"Igångsättning" av häst

Vildvittra_

Trådstartare
Hur anser ni är bästa sättet att "sätta igång" en haflinger som inte är i alltför god kondition. Endast tillgång till skogen med allt vad det innebär. Under våren har han gått barnlektioner och även blivit riden lite mer ordentligt, konditionen och styrkan gick sakta men säkert upp i honom men nu har han i princip stått i 4-5veckor. Till hösten ska han börja gå lektioner igen.
 
Sv: "Igångsättning" av häst

Skogen är ju det allra bästa för "igångsättning"! Eftersom naturen är varierande, så blir träningen det också - klättring, skritt över stock och sten, trav och galopp på större stigar osv osv. Till en början kan det kanske vara bra att rida en lugn tur ca varannan dag (efter ett tag kanske lite oftare), och successivt öka belastningen genom att börja klättra lite brantare, trava och galoppera lite längre sträckor m.m. Tänk på att skritta en ordentlig sträcka på någorlunda plan mark (ev avsuttet...) som avskrittning, så att mjölksyra transporteras bort från musklerna, och musklerna får sträckas ut/stretchas lite utan någon större belastning. Det minskar risken för träningsvärk.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 108
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 208
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp