har. Vad jag ville framhålla var att man kan ha full kontroll över och kontakt med sin hund, även om den är på längre avstånd än koppellängd.
Vilket jag alltså inte håller med om och förmodligen inte bruksfolk i gemen heller.
LIA