igångsättning innan BF, hur gick det?

Cilla

Trådstartare
jag kommer inom de närmaste 5 veckorna föda vårt andra barn, antingen med planerat snitt eller igångsättning.

detta kommer ske tidigast när jag nått v 38.

hur har ni som blivit igångsatta innan BF upplevt det?
smidigt (känns inte så!!)?
långdraget (antagligen!!)?

"klarade" ni det själva, eller fick ni hjälp med klocka?
slutade det med snitt ändå?

känner ingen som blivit igångsatt innan BF, så då vänder jag mig till er såklart. :D

Sv: igångsättning innan BF, hur gick det?

Jag blev igångsatt, tog väl fem timmar ungefär tills de insåg att det inte skulle gå, och beslutade om snitt istället. Det är extremt sällsynt att en igångsättning klarar sig själv, alltså att det räcker att "puffa igång" förlossningen och att den sen rullar vidare av sig själv, utan det vanliga är att man får köra värkstimulerande dropp i princip hela vägen. Värkarna man får av droppet är vanligen mycket smärtsammare än naturliga värkar, så det vanliga är att man får köra full bedövning (ryggbedövning etc) för att det ska gå. Så det blir i bästa fall en väldigt "kemisk" förlossning, med dropp med värkstimulerande för att få förlossningen att fortsätta, och smärtstillande för att man ska orka, osv. I värsta fall funkar det inte, då blir det snitt istället.

Mitt tips är att kolla innan att det inte finns några hinder för ryggbedövning etc, eftersom det förmodligen kommer behövas. Och det är inte så kul att behöva genomgå både igångsättning och snitt.

Planerat snitt verkar i mina ögon betydligt trevligare, men det är klart, konvalescensen efteråt är längre.

Sattes igång efter 37 veckors graviditet. De tog hål på hinnorna och satte värkstimulerande dropp, sonen var ute drygt 7 timmar efter att vattnet gått och förlossningen var en mycket bra upplevelse på alla sätt. Ingen bedövning, inga bristningar, en stor och frisk bebispojke - ingenting att klaga på!
Rent statistiskt är igångsättningar dock mer långdragna och slutar oftare med snitt än om förlossningen startar av sig själv, men min upplevelse är näst intill enbart positiv!

Kan lägga till att det som var jobbigt var att jag hade tre värkar i rad innan jag fick någon vila, förmodligen pga droppet. Detta gjorde att jag var trött när krystningarna startade och det tog relativt lång tid från det jag öppnat mig helt till dess han var ute, men eftersom förlossningen gick så pass fort ändå kändes det inte övermäktigt.

Nu var det ju inte innan BF utan 17 dagar efter som jag blev igångsatt. För oss tog det 22 timmar innan lillkillen tittade ut. Värkstimulerande hela tiden, epidural större delen. Ingen sugklocka & bara lite bristningar. Det tog ju lång tid, men jag tyckte att det gick bra ändå:). Jag blev erbjuden snitt efter ca 17 timmar men eftersom både jag och bebis mådde bra tyckte jag att vi kunde fortsätta på den naturliga vägen.

För mig gick det JÄTTEBRA!

I v 37+5 beslutades om igångsättning för min del, med andra barnet. (första barnets födelse var naturlig, 12 timmar från första värk till att barnet var ute)

Det var då väldigt omoget så innan en igångsättning var möjlig fick de förbehandla med gel, hela 3ggr. Jag hade hört att gel gav fruktansvärda pinvärkar osv, men inte för mig, jag hade bara lätta sammandragningar, vilket jag haft sedan v 16 ungefär så det var ju inget nytt. :angel:

v 38+0
kl 18:00 var det fortfarande omoget,(tappen 2cm lång och bara en aning öppen) men de lyckades ta hål på hinnorna för att starta förlossningen.

Kl. 19:00 sattes dropp på "lägsta effekten för att smyga igång förlossningen."

kl 19:30 hade jag bara haft 2 lätta sammandragningar, och droppet höjdes ett snäpp upp "från lägsta". Fortfarande väldigt lite värkstimulerande alltså. Efter det här fick jag första riktiga värken. Sedan gick det i ett, hysteriska värkar utan uppehåll. Det var ärligt talat fruktansvärt.

kl. 20:30 Fick de stänga av droppet för jag klarade inte mer. Jag var då öppen 6cm med utplånad tapp(!!!) och de skulle ringa efter narkosläkaren för en epidural.

kl 20:45 Ville jag kräkas: yes, huvudet vid spinae, kan vi ju konstatera så här i efterhand.

kl 20:50 Skriker jag till maken att "nu kommer hon! Ring på klockan!"
Barnmorskan kommer in, får av mig byxorna (hade fortfarande mina egna kläder på mig, för alla trodde ju att det skulle ta tid...) och konstaterar att barnet är på väg.

21:04 är hon ute, våran lilla Tilde :love: Detta efter 6 minuters krystvärkar.

De här 90 minuterna som själva förlossningen varade var fruktansvärt smärtsamma, det var väldigt, väldigt otäckt... men det gick ju fort och barnet mådde fint, jag sprack inte alls, förlorade bara 2dl blod(!) och var dessutom så pigg och med att jag samtidigt som jag krystade det sista satte mig upp och själv lyfte upp henne från underlaget, innan BM hann få tag i henne. Det var häftigt! :D 1 timme senare gick jag själv iväg och duschade, och sedan promenerade jag upp till BB, ingen rullstol här inte. ;)

Så det kan faktiskt gå väldigt bra också, med tidig igångsättning!

Jag sattes igång på 38+2 pga havandeskapsförgiftning. Klockan 8 på morgonen satte de in en "ballong" som lossnade vid lunch ungefär, då tog de även hål på hinnorna, och sen föddes dottern strax efter 22 på kvällen.

Jag tyckte det gick hyfsat fort och smidigt, det som var jobbigt var att jag fick värkstimulerande dropp och tyvärr blev det något fel med CTG:n så mina värkar registrerades inte riktigt, så egentligen borde droppet ha stängts av mycket tidigare. Så jag fick lite dåligt med återhämtning mellan värkarna.

Behövde inte någon extra hjälp utan hon kom ut på tre krystvärkar, fick sy en del invändigt men inte ovanligt mycket.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 432
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 398
Senast: pews1972
·
Gravid - 1år Jag vill börja med att säga att jag vet att det inte finns några klara svar men jag behöver få ventilera lite tankar och förhoppningsvis...
Svar
13
· Visningar
2 587
Senast: Lithonit
·
Kropp & Själ Jag funderar på hur "sjuk" man behöver vara för att det ska kännas ok att be om hjälp av psykolog? Jag har aldrig haft kontakt med...
2
Svar
27
· Visningar
3 098
Senast: Kanintant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar