Igångsättning efter vila

Karin87

Trådstartare
Efter ca en månads vila (4 veckor), hur mycket har hästen tappat av kondition och muskler? (Varit ute på lösdrift.)
Hur skulle du göra för att på bästa sätt sätta igång hästen igen för att få en hållbar häst med bra grundkondition och påbörja muskling? Om hästen är åt det "lata" hållet, skulle ni göra något annorlunda?

Jag har funderat på om man kan köra långa skritturer varvat med korta lite intensivare pass för att verkligen få igång viljan... eller blir det konstigt? Borde man starta lugnare och försöka få fram viljan senare...ska man satsa på form från början eller bara köra på kondition och tänka att formen tar vi senare med mer styrka? Mycket funderingar... :)

Sv: Igångsättning efter vila

Är hästen fullt frisk skulle jag rida lite på känn och öka lite vartefter. Men börja åtminstone med skritt nån dag.

Det beror ju lite på hur gammal hästen är, hur tränad den var innan vilan och hur hullet är? Men generell ska de inte tappa specellt mycket av styrka och kondition på bara 4 veckor.

De rekomendationer jag ger är mycket generella, självklart kan det ändras el modifieras så det passar just dig och din häst- använd känslan...

Jag skulle börja med att skritta ca 20 min per minst 5 dagar av veckans 7 första veckan, öka till 30 min andra veckan och lägg in lite jogging i trav el tölt, beroende på vad den helst gör, men trav är att föredra i detta skede.Tredje veckan kan du närma dig er normala "träningsstatus" för att 4:e veckan vara helt igång igen. Ungefär så här gör jag om jag haft en häst i den typ av vila du beskriver, jag tar det säkra före det osäkra och unviker gärna skador så gott det går. Har du råd är det inte helt fel att låta någon massera din häst en gång i veckan när du sätter igång den, men det är finlir...

Apropå formen, låt hästen gå i en lägre och mindre samlad form de två första veckorna, sedan kan du sakterligen "plocka upp den" till den nivå ni ska träna på. Sen är det aldrig fel att börja och avsluta ridpassen med "jogging tempo" i låg och djup form för att låta hästen stäcka och strecha överlinjen ordentligt.

Du kan såklart då och då släppa hästen i helt fri form under ridpassen. Men jag skulle inte rekomendera att låta den gå helt fritt ens i början av igångsättningen, det är lätt hänt att man då stärker fel muskler och får "börja om" när man sen ska få till formen. Att jobba i form är dessutom mest skonsamt om man gör det på rätt sätt, meningen är ju att du ska få igång bakdelen och ryggen. En bra tumregel är, känns det trögt och seg i munnen- beror det på slött bakbensengagemang...

Vad gäller att få en trög häst pigg, försök hitta det som din häst tycker är allra roligast och gör det minst en gång i veckan. Du kan också försöka med att öka havre givan en aning, eller vad du nu ger för foder. Är hästen tjock kan det också hjälpa att banta den. Ibland får man nog också bara acceptera en hästs personlighet, man kan inte ändra allt...;)

Detta blev ett långt inlägg, hoppas du kan dra någon nytta av det:)

Tack för bra och utförligt svar! :)
Tycker det låter som en bra träningsstrategi. Tar det oxå hellre lugnt i början så att det blir så bra som möjligt än att hasta fram något.
Hästen i fråga är 14 (blir 15) år och var innan vilan i hyffsat bra form, men hade trappat ner på träningen innan vilan ett tag oxå... Han är av det runda slaget. ;) hehe
Han är även av det latare slaget, det var därför jag funderade på det här med viljan. Om man kör lite energiska pass brukar det släppa efter ett antal gånger, så det var därför jag tänkte om jag kunde köra lite kortare o "snabbare" pass redan från början varvat med skrittpass, men det är kanske bättre att vänta med de energiska passen till vecka nr 3 eller 4, då vi har kommit igång mer?
Att rida i lång o låg form i början var ju smart tänkt! Att jag inte tänkte på det själv... ;)

Hej Karin!
Skrittpass är väl bra för att komma igång igen. Man kan öka och minska skritten, flytta för skänkeln mm för att göra hästen lydig och uppmärksam. När ni är igång igen så kan du prova att rida övergångar i trav-galopp-trav varvat med övergångar skritt-trav-skritt. Kan vara uppiggande om hästen är lat. Förutsätter dock att hästen har viss kondition, annars får du arbeta med konditionsövningar.:)

Tack tack för bra tips!!! :)
Han brukar piggna till efter lite "ruscher" men ska testa övergångar oxå, det är ju nyttigt för bakdelen oxå! ;)

Hej Karin!
Skrittpass är väl bra för att komma igång igen. Man kan öka och minska skritten, flytta för skänkeln mm för att göra hästen lydig och uppmärksam. När ni är igång igen så kan du prova att rida övergångar i trav-galopp-trav varvat med övergångar skritt-trav-skritt. Kan vara uppiggande om hästen är lat. Förutsätter dock att hästen har viss kondition, annars får du arbeta med konditionsövningar.:)

Håller med, när du skrittar så jobba med övningar tempoväxlingar ändå. Tex bakdels, framdelsvändning, skänkelvikning, halter, samlad skritt, mellan och ökad skritt osv. Denna skritt period är ett utmärkt tillfälle att verkligen ta sig tid och finslipaslipa tekniken i olika övningar. Sen forsätta precis som föreslaget med att växla gångarter och tempon. Man bygger på som ett pussel...

Obs, de första passen, typ två är det vettigt att inte fastna i för mycket övningar utan se till att få hästen att skritta genom kroppen ordentligt:)

Med motionen brukar ju det värsta av överflödshullet släppa också:)

roligt tråd du skapat karin:)

skall ju med ha min häst på vila fast kanske uppemot 8 veckor får se....
han e ju rätt tjock och komme nog tyvärr bli värre men ska försöka dra ner på fodret speciellt kraftfoderet.

ger du/ni något kraftoder när hästarna vilar? bara mineraler o grovfoder eller?

går ut o går med min häst endel för att vänja han vid att han ej har skor nu + att han inte rör på sej så mkt i hagen, går typ 2-3 gånger/vecka är det en dum ide?
tänkte hålla på såhär ett tag nu i början sen låta han vila helt men eftersom han rör sej så dåligt i hagen o bara har en kompis så vet ja inte, vill ju att han ska röra på sej endå fast han har vila lixom skritta iaf.

Jag hade inte gått ut och gått med hästen under vilan. Jus för att det ska vara en vila för hästen, även från människan.

Perla får kraftfoder nu fast hon står på vila (sen mars). ca 3dl havre, mineraler, 3 dl betfor (torr). Kraftfodret får hon mest för att alla andra hästar i stallet får det vid fodringar och för jag vet att det är henne höjpunkter på dagen ;)
Men hon är inte heller en häst som blir fet förutom på kraftigt sommarbete.
Nu har hennes fina rygg halkat ner och stat sig under magen :smirk:. magmusklerna skulle behöva jobba lite ;) Fortfarande ryggfiléer, men ingen rund rygg längre, snarare platt. Uppifrån sett ser hon rekltangulär ut. :angel:

jag gick ut och gick med han ca 2 gånger i veckan den först veckan sen minskade det med 1 gång/vecka till 1 gång/varannan vecka ungefär just för att han skall få röra sig lite eftersom de mest står och glor i hagen och för att han skall få chansen att vänja in sig i sina barfotahovar:)

men nu går jag ytterst sällan med han de sista 3-4veckorna skall han troligen stå helt.

jag behöver ingen vila hihi vill snarare röra på mig så man inte sitter och blir fet haha.

det jag kan se som "förstör" att gå 1 gång/vecka under vilan med hästr är väl mest psyket..

hade tänkt ha honom på lösdrift med en flock hästar tyvärr blev det ju inte så då hade jag inte rört honom men nu när han står med en enda häst till så känner jag att han har ju endå så mkt kontakt med oss människor att jag lika gärna kan få han att röra på fläsket lite.

i sommar planerar jag att släppa han på 2-3veckors vila på ett hingstbete.
tror det är nyttigt för han med så han får leka lite med.

jag ger detta till thengill nu på vilan.

morgon:2kg hö + mineraler i höet.
kväll: 3 kg hö + början till lusern hack skall gå upp til ca 0,5kg lusern hack iaf har precis börjat med det.
så han får i sig tillräckligt med protein.

ojdå när skall hon sättas igång igen då?.

hade tänkte sätta igång thengill med mkt markarbete och körning så han bygget upp lite kondis + muskler och tappar vikt innan jag börjar rida på allvar, någon skritttur ibland skadar nog inte hihi. men vill inte börja rida en häst utan ryggmuskler och kondis det är ju bara onödigt.

han verkar dock vara rätt seg med att tappa kondis verkar ha massa kondis kvar.

När min häst vilar går den på lösdrift med massor av andra hästar så det blir mkt lek & bus. Även fri tillgång på hö.

På så kort tid tappar inte hästen muskler & kondition, det tar över 2 månader innan de börjar tappa sånt, så du kan börja rida hästen som vanligt, kanske lite lugnare första dagarna om den inte haft ngn skada, då får man sätta ihop ett träningsschema.

När min häst vilar går den på lösdrift med massor av andra hästar så det blir mkt lek & bus. Även fri tillgång på hö.

hade jag haft möjligheten hade jag inte tvekat, men alla bor inte i närheten av ett sånt kalasställe du vet, tyvärr.

men i sommar har jag bestämt att han ska skickas till ett stort ställe med mkt mark och mkt unghingstar att leka med, på ytterligare en "vila" dock blir det ju inte lika mycket vila då han troligen kommer leka ganska mycket och behålla kondisen.
men en sisodär 2-3veckor.

tror endå det är rätt bra med en lung vila med eftersom hans ben inte var som de skulle innan vilan, släpper man dem då på stora marker och med lekfulla kompisar så blir det ju inte direkt så mycket vila för benen.

har nu fått hans hovar verkade rätt så hans vinkel på frambenen skall nu vara okej så de sista veckorna av vilan får han gå med rätt vinkel på benen tack och lov och kommer förhoppningsvis i fortsättningen att inte få gallor igen(det var de som han hade innan vilan)
+ hade börjat gå extremt mycket i passtakt vilket han aldrig gjort innan.

testade att gå med han under vilan och en gång lät jag han springa lite och då töltade han helt rent:love:
+ är mkt mer pigg och glad nu så det blir kul att sätta igång honom snart igen efter nyår.

släpper man dem då på stora marker och med lekfulla kompisar så blir det ju inte direkt så mycket vila för benen.

Fast det blir ju vila för benen då eftersom att de inte rids. Det är ju isåfall av ridningen benen slits, inte av att de leker eller går omkring på stora marker och bara är hästar...

ja kanske det men den största påfrestningen på min hästs ben var den felaktiga vinkeln på hoven och då kvittar det ju om hästen "bara" leker i hagen, det sliter ju mkt endå, dessutom sliter snabba vändningar, full fräs från stillasteånde m.m mkt under vilan om de går i hingstflock tex.

tror det blir bra att han nu fått vila kroppen, han är helt gallfri och fin nu känns jätteskönt töltar helt rent nu med ska bli kul att sätta igång honom på allvar.

sen i sommar ska han få gå i hingstflock och vila huvudet lite och återuppta sina hästkänslor:)
då är det bara bra om han håller kondisen eftersom de kommer leka så mkt.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
841
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar