Igelkottar

C

Cronis

Det kan man väl för bubblan inte ha som husdjur? :eek: :crazy:
Jag läste i ett forum där en tjej skrev:

Hej, nån har som har en kotte eller flera? Tycker de är så förbannat söta, har suttit och läst på om dem länge nu, längtar tills jag köper en egen :D

// xxxx

Jag svarade på det å skrev bara enkelt "man kan inte ha dom som husdjur"
Men jag menar... Hur är det egentligen? :confused:
Inte kan man väl KÖPA igenkottar å ha som husdjur?
En sak om man tar hand om en kotte, som är skadad, å sen släpper den tillbaka. Men att ha den hemma...? :confused:

Sv: Igelkottar

Svenska igelkottar får man inte ha som husdjur, man får inte ens ta hand om en skadad kotte utan ska lämna in den till veterinärstation.

Men det finns andra sorters igelkottar som man får ha som husdjur, bl.a. en som kallas afrikansk pygméigelkott.

Som tassetass säger, afrikanska pygméigelkottar får man ha (dessutom finns de inte och har aldrig funnits i det vilda, har för mig att de är en korsning av flera olika kottar..?), sen finns det även långörade kottar också vad jag vet.

Långörad kotte
Afrikansk kotte

(www.ferpharm.dk)

Sen finns även tenrecs, som ofta kallas för igelkottar.

Senast ändrad:

Ok, tack för svaret...
Jag blev lite fundersam när hon skrev att hon skulle köpa en?!
Jag menar man kan ju inte köpa en "vild" kotte?

Cronis skrev:
Ok, tack för svaret...
Jag blev lite fundersam när hon skrev att hon skulle köpa en?!
Jag menar man kan ju inte köpa en "vild" kotte?

Nej.
En vild kotte kan man inte köpa.
Överhuvudtaget är det olagligt att ta in den "svenska"igelkotten.
De är fridlysta.
De Afrikanska pygméigelkottar som finns i Sverigeär uppfödda som husdjur sedan flera generationer tillbaka.
Mer info kan du hitta på:
http://hem.bredband.net/afrikanskpygmeigelkott :)

Hej!
Min bror har faktiskt en igelkotte (egyptisk långörad igelkotte för att vara exakt :smirk: ), han e inte särsklit rolig. Men alla har sina intressen!

PICT0297.JPG

PICT0300.JPG

bilderna blev lite stora...

Mvh Sandra

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 466
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka