Ihjälskjuten hund.

Mia_R

Trådstartare
Jaha, så då har det skjutits ihjäl en unghund på morgonprommenad med sin husse. Jägaren trodde sig se en räv och sköt. Zero var en stor terv och blev 1 år och 3 månader. :cry:

Jägaren har själv anmält sig till polisen.

Källa: uppfödaren

Sv: Ihjälskjuten hund.

:eek: Usch vad hemskt, både för jägaren, hunden och hundens ägare!

Usch vad hemskt... Jag kommer aldrig sluta förundra mej över när jägare skjuter på något som dom "tror" är ex. en räv/älg eller vad det nu må vara, när det i själva verket är något annat...
Då har man enligt mej inte i skogen med bössa att göra.:mad:

Jägare :devil:
Tänk om det suttit en unge bakom hunden och stuckit upp huvudet precis då?
Eller om han träffat en människa vafan lite koll måste man väl ha. skjut på allt som rör sig.:eek:

får man skjuta rävar nu? isf vad gjorde hunden i skogen under jakttid utan reflexväst på sig?

Nej det får man nog inte. Men uppenbarligen är det ganska många som gör det eftersom både människor och hundar blir skjutna lite då o då.
Jag kan inte ens fatta att det överhuvudtaget kan hända faktiskt. Om jag var jägare så vore väl det första man skulle göra att sikta jättenoga så att man var säker på att inte skadskjuta djuret och på den tiden det tar att göra det måste man väl hinna se VAD det är man siktar på??

Lazy1 skrev:
Jägare :devil:
Tänk om det suttit en unge bakom hunden och stuckit upp huvudet precis då?
Eller om han träffat en människa vafan lite koll måste man väl ha. skjut på allt som rör sig.:eek:

Tänk om, tänk om, tänk om.... Tänk om det kastar sig en människa framför bilen när du kör...

Vi har ju inte alla fakta, olyckor händer...

//E

Rigoletto skrev:
Nej det får man nog inte. Men uppenbarligen är det ganska många som gör det eftersom både människor och hundar blir skjutna lite då o då.
Jag kan inte ens fatta att det överhuvudtaget kan hända faktiskt. Om jag var jägare så vore väl det första man skulle göra att sikta jättenoga så att man var säker på att inte skadskjuta djuret och på den tiden det tar att göra det måste man väl hinna se VAD det är man siktar på??

Det är skyddsjakt. Som sagt olyckor händer och det är tragiskt. Det kan ju vara så att jägaren letade efter en skabbräv som synts till, kanske spårat den. Hunden dyker upp och det enda som finns i huvudet är skabbräven... Jag har ingen aning, men man kan inte alltid dömma så kvickt.
Han har ju tagit sitt ansvar och anmält sig till polisen.

//E

Det kan mycket väl fortfarande vara jakttid på rödräv. I de norra delarna av landet sträcker sig jakttiden till 15/4 resp 31/3.

Dessutom kan finnsas skäl till laga jakt utanför jakttid, t ex skyddsjakt och avlivning av skadat djur t ex.

LIA

Jag vet att det kan hända olyckor, men JAG tycker att är man ute för att skjuta en räv, då skjuter man inte en hund, eller om man är ute för att skjuta en älg då skjuter man inte en människa. Då har man inte haft 100% koll på vad man skjuter och det är livsfarligt att inte ha det och då ska man lämna bössan hemma om man ska ut i skogen.
Visst, jägaren tog sitt ansvar och anmälde sej själv, men gjort är gjort och jag hoppas verkligen att han blir av med sin vapenlicens. Nästa gång kanske jag är ute i skogen och han ska jaga älg. "Hoppsan, det var visst en människa jag sköt på, jag hade bara inpräntat i huvudet att det var en älg."
Jag tycker det är åt helsike fel.

okai.. men då visste hundägaren alltså inte om detta utan lät sin hund springa i skogen ändå? då utsätter hundägaren hunden för en risk.. hunden borde ha haft signalväst på sig..

jag som har Pudel har signalväst (neongult reflextäcke) på sig när det blir mörkt bara för att bilisterna ska se hunden och jag skulle inte släppa honom i skogen under någon form av jakttid, speciellt inte utan väst..

Det är väl klart att man inte gör, vapenvett och bedömning av vilt är ju det första som lärs ut. Men som sagt, vi vet inte vad som hände.

Vet att det för säkert 10 år sen var en dansk jägare på ett gods här, de hade köpt jakten. Han sköt inte mindre än 2 border terriers, eftersom han trodde det var kultingar. Han försökte gömma undan dem, men kunde ju inte lura de andra hundarna...
Han gick därifrån X antal tusen kronor fattigare.

Det är hemskt, men kom ihåg att 99% av jägarkåren faktiskt vet vad de skjuter på.

//E

BeastieBabe skrev:
okai.. men då visste hundägaren alltså inte om detta utan lät sin hund springa i skogen ändå? då utsätter hundägaren hunden för en risk.. hunden borde ha haft signalväst på sig..

jag som har Pudel har signalväst (neongult reflextäcke) på sig när det blir mörkt bara för att bilisterna ska se hunden och jag skulle inte släppa honom i skogen under någon form av jakttid, speciellt inte utan väst..

Det hade säkert kunnat hindras med nån form av signalfärg på hunden. Det kan ju underlätta för alla, även de som promenerar i skogen ser ju då hunden tydligt.
I södra Sverige är det inte rävjakt nu, men skyddsjakt får förekomma, vi vet ju inte vart det hände.

//E

Tycker synd om jägaren och hunden.
Uppenbarligen så betydde vovven inte särskilt mycket för husse/matte eftersom denne lät hunden springa vind för våg utan uppsikt.

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 530
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar