Igångsättningsschema

MissFideli

Trådstartare
Jag har aldrig satt igång en häst och behöver hjälp med ett schema tror jag.
Fått ta över "driften" av ett helt underbart litet sto som blir 17 år i år. Gått som avelssto hela sitt liv. Kom till Sverige från Spanien som 11 - åring och vi är lite osäkra på om hon gjort så mycket annat än gått med föl där. Hon är inriden, men inte utbildad och eftersom man visar rasen på lina, så är hon nog longerad. Däremot vet jag inte på vilka kommandon, så jag får nog börja om. Hon ska "tömköras in" också. Dock är hon ju totalt omusklad så jag räknar med att kanske sitta upp i sommar, innan dess kommer nog all hantering ske från marken. Men jag behöver tips, råd osv. Hur långa tider kan man träna? Promenera? Hur fort öka på tiden? Vi har ridhus, vad kan man göra där för att träna hennes rygg och bukmuskler på ett för henne kul sätt?

Jag hade börjat med promenader, gärna i skogen. Går du bara på stigar kan du promenera ganska länge, en timme är ingen fara. Går du över stock och sten eller i mycket backar kan du börja med kortare promenader än så.

I ridhus är det ju perfekt med bomarbete! Det finns en bok som heter "Roligt med bommar och koner" som innehåller massor av övningar. Även Hippson har en del övningar på sin hemsida, de borde du kunna förenkla och göra från marken.

Jag hade börjat med promenader. Först bara i 20 minuter ungefär och utöka sedan till iallafall en timme. Gå gärna varannan dag i början och några dagar i veckan i backar. Inte jättebackar första veckorna men backträning är enormt bra så har du backar i närheten så utnyttja dem :) Se till så att hon inte trillar på nerför utan att hon sätter under sig ordentligt. I början kan man få pausa om backen är lång.

Om inte du är jättetung och passande sadel finns så är det inget som hindrar att du börjar rida efter någon månad. Skritt stärker på alla underlag. I början kan det vara bra att rida 10-20 minuter och gå 10-20 minuter, rida 10-20 minuter och gå de sista 20 minutrarna. Gå uppför och nerför alla backar.

Longera tycker jag inte att du ska göra alls. Longering sliter mer än vad det ger. Då är tömkörning bättre. Tömköra kan du både göra både i paddock och när ni är vana så kan du ut i skogen och tömköra. Lite bommar och kavaletti är stärkande på bana.

Många hästar tycker att det är kul att löshoppa så finns möjligheten så prova gärna det :)

Jag väger 75 nu och tycker jag är för tung. Men hoppas vi kan gå ner i vikt/stärka oss ihop! Löshoppa får vi inte göra tyvärr, men hoppa på lina tänkte jag hon skulle få testa.

Jag har aldrig satt igång en häst och behöver hjälp med ett schema tror jag.
Fått ta över "driften" av ett helt underbart litet sto som blir 17 år i år. Gått som avelssto hela sitt liv. Kom till Sverige från Spanien som 11 - åring och vi är lite osäkra på om hon gjort så mycket annat än gått med föl där. Hon är inriden, men inte utbildad och eftersom man visar rasen på lina, så är hon nog longerad. Däremot vet jag inte på vilka kommandon, så jag får nog börja om. Hon ska "tömköras in" också. Dock är hon ju totalt omusklad så jag räknar med att kanske sitta upp i sommar, innan dess kommer nog all hantering ske från marken. Men jag behöver tips, råd osv. Hur långa tider kan man träna? Promenera? Hur fort öka på tiden? Vi har ridhus, vad kan man göra där för att träna hennes rygg och bukmuskler på ett för henne kul sätt?

Promenader tycker jag är helt onödigt ur annan synpunkt än att lära känna och få förtroende för varandra, om du inte har schyssta backar ni kan promenera i. Jag förmodar att hästen brukar gå i hagen X antal timmar per dag?
Stod inför samma situation med ett avelssto för något år sen och jag behandlade henne som en 3-åring,
dvs 3 pass i veckan, max 20 minuter jobb åt gången, fram/ av-skrittning inte inräknat i de 20.
Jag longerade/tömkörde, lösgalopperade och red, 1 pass av varje aktivitet per vecka.
Höll det enkelt, helt kravlöst arbete till en början och när jag märkte att hon inte blev ansträngd av träningen så ökade jag på och bytte lösgaloppen mot ridning istället, men fortfarande bara 3 dagar i veckan.
När hon var stark nog för ytterliggare ett pass i veckan så blev det uteritt på den dagen.

Mycket cavalleti och hade bara fokus på ärlig bjudning och jämnt stöd i bettet i början.

Ang din vikt så hade jag inte varit rädd för att sitta upp kortare stunder, (givetvis beroende på hur liten hästen är såklart.) Min kropps trivselvikt ligger mellan 70-73 kg, vilket är helt normalt till min längd, och jag har aldrig tvekat på att sitta upp på en normalstor häst, skulle givetvis inte harva runt i timtal på omusklade, mindre hästar.. men du förstår min poäng :)

Lycka till!

Promenader tycker jag är helt onödigt ur annan synpunkt än att lära känna och få förtroende för varandra, om du inte har schyssta backar ni kan promenera i. Jag förmodar att hästen brukar gå i hagen X antal timmar per dag?
Stod inför samma situation med ett avelssto för något år sen och jag behandlade henne som en 3-åring,
dvs 3 pass i veckan, max 20 minuter jobb åt gången, fram/ av-skrittning inte inräknat i de 20.
Jag longerade/tömkörde, lösgalopperade och red, 1 pass av varje aktivitet per vecka.
Höll det enkelt, helt kravlöst arbete till en början och när jag märkte att hon inte blev ansträngd av träningen så ökade jag på och bytte lösgaloppen mot ridning istället, men fortfarande bara 3 dagar i veckan.
När hon var stark nog för ytterliggare ett pass i veckan så blev det uteritt på den dagen.

Mycket cavalleti och hade bara fokus på ärlig bjudning och jämnt stöd i bettet i början.

Ang din vikt så hade jag inte varit rädd för att sitta upp kortare stunder, (givetvis beroende på hur liten hästen är såklart.) Min kropps trivselvikt ligger mellan 70-73 kg, vilket är helt normalt till min längd, och jag har aldrig tvekat på att sitta upp på en normalstor häst, skulle givetvis inte harva runt i timtal på omusklade, mindre hästar.. men du förstår min poäng :)

Lycka till!

Promenaderna är mycket för att visa henne miljön samt för mig :angel: Jag vill inte vara i ridhuset jämt, så promenaden blir för att komma ut. Vi har några backar, men jag tror inte jag orkar klättra så mycket än :o Vi kan ju gå i skogen och lyfta benen och så samt bara umgås. Tänkte också hantera henne som en unghäst, men tror jag tänker skynda lite fortare än 3 år att vara uppe på 6 dagar/v. Annars håller jag med om att promenader kanske är lite onödiga för henne? Hon går i hage ca 7 h/dag men just nu står hon i princip bara vid hö häcken och äter.

Promenaderna är mycket för att visa henne miljön samt för mig :angel: Jag vill inte vara i ridhuset jämt, så promenaden blir för att komma ut. Vi har några backar, men jag tror inte jag orkar klättra så mycket än :o Vi kan ju gå i skogen och lyfta benen och så samt bara umgås. Tänkte också hantera henne som en unghäst, men tror jag tänker skynda lite fortare än 3 år att vara uppe på 6 dagar/v. Annars håller jag med om att promenader kanske är lite onödiga för henne? Hon går i hage ca 7 h/dag men just nu står hon i princip bara vid hö häcken och äter.

Ni får ju börja klättra tillsammans! Det gör ju inget om ni bara orkar er halvvägs upp i backen till en början, det är ju ändå halvvägs! Nånstans börjar vi ju alla =)

Tror också du kan skynda fortare än med en unghäst, jag la in pass nr 4 per vecka när min varit igång i två månader, då orkade hon, efter ett halvår så var vi uppe i 5-6 dagar per vecka, men det är ju helt individuellt hur mycket de orkar, och hur snabbt. Precis som med oss människor, i mitt fall orkade hästen snabbt mer än vad jag gjorde :o

Ni får ju börja klättra tillsammans! Det gör ju inget om ni bara orkar er halvvägs upp i backen till en början, det är ju ändå halvvägs! Nånstans börjar vi ju alla =)

Tror också du kan skynda fortare än med en unghäst, jag la in pass nr 4 per vecka när min varit igång i två månader, då orkade hon, efter ett halvår så var vi uppe i 5-6 dagar per vecka, men det är ju helt individuellt hur mycket de orkar, och hur snabbt. Precis som med oss människor, i mitt fall orkade hästen snabbt mer än vad jag gjorde :o

Tror det är samma här :p

75 kg är inga problem om hon är större än d-ponny typ ;)

Jag hade inte kört på 6 dagar i veckan i början. Risken för överbelastningsskador ökar om hästen tränas varje dag när den inte varit igång. Varannan dag däremot ger hästen tid för återhämtning :) Efter någon månad kan du öka på dagarna men var noga med att känna igenom henne och ha koll på rörelsemönstret.

Just rörelsemönstret kan förändras mycket på en häst som har stått länge. Det är inte så ovanligt att de när de ska börja belasta sig rätt trampar sig och/eller stryker sig så lite skydd och boots är inte dumt att ta på.

75 kg är inga problem om hon är större än d-ponny typ ;)

Jag hade inte kört på 6 dagar i veckan i början. Risken för överbelastningsskador ökar om hästen tränas varje dag när den inte varit igång. Varannan dag däremot ger hästen tid för återhämtning :) Efter någon månad kan du öka på dagarna men var noga med att känna igenom henne och ha koll på rörelsemönstret.

Just rörelsemönstret kan förändras mycket på en häst som har stått länge. Det är inte så ovanligt att de när de ska börja belasta sig rätt trampar sig och/eller stryker sig så lite skydd och boots är inte dumt att ta på.

Hon är strax över 150, men väldigt hängig i ryggen efter alla föl. Skydd var bra tips! Idag tog vi en extremt kort promenad, hon har föl fött förra året som precis har flyttat in i egen box på heltid men dom går i samma hage. Reina sa ingenting och verkade tycka den 50 m långa promenaden var spännande! Stumpan, det ska bli så spännande att se vad hon tycker.

Tror inte heller du behöver oroa dig för vikten. Jag hade börjat med promenader, och när ni känner er trygga med det skulle jag gå över till att träna in lite tömkörning samtidigt som man "påbörjar inridning". Nu är ju hästen inriden men jag hade nog ändå börjat om lite och gått igenom alla steg innan man sitter upp. Jag hade nog försökt komma upp på ryggen så snart hon verkar chill med läget, och sen fortsätta därifrån. Tycker att man får en bättre allsidig träning från ryggen i längden (för att inte riskera att man hamnar i läget där man longerar massor och sliter onödigt). Från ryggen kan man ju både skritta ut (och så småningom även i övriga gångarter) samt skola henne på banan/i ridhuset. Jag hade tänkt "unghäst" med henne och tränat på samma sätt. Skulle nog satsa på att göra något med henne varannan dag, så hon hinner återhämta sig både fysiskt och mentalt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 438
Senast: mackan
·
Träning Nu behöver jag hjälp. Jag köpte en häst i början på februari, importerad från Holland. Han var omusklad och tunn och så han har fått...
Svar
12
· Visningar
2 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka