Igångsättning, trots ½ grad hälta

Z

Zeena

Min häst fick 1 grad hälta HF och halv grad VF för 3,5 vecka sedan.
Han blev behandlad kortison+tuppkam.

Under dessa 3 veckor var han 12 sista dagarna på simträning, där han även skrittades i skrittmaskin, till hands eller löpband. Hage varje dag.

Nu 3,5 vecka senare vid återbesök var han fortfarane ½ grad halt HF. Fick någon behandling i blodet av ett preparat som skulle leta sig fram dit det behövdes. De ville alltrså inte behandla i leden

Han går nu ute dygnet runt och skall bara göra det i 3 dgr sedan skall jag skritta ½ vecka, sedan börja trava och komma tillbaka om 6 veckor. Då har han travat i 5 veckor, varav en på böjt spår. Samt endel klättring påbörjad.

Är det normalt att man tillåts sätta igång fast hältan inte är helt borta?

Obs! Hästen haltar efter böjprov, inte innan. Syns inget vid longering mjukt underlag, men han rörde sig stelare på hårt underlag då vi longerade.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Igångsättning, trots ½ grad hälta

Det är inte helt ovanligt, i vissa fall så det som krävs för att hästen ska bli av med det där 'sista' är att hästen komemr igång i arbete igen, och bygger upp och stärker sina muskler och sin kropp igen.

Dvs man kan behandla - vila - behandla - vila men ändå inte bli av med den där sista lilla reaktionen. Men om hästen sätts igång så försvinner den. Då beror det oftast på att hästen pga konvalescens och avlastning etc inte använder sin kropp somd en ska, och kanske har ett lite avvikande rörelsemönster/avlastar lite, fast de egentligen inte behöver längre, men gör att leden tar stryk och reagerar med de där låga reaktionerna. Om hästen då stärks och lär in ett korrekt rörelsemönster ocg musklar sig korrekt igen så får aktuell led inte ta 'lite mer' änd en ska hela tiden och hästen bli ren.

Sen, det är ju alltid en chansning, det kan gå åt andra hållet med och den halva graden blir mer iställlet. Jag har varit med om både och. Men sett mer av det positiva än det negativa, och jag har faktiskt själv varit den som föreslagit kontrollerad igångsättning (ev på butt) för att se om det hjälper mot 'det där sista' när behandling inte tycks hjälpa.

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 166
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 951
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 746
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka