Igångsättning efter kotledsinflamation

K

karatefisken

Hon belv frisk förklara för snart två veckor sedan och hon rör på sig ganska mycket i hagen. Så jag har bara skrittat 20 varje/varannan dag då vill ja att hon ska jobba i låg form hela tiden men mesar ja för mycket? enligt vet. ska hon börja trava på torsdag men det tycker ja är för tidigt.
Jag är så rädd att inflamationen ska komma tillbaka..

Sv: Igångsättning efter kotledsinflamation

Efter behandling av ledinflammationer har jag alltid fått ordinationen skritt rakt ut, rakt fram dagen efter. Skritt varje dag 20-30 minuter på rakt spår ute i två veckor. Tredje veckan varannan dag trav (vila varannan dag) som efterhand ökas på. Därefter återbesök. Är hästen frisk, fortsatt skritt/trav varannand dag fortfarande raka spår. Känns hästen frisk, påbörja mjukare underlag och varierad träning med försiktighet.

Okej ja fick ordination skritt två veckor rakt fram och sedan trav. ja ska inte tillbaka dit utan hon är helt konstaterad frisk.. och inom en månad sa hon att ja kunde galoppera. men jag vet inte ja blir så osäker.

Nu är tråden lite gammal, men jag kommer och bryr mig lite i alla fall. Förstår jag fel eller finns det dom som rider på hästen innan den är friskförklarad?

Blir lite konfunderad över hur fort fram vet. vill att man ska gå. När ponnyn jag red förr blev halt (inflammationer) så promenerade vi henne 20min/dag. Efter att hon blivit friskförklarad så promenerade vi henne ytterligare 2 veckor innan vi började skritta henne uppsuttet 20min/dag. Vi ökade eftersom ut skrittstunderna och efter 4-5 veckor skrittade vi 40-50min/dag. Efter det började vi trava 2-3 min/dag. Så nä - jag tror inte du mesade så mycket.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 932
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 151
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka