Igångsättning , energi till 1000

ankic

Trådstartare
Håller nu på att sätta igång "Killen" efter en skada( 7 veckor vila ,men fått gå i stor hage utan kompisar .Skadan satt på bogbladet) , hur lägger man upp igång sättningen?
Det vi har gjort sista veckorna är:
Lett 2veckor -10 min skritt
Lett 1 vecka -20 min skritt
2 veckor skritt -barbacka 20 min
1 vecka skritt -sadel 20min

När man lägger in trav ,hur länge travar man ? 5min.?
Han är jätte pigg ,rider bara ute på ridslinga . Man får sitta och hålla in honom hela tiden .

Sv: Igångsättning , energi till 1000

Ingen som satt igång en häst?????????????????????????????????

Hej!
Jag tycker att du kan lägga in 2-3 minuters travpass ungefär 2-3 gånger/ridtur.

Hoppas att du får igång honom snart!;)

Hur länge brukar man rida på rakt spår ? Tänkte om man kalla dagar kan rida i ridhus , då blir det ju böjda spår

Jag håller också på och sätter igång min ponny efter en inflamation i knäleden.
när hon var sjuk så promenerade jag med henne i 10minuter ungefär varje dag. när hon blev frisk sa veterinären att jag skulle skritta henne två veckor och sen börja lägga in trav (bara lite grann, typ 2-3min och sen skritt, sen lite trav osv.) och öka traven under de två veckorna, sen med galoppen precis som traven, ungefär i två veckor. Allt de ska vara på rakt spår. När jag galopperat ett tag så får jag börja göra volter och så. Absolut inte hoppning, inte för än hon blivit igång riden ordentligt.

Men hon sa också att det går bra att vara i ridhuset bara man följer fyrkanten och inte gör volter.

hej!

eftersom den nu blivit skrittad och är "mjuk" på de viset skulle jag börja med att trava små korta snuttar under ridturen, jag tycker nämligen det är helt värdelös och säga "2 min" som exempel, de gäller ju att spegla hur hästen tar de.

som sagt: korta snuttar då och då=)

Kommer just från stallet ,han har energi i överflöd . Tar tag i bettet och bara sticker . Det går i 120 knyck .
Hur skadligt är det att släppa honom lös och låta honom springa av sig lite energi?
Ska ringa till kliniken i morgon och få lite råd

Jag brukar släppa ponnyn i ridhuset och låta henne springa som hon vill. Men hon brukar inte springa så mkt. Så jag vet inte. Hoppas hon inte tar speciellt mycket skada av det. För egentligen kan hon ju springa lika mycket i hagen som hon springer i ridhuset. :rofl:

ankic skrev:
Kommer just från stallet ,han har energi i överflöd . Tar tag i bettet och bara sticker . Det går i 120 knyck .
Hur skadligt är det att släppa honom lös och låta honom springa av sig lite energi?
Ska ringa till kliniken i morgon och få lite råd

Med tanke på att du redan börjat satt igång honom, skulle jag inte tro att de är farligt, kom bara ihåg att gå med honom i 20 min innan du släpper honom så att han är ordentligt varm=)
Lycka till!

Nu har det börjat gå betydligt bättre , han verkar ha "tappat" överskotts energin .Men traven är fortfarande snabb.Men det blir säkert bättre då man får börja jobba honom lite.
Få se hur det går -det är dags för galopp på rakt spår

Inga problem med att prova galopp på rakt spår, han lyssnade bra på avsaktning. Däremot verkade han tycka det var lite jobbigt

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka