Igångsättning efter fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria_b
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 9 695

maria_b

Trådstartare
Det börjar dra ihop sig för mitt sto att föla, det är ungefär tre veckor kvar. Jag har kommit att tänka på att jag inte vet när jag får börja rida henne efter hon fölat?? Det handlar främst om skritturer eftersom hon har vilat väldigt länge, men jag tänkte mest för fölets skull.

Det finns förmodligen möjlighet att rida i hagen med fölet gåendes brevid om det är en bra ide? Eller ska jag vänja dem vid att vara ifrån varandra?

Hur långt efter fölning går det att börja rida utan att störa eller så??

Sv: Igångsättning efter fölning

I princip kan man börja rida direkt efter fölningen. MEN när du nu låtit henne bli mamma, varför inte låta henne vara mamma i några månader och inte fundera på ridningen? Det kan hon väl vara värd? ;) Det handlar ju inte om motionen eller arbetet i sig, för DET orkar hon absolut!
Sen, det går absolut ingen nöd på en häst för att den vilar i ett år två eller fem! Känn dig inte stressad för den skull!

Fragan ar inte nar utan varfor du ska rida?

Mina ston rids inte alls nar de har fol vid sidan, da jag tycker att deras jobb som mamma ar tillrackligt. Att vara mamma ar ett viktigt jobb bara det, speciellt de forsta manaderna.
Men sa ar jag en av dem som inte forstar varfor man tar fol pa sitt sto om man vill ha henne som tavlingshast samtidigt.

Tävlingshäst är väl att ta i...hon frågade om skritt turer.
Vi sätter alltid igång våra ston när fölis är 3 veckor. och då är det bara tio min första dagarna o sen ökar vi det sakta men säkert.
Min erfarenhet är att stoet mår bra av att få göra något annat än att bara vara mámma (pricis som jag själv tycker det är skönt att ta en promenad eller ta ett bad utan min bebis), självklart är det skrik o oroligt första ggrna men det ger sig.
Någon måste finnas i stallet hos fölis i början tills man vet att hon eller han kan hantera det.

Mitt förra hbl föl gick med de andra stona o fölen i hagen när mamma hade blivit riden i 3 v. Utan skrik o spring. Hon höll sig till ett av de andra stona istället o sen var det tvärtom när man tog ut det stoet.
Tycker att det är viktigt att stoet får komma igång lite lugnt o bygga upp kroppen igen. Min erfarenhet är att stona har mått bra av det mentalt o fölisarna har blivit självständiga o inte mått dåligt av det heller.
Självklart ingen hårdare träning... för de ska hålla mjölken också.

Senast ändrad:

ramonarunds skrev:
Fragan ar inte nar utan varfor du ska rida?

Mina ston rids inte alls nar de har fol vid sidan, da jag tycker att deras jobb som mamma ar tillrackligt. Att vara mamma ar ett viktigt jobb bara det, speciellt de forsta manaderna.
Men sa ar jag en av dem som inte forstar varfor man tar fol pa sitt sto om man vill ha henne som tavlingshast samtidigt.

Först o främst har jag inte sagt att jag ska sätta igeng henne direkt för att tävla. Om du undrar varför hon överhuvud taget ska ridas igen är därför att hon har varit skadad och enligt veterinär är mogen att sättas igång minst ett år efter skadan, nu har det gått nästan två. Och eftersom hon sedan ska ridas så är det väl lämpligt att veta NÄR? Jag kan självklart vänta länge till, eftersom jag ändå har väntat såpass länge, men jag behöver väl ändå veta NÄR det är okej för att inte sto o föl ska störas som jag sade.

Och mitt förslag har aldrig varit att sätta igång henne direkt som du sade, jag ville bara ha ett svar om när det är okej. Sedan om ni svarar ett år så är det okej för mig, för jag ville ju bara veta.

"Men sa ar jag en av dem som inte forstar varfor man tar fol pa sitt sto om man vill ha henne som tavlingshast samtidigt", Har jag någonsin sagt att jag ska henne som tävlingshäst samtidigt:confused:
Jag tycker du har ett väldigt överlägset och nästan förolämpande sätt i din ton. :crazy:

Jag menade inte alls att vara overlagsen eller att ha en forolampande ton och jag ber om ursakt om det jag skrev kunde tolkas sa.

Den har diskussionen kommer upp titt som tatt pa Avel och det ar samma grej varje gang - vissa propagerar for och vissa emot, och diskussionen blir ibland lite het. Dock ska vi val forsoka att undvika det denna gangen. *hoppas*

Kicket sager att hennes fol eller ston inte har matt daligt av att stoet borjat ridas. Mina ston har inte matt daligt av att bara vara mammor heller. Jag har flera ston i samma hage dar de gar med sina fol, sa mina ston far gott om tid for sej sjalva ocksa da folen leker med varandra.
Varfor jag inte propagerar for att satta igang ston med fol vid sidan ar att alla manniskor inte har de mojligheterna det tar att ha bade sto och fol pa ett sakert stalle. Precis som Kicket skrev sa kan det bli lite skrikande fram och tillbaka, men det kan ocksa vara sa att folen hoppar ut ut hagen, over boxdorren etc. For mej ar det inte vart att fa eventuellt skadat fol bara for att jag vill satta igang stoet.

Jag kan dock forsta att du vill satta igang stoet nu nar hon vilat i 2 ar. Lat henne vara mamma ett par manader forst, det ar mitt rad i alla fall. Nar folet blivit lite starkare sedan kan det folja med ut pa promenad (om du har tillgang till person vid sidan och lugna vagar).

Jag har ett sto som jag rider/tävlar, sedan har jag tagit ett föl då och då till mina egna behov. Mitt sto slutas rida när hon har varit dräktig i 5 månader och är helt mammaledig tills fölet är 6 månader då börjar jag sätta igång henne sakta och försiktigt igen för att sedan börja tävla till våren igen......

Okej, då förstår vi varandra nu då!

Men då väntar jag några månader med att sätta igång, så jag är säker på att inte störa för tidigt. Jag kan ju alltid gå med stoet i hagen så hon ändå rör på sig, så kan fölet hänga med om det vill. Jag har ingen jättebrådska med att sätta igång, jag undrade som sagt bara när det var lämpligt.

Mvh Maria

Ja jag kommer också att sätta igång ´väldigt sakta eftersom mitt sto stått så länge pga. skadan. Det är inte ens säkert att hon kommer att hålla för tävling igen, veterinärerna vet inte. Men om inte annat så kommer hon säkert att lämpa sig bra i aveln då hon har mkt fina papper i från bedömningar och så:idea: Så vi får väl se hur det blir!

Har åxå haft lite funderingar över detta. Vill komma igång med ridningen hyffsat fort då mitt sto gillar att lulla runt i skogen. Dock är hon ingen tävlingshäst, så för den delen spelar det ingen roll.
Hade åxå planer på att rida i hagen å senare ta med fölis ut i skogen på promenad.
dock tror jag att avvänjningen blir enklare om sto o föl redan från början är vana att vara ifrån varandra korta stunder, utan att bli hysteriska.
En bekant till mej som haft Welsh-uppfödning, började rida sina ston då fölen var 2-3 månader. Fölen var i boxen under ca 20-30 min då stona var på promenad. Succesivt utökades tiden för ridning. Funkade utmärkt!

Jag ska också få föl men de e inte förren i maj men jag hade tänkt ta med fölet på några runder, inte långa men bara så den får komma ut o röra på sig för har dock inte så stor hage :( tänkte låta henne vila till slutet av maj början av juni :)

Fölet dog tyvärr i samband med fölningen så jag behövde aldrig tänka på det sättet vid igångsättningen. Tyvärr fick stoet komplikationer från fölningen då nerver gick av och muskler förtvinande i bakdelen vilket gjorde henne väldigt instabil och hade dålig balans i början. Framåt hösten så tyckte jag att styrseln var tillräckligt tillbaka så jag prövade att sätta igång henne, men jag lade ner "projektet" efter några veckor då hon fortfarande saknade tillräckligt med styrka i den sidan där det saknades muskulatur och jag tyckte hon verkade lite besvärad. Så hon har gått in i avelsboxen helt nu och kommer inte att ridas mer då hon inte är nån lämplig skogsmulle tyvärr:( Annars så hade det varit perfekt om någon ville motionsrida henne i skogen mellan fölningarna då det bara är nyttigt.

Mvh maria

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 589
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka