Igångsättning - hur skulle ni gå tillväga?

H

Horserider

Hej bukefalister :)

Hur skulle just Du lägga upp igångsättningen igen av en häst som stått och vilat i 2 månader (under vilan har han bara gått på lättare skritturer då och då)? Hästen har i vanliga fall ridits 5 dagar i veckan ungefär, allround.

Hur lång tid skulle ni räkna med att det skulle ta för att förhindra skador, och hur skulle ridningen se ut vecka för vecka?

Tack :):bow:

Sv: Igångsättning - hur skulle ni gå tillväga?

Hästar behåller sin kondition och muskler i ca 6 veckor, (medan vi människor bara behåller ca 1vecka) .. så har hästen vilat en månad så brukar jag rida på precis som vanligt!

Har hästen vilat längre än 6 veckor (din har alltså vilat 8?) så skulle jag ta det lite halv lugnt de första 2-3 dagarna..
kanske skritta ut första dagen och trava några steg, ..
andra dagen skulle jag trava och skritta ut i skogen,
och tredje dagen börja lägga in lite galopp. och att man inte har några krav på hästen!
Sen är det bara att rida på som vanligt :)
2 månader är egentligen inte speciellt lång vila för hästen utan den kommer ha kvar grundkondition och de allra mesta utav musklerna.

Men vill du vara extra försiktig med hästen så kan du ta det lite lugnt första veckan.. men sen kan du rida på som vanligt.

Jag antar att hästen inte vilat pga. skada? för isåfall hade jag rådfrågat med vet.

Du kan skritta ett tag med lite trav och sen efter hand som du känner lägga på mer och mer

Jag brukar räkna med att de tar lika lång tid att komma tillbaka som hästen vilat.
Alltså skulle jag långsamt trappa upp ridningen under en 2 månaders period för att efter 2 månader vara uppe i samma träning som hästen var i då den började vila.
Musklerna kommer tillbaka rätt fort men många glömmer att de tar längre tid att stärka upp senor o ligament igen.
Nu är iofs 2 månader ingen jättelång tid men över lag tror jag många har för bråttom tillbaka.

Sen beror de på om hästen varit skadad oxå. Isåfall är ett samtal med behandlande veterinär att rekomendera.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 749
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar