Ihjälskjuten hund.

Sv: Ihjälskjuten hund.

Ingen här som vet något om omständigheterna?
Alltså kan hunden ha stuckit, i vilket fall ansvaret även ligger på ägaren!
Har ägaren däremot haft koll på hunden och haft den i sin närhet, faller ansvaret tungt på jägaren eftersom han då skjutit fast en människa fanns i närheten (+ vid ett promenadstråk?).

Signalväst? Nej, men reflexband vid vistelse nära vägen den mörka tiden. Inget speciellt under jaktperioden.

LIA

Lånar en knapp.

Vi vet inte vad som har hänt och ska då ej döma.

Allmän jakttid på rödräv varierar i landet. Sluttid i Skåne sista feb. sedan olika datum ju längre norrut man kommer (15 mars upp till Värmland Gästrikland, 31 mars upp mot Ångermanland -Jämtland och 15 april därifrån och norrut.

Skyddsjakt på räv hela landet 1 juli- 30 juni. Alltså hela året.

Däremot får inte hund löpa lös under tiden 1 mars- 20 aug.

Jag är helt säker att om hunden varit kopplad så hade inte hunden skjutits. Ägaren som inte höll kontroll över sin hund tog en risk - och förlorade.

Prakas skrev:
Tycker synd om jägaren och hunden.
Uppenbarligen så betydde vovven inte särskilt mycket för husse/matte eftersom denne lät hunden springa vind för våg utan uppsikt.
Ojdå, inte visste jag att du var på plats i morse när hunden dog och att du känner ägarna så väl så du kan komma med ett sånt uttalande? :crazy:

Till er som är så snabba till att anklaga ägaren för att ha låtit hunden löpa fritt utan uppsikt eller kontroll kan ju ta och hålla käften! :mad: Ägaren var ute på en morgonpromenad tillsammans med sin hund! Vad är det ni inte fattar?! Det står ingenstans i jaktlagen att en hund måste hållas kopplad och vem av er var närvarande och kan påstå att hunden inte sköts framför ögonen på ägaren? :devil:

Nej, det står ingenstans att en hund måste vara kopplad.
Men då förutsätts att man har en uppfostrad hund, samt koll på vad den gör och var den är.

Du har givetvis rätt i att jag inte vet vad som skedde, men jag tror inte att vovven knallade lydigt strax framför ägarens fötter....:smirk:

LIA skrev:
Det kan i o f s gälla även om hunden är 200 m från ägaren.

LIA

200 meter? Det enda ägaren har koll på då är att jycken är på rymmen...

Jag kan lätt påstå att jag har full koll på min jycke när hon är 200 meter ifrån mig, så det där är en syftningsfråga...

//E

Om det nu var en tervuens så finns det väl ingen som helst likhet m räv - jo 4 ben o svans.
Däremot är den kanske en aning lik en VARG.....

Jag tycker det är en tragisk händelse men ändå en eloge till jägaren som faktiskt anmälde sig själv.

vi har jakt på räv tom 15:e april, så det är helt lagligt att jaga räv nu.

Han hade väl knappast inget val - här hade ingen jägare klarat sig oidentifierad mer än en kvart. Man måste ju ha jakträtt på marken tex.

Jo visst men jag tycker ändå att det var bra,,,,

Ja vissa individer i jägarkåren är mer än tillåtet ....... - ja välj vilket ord som du tycker passar in.

Kan inte glömma när tv intervjuade jägare efter katastrofen när ett 20 tal eller fler älgar gått ner sig i en älv.
Jaktledaren var förtvivlad över vad detta kunde göra för älgstammen på sikt, avel osv.
En annan jägare säger - ja det är fördjävligt - nu blir det ingen älgjakt i höst.....

Det är det resonemanget jag inte kan köpa... Att "då blir det mindre jakt för mig". Jag fixar det bara inte... Jag har faktiskt nu i våras bestämt mig för att inte ställa upp som apportör under någon som helst fågeljakt. Folk får jaga utan att jag lägger mig i, men jag vill inte medverka till det.

Fy så hemskt :( :mad:
Jag har vet en som fick sin hund skjuten när han var ute på jakt, av en jägare ur ett annat jaktlag. Han stod bara och såg på hunden som inte dog av skottet utan blev "skadeskjuten", han kunde ju åtminstone lagt tryckförband eller vad som helst men han var helt känslokall :mad:

Det finns idioter till allt.

Så går det om man vill ha kött. Nämen allvarligt talat...skulle man inte få slippa detta med: dödsskjutningar, vådaskott osv..om man var vegetarian ?

Svar: JA

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 530
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar