igångsättning...

Mammadutt

Trådstartare
hejsan skulle gärna vilja ha lite tips på igångsättning på en häst som stått en längre tid...

Är detta rimliga saker att göra första veckorna:

- promenera vid hand
- longera
- tömköra
- ledarskapsövningar
osv.

sen när man väl börjar skritta hur länge? en skrittur på 20 min är det alldeles för långt?

Filosoferar i all allmänhet :)

Tycker att det är jättebra att bara jobba från marken de första veckorna!
Sen när du väl börjar rida, så skulle jag rida i vanligt tempo, dock i ett mini format. Alltså, förkortar ner hela turen och kanske bara rider en kvart/20 minuter och med både tölt och trav fast bara korta korta stunder. Då blir det roligare för hästen än att bara skrita runt och desustom får du in lite kondition. De flesta hästar går dessutom mycket på framdeleen i skritt och kan vara lättare att få att jobba i tex tölt. Trav är ju skönt så att hästen får sträcka ut etc.

Ella

skulle görsa som du och börja först på marken, å seddan börja rida i tjugominuters om gångar gärna en gång på morronen å en gång på kvällen i skritt för att bygga upp ryggmusklerna ordentligt i cirka 4-5 veckor sen lägga in lite kortare trav pass. i iaf två veckor innan jag skulle ens tänkapå att tölte skulle nog vänta tre fyra veckor eftersom att tölten är jobbigare än traven. när hästen seddan klarar av att trava 1/3 av ridsträckan så kan man börja galopera kortare bitar.

Jag tror det är viktigt att vi inte stressar fram till ridningen, utan jobbar mycket från marken dom första månaderna för att dels stärka hennes muskulatur och dels för att skapa ett förtroende för oss som senare ska jobba henne på ryggen. Hon har ju haft en lång vila och dessutom varit sjuk. Så skynda långsamt är nog rätt recept för oss.

skulle jag oxå tro, den ena av våran isis gick ju ner sig hemskt över sommarmånaderna förra året endå å då fick vi ta och bygga upp alla hans ryggmuskler igen, sånt tar ju sin lilla tid desvärre. men det är ju bra att ni ska tömköra från marken, för de ger ju oxå en hel del ryggmuskler. :)

Sv: igångsättning...

Min ponny, ska också sättas igång nu efter längre tid skadad, han hade ett vridet bäckenben. Men han går inte att hantera på marken...veterinären säger ut och gå i skogen ca 20 minuter per dag, tyvärr så går inte det här på min ponny, han blir lite farligt, och vill gärna göra dumma saker, pga att jag inte vill göra det då är juh fräsmst säkerheten för mig. han är jätte snäll i stallet och på ryggen. Men han ser inte mig som ledare. jag gör väldigt mycket markövningar med honom , det gör jag med alla mina ponyer, men dena ponny är en sådan som när som helst akn resa sig rakt upp, sparka bakut, eller vända o springa därifrån, han bryr sig inte fast jag har träns, hingst kedja m.m mycket beror på hans grund uppfostran som vi tror han på någe sätt missade väldigt mycket. Nu e han 9 år och inte lika lätt att lära om. :) tips????

Sv: igångsättning...

Hej!
När min häst hade varit halt och stått ett litet tag fick jag "tillsägelse" om att han skulle ut varannan dag och då skulle jag börja med först 10 min sedan öka upp eftersom.

Jag gick med honom så första veckan (10 min och ökade) sedan red jag honom veckan efter i lika tid mm sedan efter det ökade jag varje gång längden på turen + började så smått trava korta bitar.
Det tog 1 ½ månad ( vet sa en månad men jag tog det säkra för det osäkra)att få igång honom och nu har det gått ca 7 månader och han får bättre trav och tölt för varje gång jag rider tycker jag. Ingen tillstymelse till hälta.
:banana:
Nu försöker jag få ner hullet på honom eftersom problemet låg däri + att förra ägaren red sällan.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: Nevermind
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 990
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V