Igångsättningsschema

sommarminne

Trådstartare
någon som har ett bra igångsättningschema? har en häst som haft en gaffelbandskada och veterinären säger bara att jag ska ta de lugnt men jag tänkte om någon hade något mer exakt att gå efter? han har skrittmotionerats i 6-7 månader så de får gärna vara väldigt väldigt lugnt då jag könner att jag har all tid i världen att lägga på att sätta igång honom försiktigt så att han blir stark i både muskulaturen och benet igen:)

Sv: Igångsättningsschema

Jag har fått ett träningsprogram för häst som har haft längre vila. Programmet har jag fått från Helsingborgs djursjukhus.

vecka 1-5 Skritt på hårt underlag tex asfalt eller skogsstig. Börja med 30 minuter de första dagarna och öka gradvis till 90-120 minuter sista veckan.

Vecka 6 Fortsatt skritt på hårt underlag. Lägg in 5-6 travintervaller á 2 minuter på hårt och plant underlag. Öka med 2 travintervaller per dag. således är träningen uppe i ca 30 minuters skritt och 10-15 travintervaller i slutet av veckan.

vecka 7 Fortsätt träningen utomhus och lägg till 10-15 minuters arbete på bana. Rid på stora volter i alla gångarterna.

vecka 8 Normalt arbete.

Jag har fått ett träningsprogram för häst som har haft längre vila. Programmet har jag fått från Helsingborgs djursjukhus.

vecka 1-5 Skritt på hårt underlag tex asfalt eller skogsstig. Börja med 30 minuter de första dagarna och öka gradvis till 90-120 minuter sista veckan.

Vecka 6 Fortsatt skritt på hårt underlag. Lägg in 5-6 travintervaller á 2 minuter på hårt och plant underlag. Öka med 2 travintervaller per dag. således är träningen uppe i ca 30 minuters skritt och 10-15 travintervaller i slutet av veckan.

vecka 7 Fortsätt träningen utomhus och lägg till 10-15 minuters arbete på bana. Rid på stora volter i alla gångarterna.

vecka 8 Normalt arbete.

Hur många dagar i veckan gäller detta?

När det var dom veckorna med skritten så följde jag det dagligen, sen hade han 1-2 dagars vila i veckan.

Vad för typ av skada hade din häst? hur har det gått? alltid intressant å veta:bump:

Han blev satt på en lång vila för man trodde han hade hjärtmuskelinflamation. Men det visade sig ett år efter att det inte var det som hade varit felet, utan hans lungor var fulla med bindväv vilket var orsaken till att han blev väldigt anfådd och trött. Men programmet gäller generellt för hästar i längre vila just för att bygga upp styrkan i kondition och styrka i ben. Tyvärr fick vi ta bort honom pga felet i lungorna för det fanns inget att göra. Men jag har tre väninnor i stallet varav två hästar haft kotledsinflamation och en skada i ryggen. Och dom har använt sig av Helsingborgs program. Och det har funkat mycket bra.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 419
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka