igångsättnings schema

daschni

Trådstartare
min häst har stått skadad i en månad nu, och innan dess har hon mer eller mindre stått, reds kanske 2 dagar i veckan max, (jag fick henne i juli). nu har veterinären vart här och konstaterat att skadan läkt och hältan är borta och inget konstigt hittades, så fick smått börja med henne igen :D

nu undrar jag, (då jag aldrig varit i en situation innan där jag behövt starta upp en häst från start). Hur?

Någon här som har ett bra förslag på hur ja skall sätta igång henne, så hon får kondis, muskler och blir härliga gamla freya igen :p
hur har ni andra gjort?

Sv: igångsättnings schema

Fick du inga hemgångsråd?? :S

Jag har fått väldigt tydliga rekommendationer från veterinären kring hur jag ska lägga upp igångsättning och även fortsatt träning. Sen har vi haft kontakt och även återbesök för att se så att det går åt rätt håll när vi kommit en bit med igångsättningen och sen även när hästen är igång och rids igen.

Jag hade tagit upp frågan med veterinären som behandlar, för det kan ju vara viktigt att ta med skadan i beräkningen när du lägger upp igångsättningsschemat.

Nej inget jag fått.

Det var en sårskada som även gjorde henne halt.
Veterinären så nu att vi smått fick börja, då han ansåg henne va redo för de då såret ät läkt o hältan borta, därför ju undra :(

Så inga hemgångsråd..

Ring tillbaka och be dem skicka på mailen, det går ju fort och enkelt ocg besparar dig en massa funderande. Det kan ju se väldigt olika ut beroende på vilka delar som blivit skadade och hur mycket.

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 294
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 710
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka