Igen, kvalregler!

M

mao

Läste på ridsports hemsida,

Ang. nationella tävlingar:
"För att få starta Lätt A-klass skall ekipage ha uppnått minst 62,00% i Lätt A eller högre klass på regional tävling."

Ändras till

"För att få starta i nationell Lätt A-klass skall ekipage ha uppnått minst 62,00 % med traditionell bedömning i Lätt A eller högre klass på regional tävling. "

Så nu undrar jag: är detta öht ngn ändring?

Och vad gäller då LA: P programmen? Dom räknas väl som La program men får man starta ett Ap program om man har haft 62% i tex La: 4?

För som jag förstår det (om jag inte har helt fel?) Så ska man ha 62% i klass på regional tävling i program som innehåller öppna, sluta och enkla byten för att få starta nat i klass som innehåller detta?
Allså, A:5, Ap-program eller FEI program?

I bara EN klass då som jag fattar det?

Har svårt att fatta :D Men om jag rider ett Ap program på 62 % eller över har jag kvalat nationellt och får rida alla klasser i nationellt?

Tacksam för svar. :)

(Om någon vet fler ändringar som kommer till 2006 får ni gärna skriva det med)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Igen, kvalregler!

på din första fråga, ang. ändringen tolkar jag det som ett förtydligande. när jag först läste det trodde jag att det stod "för att få rida LA-program måste ha uppnått minst 62,00% i Lätt A eller högre klass på regional tävling." och det lät ju lite konstigt.

flera av ändringarna är bara förtydliganden, eftersom det har varit lite luddigt uttryckt förut :idea:

Ska man inte ha ridit på över 62,00% i LA:2 eller högre på reg tävling för att få rida nationellt?

mao skrev:
"För att få starta i nationell Lätt A-klass skall ekipage ha uppnått minst 62,00 % med traditionell bedömning i Lätt A eller högre klass på regional tävling. "
Där tror jag skillnade ligger. Du kan alltså inte kvala om du ridit en klass som har gemensam bedömning (där du endast får ett betyg för allmänt intryck jmf med "traditionell bedömning" där du får ett betyg för varje ingående moment i programmet.)

Ja ridsportförbundets :idea:

Till Veronica A: Är traditionell bedömning samma sak som, ja en vanlig tävling där man får ett protokoll med bedömning på allt i programmet? Vad är det annars för bedömning? Visste inte att det finns fler.

Jag tror dom la till den förtydligen för att skilja på ryttartesterna och de vanliga tävlingarna. Du kan alltså inte kvala på ett ryttartest i LA-klass.:idea:

Ja "Traditionell bedömning" är det som vanligtvis används på tävlingar. (Alltså 1-3 domare (el fler) sätter betyg på varje moment). Med "Gemensam bedömning" får man bara betygen för "Allmänt intryck" och det är ofta (alltid?) två domare som kommer överens om betygen ihop. Vanligt vid kval för unga hästar till Breeders etc. Ovanligt i klasser för äldre hästar, men det kan förekomma. Då ska det i så fall tydlig framgå av propositionen.

Sedan finns ju även de sk Ryttartesterna som Rumpnissen tog upp, de tänkte jag inte på men kan inte tänka mig att det går att kvala till nationell klass i ett sådant "test".

Men efter en Klass som innehåller öppna, sluta och enkla byten på 62% kan jag rida alla klasser nat?

Och efter en La klass, tex La: 2 (som inte innhåller öppna, sluta och enkla byten) med 62% så får jag bara starta nat. i klasser som inte innhålller öppna sluta och enkla byten? Även fast La: P programmen väl räknas till LA klasser så måste jag ha kvalat genom öppna, sluta och enkla byten för att rida dom?

Mkt sluddrigt men har jag rätt eller har jag fattat helt fel?

*För att få starta LA:5, LA:6, och FEI-program på nationell tävling ska du ridit LA:P1, LA:P2, LA:5, LA:6 eller FEI:s inledande minst EN gång med 62% på regional tävling.

Alles klar? :D

Det andra gäller stora hästar, och som jag förtod rider du ponny?

Japp : ) En segtänkt ponnyryttare är jag :D

Ja nu förstår jag det där. Tack så mkt!

Så man kan kvala till nat LA (inte öppna, sluta eller enkla byten) i LA:1..??

Det finns väll alrid gpå nationell tävling? I alla fall inte i ponnyklasser. På storhästar har jag inter riktigt kommit så långt, än. :D

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: Snurrfia
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Dressyr Sista dagen att pumpa in förslag till nästa års TR och jag sliter med vad jag tycker om kvalreglerna 😅 Vad tycker ni? Har ni lämnat in...
Svar
3
· Visningar
2 843
Senast: Fiorano
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 048
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund