Igångsättning av unghäst efter bete

Malacki

Trådstartare
Hej!
Har en treåring nu som har haft vila i snart tre månader efter treårstestet. Ska börja sätta igång honom om ca två veckor igen men tänkte höra lite med er om upplägg.

Tanken är att jag enbart skrittar och tömkör i tre veckor, varannan dag eller oftare? Börjar med 15 min och ökar fem min per gång tills vi är uppe i en timme. Eller ska jag upp i 1 1/2h? Tänkte också lägga in lite backar i vecka tre. Vecka fyra lägger jag in lite travintervaller på några minuter, som sedan ökas på allt eftersom. I vecka fem-sex tänkte jag lägga i lite galopp.

Tycker ni det låter bra? Hur gör ni med era unghästar efter betet? Hur fort fram går ni? :)
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Jag har alltid följ det gamla med att hästarna ska jobba lika många dagar i veckan som dom är gamla.
När du tömkör ute på rakt spår så gör det förmodligen ingen skada varken med en timme eller en och en halv, om det är skritt till största delen.
Men dom unga hästarna ska helst inte ha för mycket tid med ryttare på ryggen så där hade jag hållit mig till 30 min, max 45 vid enstaka tillfällen. Tänk även på att dom små ofta inte orkar fokusera och göra ett bra jobb vid långa pass, utan bättre att köra kort med hög kvalite träningen, än att nöta mycket halvdåligt.

/Camilla
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Varför ska du bara skritta, den har väl både travat o galopperat i hagen?;) Att bara skritta en ung frisk häst finns ingen anledning till däremot begränsa tiden på ryggen är ju en klok idé.
Jobba du din häst på varierat sätt 15-30 min 3 dgr i veckan o då kanske inte 3 dagar i följd så kommer den snart upp i lagom kondis.
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Tränare och andra hästmänniskor jag pratat med tyckte det var bra att inte underskatta skrittarbetet, och sa att om jag skrittade upp till 1 1/2 h skulle han få en bra grundkondition eftersom enbart skritt är väldigt bra i uppbyggnadssyfte. Men jag tycker också det känns som en väldigt lång igångsättningsperiod och eftersom jag vill att han ska få en vintervila på 1-2 månader så kanske han inte kommer hinna komma igång tillräckligt innan han ska ställas av igen om jag ska skritta så länge... Men så har jag alltid fått lära mig att man inte ska snåla med igångsättningstiden.

Jag har inte ridit honom mer än en halvtimme tre gånger i veckan hela våren för att han ska orka koncentrera sig. Om jag skulle rida i mer än halvtimme så är det endast skritt rakt igenom hela passet tänkte jag. Har försökt följa alla riktlinjer så att jag inte ska gå för fort fram och tycker Flyingemodellen är en bra riktlinje. Men ja precis han har hållit igång med jämnåriga hela sommaren så han har ju redan en del grundkondition! ;)

Känns ju inte som jag kan följa samma linje som en häst som har varit konvalecent eller liknande heller, och alla säger ju olika så man blir ju så kluven haha.
Men är orolig att jag sätter igång honom för snabbt men som ni säger så är han ju en frisk och pigg tonåring så det borde ju gå bra!:D
 
Senast ändrad:
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Tyckte de alltså att du ska sitta på hästen och skritta så länge?

Jag hade lagt upp det som Novali. Alla gångarter, men korta pass och så undviker jag att skritta för mycket uppsuttet alls. Gillar öht inte skrittarbete på tygel på så unga hästar.
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Har letat runt på olika sidor om just det här med ingångsättning av unghäst som gått på bete men hittade inte direkt nånting så jag var tvungen att fråga här! :)
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Klart man ska fråga!:) Men som sagt en ung o frisk häst behöver inte skrittas igång utan tvärtom är det tiden på ryggen som ska ransoneras, inte vilken gångart man rider i.

Lycka till!
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Ja alla har sagt att ja skritta minst två veckor men det känns ju nu efter att ha hört er att det inte behövs :)

Men då kör jag på det och rider korta små pass i olka gångarter istället!
Tack för tipsen!:)
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Håller med, skritta är mkt bra!! Ta det varsamt & gå hellre lite långsammare än att forsera & stressa fram träningen. Men jag skulle inte rida så långa pass i början. :)
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Du behöver ju inte ställa av hästen såpass att den blir stående helt i vinter. Det är bättre att ställa av på så sätt att du ändå rider/motionerar t.ex två gånger i veckan lite lätt i alla gångarter utan att arbeta den för att hålla hästen smått igång. Den mår oftast bättre av att hållas igång lite hela tiden än att man låter den stå helt. Då är det lätt att få igång den igen sen när viloperioden är slut.

Inte behöver du bara skritta hästen efter betet. Jag kan t.ex. låta hästen värma upp i skritt utan att sitta på den, sedan rida en kort stund i alla gångarter (kan räcka med några minuter i början) för att sedan sitta av, lätta på gjorden och vila hästens rygg och gå bredvid och promenera en stund. Bra motion för ryttaren också :)
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Fast unghästar (som går i stora vettiga hagar med kompisar) brukar mogna otroligt mycket under helt avställd vila under nån månad även på vintern. Jag är väldigt mot att det ska hålla på att plottras en massa med dom när de oftast behöver en ordentlig mental vila och få smälta allt de lärt sig.
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Tränare och andra hästmänniskor jag pratat med tyckte det var bra att inte underskatta skrittarbetet, och sa att om jag skrittade upp till 1 1/2 h skulle han få en bra grundkondition eftersom enbart skritt är väldigt bra i uppbyggnadssyfte.

Mycket kloka människor. Kondis har hästen ändå, det har den inte tappat om den gått i bra hage med kompisar.
Nu är det uppbyggnadsarbete och då är skritt grymt bra.
Tänker du behålla hästen i många år så lägg ner tid på hållbarheten. Ska du sälja den till våren så kan du forcera den till vad en köpare vill ha ;)
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Vad får dig att tro att en köpare vill ha en "forcerad" häst??? Varför i hela friden skulle inte hästen kunna matchas på ett bra sätt så OM den var till salu så vore den attraktiv för köparna? Att såga hela Sveriges ev hästköpare jäms med fotknölarna på det sättet är rätt magstarkt tycker jag.
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Fast jag hade nog varit lite tveksam till att köpa en häst som jag visste var riden 1 1/2 timme i skritt flera gånger i veckan som treåring O_o

Då hade jag hellre köpt en unghäst som ridits i alla gångarter och haft ett ordentligt sommarbete och en ordentlig vintervila.

Novalis upplägg röstar jag för :)
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Ja jag skulle aldrig kunna forcera fram resultat utan det får ta den tid det tar, han ska inte säljas. Jag vill ju ha en sån frisk och hållbar häst som möjligt! Jag vill att han ska tycka det vi gör är kul!

Han har haft 3 månaders sommarvila och jag räknar med 2 vintervila samt inlagda viloveckor under hösten när han är igång. Men när han har vila, vare sig det är 1 vecka eller 3 månader så tänker jag låta honom vara helt. Dom behöver ju tid att smälta saker som dom lär sig.

Det är min första unghäst så det är klart att jag inte har lika mycket vana och erfarenhet som många andra har. Jag får otroligt mycket fin och bra hjälp från duktiga hästmänniskor och tränare runt mig! Men det är väldigt många olika råd hit och dit, så därför tänkte jag att jag hör med er bukemänniskor här också ;)

Jag vill inte att nån ska tro att jag rider min häst i en timme typ 6 gånger i veckan, men som sagt så har jag fått lära mig att det är en bra grund att bara skritta mycket när man sätter igång en häst efter vila (har alltid gjort så med äldre hästar men visste inte hur jag skulle göra med en unghäst).
I våras red jag tre gånger i veckan mellan 20-30min vilket jag tänkte fortsätta med under hösten. Men jag visste inte hur jag skulle sätta igång honom då jag får så olika bud, men jag tycker också att Novalis upplägg låter bra. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Hur menar du nu "forcera till det köparna vill ha"? Skulle inte köpa en häst som blev skrittad så länge så ung, alltså med ryttare på ryggen menar jag. Men inom distans så kanske detta är det vanligaste? Långa skritturer på hästryggen för treåringar?
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Tror heller inte du vare sig forcerar eller rider din häst 6 dgr/veckan. Sunt att du frågar dig för o kollar med olika människor för att sen hitta din egen modell.

Jag hoppas du sett att svaren var till mahlmt o inte dig?
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Tror heller inte du vare sig forcerar eller rider din häst 6 dgr/veckan. Sunt att du frågar dig för o kollar med olika människor för att sen hitta din egen modell.

Jag hoppas du sett att svaren var till mahlmt o inte dig?

Tack, ja det är ju bättre att fråga för mycket än för lite, man lär sig ju på det sättet :) Tror också att man ska vara öppen för förslag, och sedan ta lite av varje och individanpassa och se vad som passar bäst. Som grund försöker jag följa Flyingemodellen så jag känner ju att jag har en plan liksom.

Nej jag förstod att det var till mahlmt :)
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Fast jag hade nog varit lite tveksam till att köpa en häst som jag visste var riden 1 1/2 timme i skritt flera gånger i veckan som treåring O_o

Då hade jag hellre köpt en unghäst som ridits i alla gångarter och haft ett ordentligt
sommarbete och en ordentlig vintervila.

Novalis upplägg röstar jag för :)

Håller med i varenda stavelse...
 
Sv: Igångsättning av unghäst efter bete

Fast unghästar (som går i stora vettiga hagar med kompisar) brukar mogna otroligt mycket under helt avställd vila under nån månad även på vintern. Jag är väldigt mot att det ska hålla på att plottras en massa med dom när de oftast behöver en ordentlig mental vila och få smälta allt de lärt sig.

Kan bara hålla med!

/Camilla
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 279
Senast: Görel
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp