igångsättning

Fiorano

Trådstartare
Hjälp mig att göra ett igångsättningsprogram till min häst!
Sjukdomshistorik: Blev i mars-06 opererad i vä. bakkota, fick diagnosen kronisk synovit. Har därefter vilat tills nu och blev friskförklarad nu i maj!:)

Hon är idag sex år och har alltså stått i ett och ett halvt år. Är endast grundriden och har energi till tusen, är väldigt elektrisk och man har inte en chans att hålla sig kvar när hon gör sin mördarbockar...

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu när hon ska igång, det är ju inte typen av häst som man bara kan skritta lite lugna turer på i tre månader. Möjligen om hon är drogad... Idag var jag ute och gick med henne och hon är så sjukt laddad! Min plan hittills är att promenera för hand succesivt upp till 60 minuter de närmsta tre veckorna, men sen vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Jag gillar att tömköra och tömkör min anda väldigt mycket, men jag är lite orolig att det blir för mycket böjt spår. Att tömköra på rakt spår "ute i det fria" är inget alternativ då hon laddar, vänder och slår när hon får frispel...

Hur har ni andra gjort?

Sv: igångsättning

Tja, han har sagt det luddiga "sätt igång långsamt och låt det ta tid...". Vill ha lite konkreta tips hur man ska göra! Tror i alla fall att de första turerna med mig på ryggen kommer att ske med drogad häst...

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven matte här, galen häst i stallet! Jag vet inte längre vad jag ska göra.. Vi är inne på v.8 i konvalescensen efter en skada på...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 042
Senast: Milene
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 697
Senast: Karminnie
·
Hästvård Olika bud på rekomendationer efter ledbehandling av led med artros! Har en häst som för 2,5 år sedan fick en hovbensfraktur som gick...
Svar
7
· Visningar
5 326
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka