Igår förlorade jag...

hjärter_dam

Trådstartare
allt förtroende jag hade för en av sveriges mer kända hopptränare/elitryttare. det var träning för denne på klubben, de hoppade ute och skulle träna ponnierna att hoppa vattengrav. en liten oerfaren ponny med en minst lika oerfaren ryttarinna på ryggen vägrade gång på gång på gång, och ganska snart beordnar tränare fram en mamma med långpisk som ska mana fram ponnyn över hindret. när detta inte hjälper tar tränaren själv fram en kratta och slår ponnyn på rumpa och bakben med kratt skaftet ett 10-tal gånger, innan ponnyn tillslut tar sig över. samma sak upprepas ett antal gånger innan träningen är slut.

fungerar det verkligen så här eller var detta ett sällsynt fall? jag tyckte mer att det liknade djurplågeri än hoppträning. hur glad kommer den ponnyn att bli nästa gång den får se en vattengrav? jag har iaf aldrig varit med om något liknanade och blev chockad och mycket illa berörd av hela händelsen.

Jag kan lova att jag inte hade hållit tyst om jag hade sett något liknande! :mad:

Det finns metoder utan våld!
Och det finns duktiga tränare som vet hur man klarar/reder ut problem utan våld!

"Där kunnskapen tar slut, tar våldet vid!"

usch va hemskt.
vilket budskap förmedlade denna tränare till sina elever, som säkert ser upp till honom...`? :devil:
illa, mycket illa.

Tyvärr är kändisskap/elitryttare inte alls synonymt med lämplig alla ggr tyvärr! :(

Och glädjande nog har jag upptäckt att de som inte alls är så högt "rankade" med att kallas A-tränare, har startat svår klass osv, kan vara de allra, allra bästa tränarna! :)

Men "törs" man det? Och gör det ngn nytta?
Jag menar, om det är en "storfräsare" som står där och alla andra är "hugade beundrare" som tycker vederbörande gör rätt, lyssnar ngn över huvud taget på en "gräsrot" då?

Det känns som om det enda som skulle hända är att man själv blir fullkomligt idiotförklarad, och att tränaren och dess "huliganer" bara tar ut det ännu mer på hästkraken!

Fast jag håller med om att man egentligen bör säga ifrån!
Men om man kanske inte ens är vuxen, så kanske det blir lite för svårt?

Det kan ju få en del av de "hugade beundrarna" att tänka till.

Och eftersom tråden flyttades hit från senior tog jag för givet att den som skrev är vuxen.

Du ska veta att jag var nära att gå fram till honom och fråga om han ville bli slagen därbak med krattskaftet. Men det gjorde jag inte. Jag har inte direkt någon hög status i det här stallet, vilket jag inte heller eftersträvar, men när så många hästkunniga människor kan stå och se på och slälja hans metoder med hull och hår så tror jag faktiskt inte att det hade gjort varken från eller till vad jag hade sagt. Tyvärr.

kan vara rätt jobbigt att säga ifrån.

Upppe på klubben där ja rider så håller det till en tränare som håller på med sådana metoder. Iallafall så rider jag inte för henne, men dom är ju i manegen och paddocken där dom själva har satt upp regler att man inte får longera/tömköra om någon annan rider där.
Det är bara dom som longerar där inne, och dom skiter i sina egna regler som dom satt upp.

Så länge jag är själv däruppe, säger jag ingenting. Jag rider ponny, dom har stora hästar och är många. Och jag tror inte dom skulle dra sig för att rida rätt in i mej om dom blir förbannade, :crazy: tyvärr..

För det första så tycker jag att du skulle ha sagt till. Tycker man något är fel så ska man ju säga det också. Annars blir det ju aldrig någon förändrig och ofta krävs det att någon börjar, så får de andra upp ögonen eller så vågar de också säga ifrån.

Sen är det faktiskt upp till de ryttare som rider för denna tränare om de tycker att dennas metoder är bra. En tränare som använder sig av totalt fel metoder får inga elever.

hur glad kommer den ponnyn att bli nästa gång den får se en vattengrav?

Tror du att ponnyn hade hoppat vattengraven nästa gång om den aldrig kommit över utan fått vägra? Skulle inte tro det. Ponnyn är faktiskt inte dum och den lär sig fort att det var "okej" att vägra här.

Visst kan tränaren i denna fråga mycket väl ha gjort fel, men detta som du har skrivit är trots allt din uppfattning av händelsen, så det vet jag inget om.

Jag rider ponny, dom har stora hästar och är många.

Att du rider ponny har väl inget med saken att göra? Jag rider också ponny och säger ifrån om jag tycker något är fel. Spelar ingen roll om det är någon som är 4 gånger så gammal som mig och ridit hela sitt liv och rider stor häst. Är det fel så är det!

Själv har jag slutat träna för en viss tränare p.g.a. jag inte tänker betala för att stå och diskutera med denna om vad som är/känns rätt och fel. Jag gör gärna som tränaren säger, om den kan förklara varför man gör vissa saker när jag tycker att det verkar/känns fel.

Precis min åsikt. :bow: Jag säger alltid till, och det tycker jag alla ska göra. Jag är ändå både liten till växten, bara 13 år, och är ponnydressyrryttare.

Även om man säger ifrån tror jag inte att tränaren lyssnar. om man e elitryttare lyssnar man nog inte på nån liten "unge"....... hemskt men sant :(

Jag rider en maxad D-ponny. Dom har stora hästar - 160 och uppåt. Vi säger bara ifrån på plats om vi har någon vuxen med oss, då dessa inte drar sig för något, de skulle SÄKERT kunna galoppera rätt in i mig med ursäkten "jag galopperade redan, hon flyttade sig inte". Det är sant, fel är fel. MEN man kanske inte gör saken bättre genom att skälla ut dom på plats. Det är bättre att ta upp det med styrelsen och säkerhetsansvarig. Sist vi gjorde det så blev hon asarg (säkerhetsansvarig alltså) för att VUXNA har betett sig så mot oss ungdomar.
Jag förstår inte riktigt vad odm håller på me. Oftast går jag inte in i manegen när dom e där, men det kan jag ju inte göra alltid.

Hmmm... tyvärr inte förvånad då jag tidigare hört historier (välgrundade sådana då mina kontakter är högt upp och mkt pålitliga) om bland annat barrering och olämpligt uppträdande på ponnyträningar för mkt aktade och kända tränare. Föräldrarna till ponnyungen borde sagt ifrån och tagit sin ponny därifrån, så borde även de andra föräldrarna gjort, ingen borde acceptera detta (detta har hänt en tränare som barrerade ponnyerna en gång, samtliga ponnyer togs därifrån... rätt åt tränarn). Du har rätt i att man inte ska träna nya hinder så. Det verkar vanliga på ponnyträningar i mina öron... undra om det är för att barnen själv är för små för att säga ifrån och föräldrarna inte alltid vet vad som är fel...

När du säger känd elittränare så tror jag jag vet vem men är inte säker. Jag har också varit med och tränat för honom på vattengrav och då var långpisken framme! Hästarna hoppade så krattan behövdes inte.

Håller med om att det är väldigt svårt att säga ifrån och de detta fallet tror jag knappt det är möjligt. Det är bara att tacka för sig och gå.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 111
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.