Igångsprutning? Dräktig trots fosterblåsan inte syns vid 17 dgr?

FlipTheFrog

Trådstartare
Var på 17-dagars koll idag med mitt sto som är seminerat med Roosevelt. (Kom igång sent i säsongen pga skada, så vi har bara gjort detta försöket). Veterinären hittade ingen fosterblåsa, men inte heller någon follikel och livmodern var väl sammandragen. Troligen så har hon varit dräktig men resorberat, men veterinären ville inte spruta igång henne idag utan kolla henne en gång till, på fredag.

Seminstationen stänger 15:e augusti så vad tror ni om utsikterna att hinna med en brunst till om hon sprutas igång nu på fredag (7:e augusti...)? =/

Hur vanligt är det att en fosterblåsa inte går att se på 17:e dygnet?

Sv: Igångsprutning? Dräktig trots fosterblåsan inte syns vid 17 dgr?

Jag har ett sto, som förra året inte gick att se om hon var dräktig, de kollade på 17, 24 och 30d, men kunde inte se något (hon har en del cystor), sen kollades hon inte förren 90d (pga sent på säsongen så det var ändå försent för ny seminering) och först då konstaterades hon dräktig!

Håller tummarna att hon är dräktig!

En sån tur ni hade! Tack för ditt svar, tyvärr hade inte vi samma tur - vid koll idag (19 dgr) så hade hon en follikel på vardera äggstock med 2 cm i diameter.

Hon sprutades och nu till nästa fråga - Stationen stänger om en vecka... (kanske tappar de även på söndag, har inte vågat fråga detta). Har någon Bukefalist sprutat sitt sto i motsvarande situation (ca 2 cm follikel) och hunnit med/inte hunnit med seminering samt att ägget lossat inom en vecka....?

=/

Beställ skick när follikeln är 35 mm, och spruta samtidigt pregnyl, så är det störst chans att ni hinner klart.

Man kan alltså ge ägglossningsspruta till hästar också, så bra! Vet nämnde inget om detta, ska ta upp det på måndag! Tack för svar & tips.

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 457
Senast: Lyxzen
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 486
Senast: em-pirre
·
Avel Ni som är lite bättre på det här med brunster o beteckningar än jag som är nybörjare! Mitt sto har nu stått en vecka hos hingsten...
Svar
1
· Visningar
1 314
Senast: Miaa
·
Avel Skulle gärna vilja ha lite feedback ang. mitt sto. Har gjort en liten blänkare i annan tråd, men tänkte köra en egen. Bakgrund...
Svar
19
· Visningar
2 268
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka