igångsättning???

H

hegg

hur skulle ni lägga upp ett igångsättningsschema för gammal häst som skrotat i hagen länge och tappat muskler om ni inte har tillgång till att rida i skogen på ett par veckor.träning blir alltså i padock och en stor äng.tacksam för tips.
 
Sv: igångsättning???

Hej!

Jag skulle ta kontakt med en sjukgymnast.:bow:
De kan hjälpa dig med ett program.

/Frasse
 
Sv: igångsättning???

hur skulle ni lägga upp ett igångsättningsschema för gammal häst som skrotat i hagen länge och tappat muskler om ni inte har tillgång till att rida i skogen på ett par veckor.träning blir alltså i padock och en stor äng.tacksam för tips.

Skritt på lång tygel, mer skritt och mer skritt i ett par veckor i första hand.
 
Sv: igångsättning???

ok,hur långa pass ibörjan?
ska man undvika volter och cavaletti i början?
 
Sv: igångsättning???

Det beror väl även på hur hagen ser ut. har han stått i liten platt hage skulle jag gå ut och gå ett par veckor innan jag hoppat upp. Annars skulle jag börja med att skritta helt kravlöst i 1 månad. i början varannan dag. börja korta studer och öka succesivt. voler och cavaletti känns väl lite överkurs i början men en volt då och då och ett par bommar här och där är väl inte fel. men det ärinte någonting jag skulle rekomendera dej att träna på.

Jag har satt igång ett varmblod på 15 år från 6 månaders total vila. Och uppläget fungerade bra på honom iaf.
 
Sv: igångsättning???

ok,hur långa pass ibörjan?
ska man undvika volter och cavaletti i början?

30 minuters pass...
inga cavaletti
inga SMÅ volter utan i så fall ett varv då och då på 20-metersvolterna.
För att variera, kan du hellre variera med raka vägar, som rätt upp, snett igenom, halvt igenom, vänd över ridbanan.


Men som Salasolen säger, ska du helst inte kräva nånting mer än att knalla runt på fyrkantspåret första tiden, om du inte kan skritta ut i naturen. Har hästen inte gått på länge och dåligt med ridmuskler, då ska man inte överanstränga den med krumelutter. Speciellt inte om den är äldre.
 
Sv: igångsättning???

Jag skulle hålla mig till skritt på lång tygel på ängen första månaden, ju äldre hästen är dessto försiktigare måste du vara när du sätter igång den, egentligen ska du ju rida i skogen, men ängen är i alla fall bättre än paddocken i mina ögon. Föreslår att du börjar med korta pass och ökar efter hand. Där måste du ju känna lite själv också men som sagt, ju äldre häst dessto försiktigare måste du vara när du sätter igång och håll koll på benen så att dom fortsätter se hela och rena ut.

Ser nu att jag skrivit liknande som IngelaH, min dator visade inte det svaret först, den är lite seg...
 

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp