Igångsättning efter vila

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare fethajja
  • Startdatum Startdatum
F

fethajja

hej allihopa.

Jag har låtit mitt 9 åriga kallblod vila nu i 2-3 månader och har börjat "sparka igång" honom nu, från grunden. Har kört i några veckor nu. Mestadels har det blivit långa rundor på 3-4 mil/gång då han har fått jobba ganska ordentligt. Har även varit ner med han på banan 1 gång i veckan och snabbjobbat honom. Så har jag passat på att rida honom ca 1 gång i veckan för nöjets skull. Har även longerat honom mycket i djupsnön.

nu till frågan.
Har ni något tips över vad jag mer kan göra med honom ?

tacksam för svar. :bow:

Sv: Igångsättning efter vila

haha:angel:

har hört att Lähdekorpi sagt att han aldrig köper häst norr om Dalälven pga att där tränas dom ihjäl...:cool:

Haha...ja man kan nog börja hålla med.

TS: Inget ont menat men 3-4 mil? Ska han tävla i distans?

Har inte hästen varit igång mer än ett par veckor och tränas 3 - 4 mil?????
jössös!
efter en så lång vila måste du köra igång hästen lugnt.
skippa långmilarna och lägg in intervaller, jag kan inte kbl trav så bra, men runt 2.00

Tja, hästen verkar ju ha gått bra så den borde väl vara nog grundtränad i alla fall? Skippa långturerna och till och med banjobb, kör intervaller och starta!

de är alltså därför vi ska köpa huset vi kikat på.. ligger med standtomt till dalälven... på rätt sida... *ler*

Jag har själv börjat sätta igång min gammel tant Alice igen (ja jag vet, vi skulle lägga ner men....:angel:) & efter en månads vila i hagen så har jag nu skruttat ut på henne under sadel med lite skritt & trav i blandad terräng 3 ggr nu. Tänkte fortsätta så 2-3 veckor & sen åka in på provlopp varje el varannan vecka & låta henne skrutta runt i 1.25 klunga, och be om att få vara "master". Tänkte prova en ny variant & jobba på hennes mentala... Vad tror ni? (jag vet, knapp lånar lite..)

Låter som att du och jag kan fortsätta i den tråden jag just skapade :p... Våra licenskurser börjar ju här nu, det tror jag är en bra grej för hästar som börjar lessna ur. Tre omstarter och 1.28 tempo.. Woohaaa....

De verkar ju endå funka eller hur?

Har inte skrivit något negativt, bara ett konstaterande. Vissa hästar tål att tränas hårt, andra inte. :idea:

får jag bara fråga, jobbar du kanske hos patrik wass? :angel:

Såg att namnet zolovår i din blogg och vet att han iallafall stått hos honom tidigare..

får jag bara fråga, jobbar du kanske hos patrik wass? :angel:

Såg att namnet zolovår i din blogg och vet att han iallafall stått hos honom tidigare..

Nej. Hästarna står i deras privata stall och Zolovår är numera utleasad till en viss Holger Öhlin som tränar honom och innan dess var han utleasad till Sören Östman, innan dess var han i Patrik Wass stall :love:

Han är dessutom en väldigt trevlig och go häst den där Zolovår :banana:

Jag blir helt snurrig av detta, var det inte ytterligare en Bukefalist runt den hästen??? :confused:

Eller är det en eller ett par användare med flera Nick?

Jag blir helt snurrig av detta, var det inte ytterligare en Bukefalist runt den hästen??? :confused:

Eller är det en eller ett par användare med flera Nick?

Jag är en vän till tjejerna som har hästarna. Hästarna som står i deras stall heter Grimsen, Änga Trollet och Lillboda Faks (nyligen inköpt). De har även Zolovår men han är utleasad och sedan en varmblodshingst som heter STAROFMIDNIGHTSUN som står i södra sverige för träning och sen har dom ett varmblodsto som står ute på foder som ridhäst. :D

Updatering:
Angående tråden så tycker jag, inte som deras vän utan som utomstående att de inte tränar hästarna för mycket. Jag brukar följa med ibland och har väldigt nära kontakt till de båda. Det som framstår i deras blogg är fel om man kollar på datumen, det låter som om de kör långt varenda gång men det beror helt på vilka datum de har skrivit. De brukar rida också och snabbjobba hästarna och som det är nu så vilade de förra veckan.

Jag försöker inte skydda någon utan ge min sida av saken, jag säger inte heller att någon har fel och anledningen till att jag skaffade bukefalos var inte att följa denna tråden utan att kommentera på hundsidan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
831
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar