Sv: igångsättning innan BF, hur gick det?
För mig gick det JÄTTEBRA!
I v 37+5 beslutades om igångsättning för min del, med andra barnet. (första barnets födelse var naturlig, 12 timmar från första värk till att barnet var ute)
Det var då väldigt omoget så innan en igångsättning var möjlig fick de förbehandla med gel, hela 3ggr. Jag hade hört att gel gav fruktansvärda pinvärkar osv, men inte för mig, jag hade bara lätta sammandragningar, vilket jag haft sedan v 16 ungefär så det var ju inget nytt.
v 38+0
kl 18:00 var det fortfarande omoget,(tappen 2cm lång och bara en aning öppen) men de lyckades ta hål på hinnorna för att starta förlossningen.
Kl. 19:00 sattes dropp på "lägsta effekten för att smyga igång förlossningen."
kl 19:30 hade jag bara haft 2 lätta sammandragningar, och droppet höjdes ett snäpp upp "från lägsta". Fortfarande väldigt lite värkstimulerande alltså. Efter det här fick jag första riktiga värken. Sedan gick det i ett, hysteriska värkar utan uppehåll. Det var ärligt talat fruktansvärt.
kl. 20:30 Fick de stänga av droppet för jag klarade inte mer. Jag var då öppen 6cm med utplånad tapp(!!!) och de skulle ringa efter narkosläkaren för en epidural.
kl 20:45 Ville jag kräkas: yes, huvudet vid spinae, kan vi ju konstatera så här i efterhand.
kl 20:50 Skriker jag till maken att "nu kommer hon! Ring på klockan!"
Barnmorskan kommer in, får av mig byxorna (hade fortfarande mina egna kläder på mig, för alla trodde ju att det skulle ta tid...) och konstaterar att barnet är på väg.
21:04 är hon ute, våran lilla Tilde
Detta efter 6 minuters krystvärkar.
De här 90 minuterna som själva förlossningen varade var fruktansvärt smärtsamma, det var väldigt, väldigt otäckt... men det gick ju fort och barnet mådde fint, jag sprack inte alls, förlorade bara 2dl blod(!) och var dessutom så pigg och med att jag samtidigt som jag krystade det sista satte mig upp och själv lyfte upp henne från underlaget, innan BM hann få tag i henne. Det var häftigt!
1 timme senare gick jag själv iväg och duschade, och sedan promenerade jag upp till BB, ingen rullstol här inte.
Så det kan faktiskt gå väldigt bra också, med tidig igångsättning!