Igångsättning av gammal häst

N

Nenna

Jag skulle vilja veta hur ni hade gjort... Min häst (21 år, vbl) har bara stått i 2 år pga sjukdom hos mej. Nu är jag så pass bra att vi kan sätta igång så smått igen. Hur är bästa sättet att börja? Har tömkört lite och det funkade jättebra. Bör kanske tillägga att ridning är inte hans favoritsyssla.... Är det rimligt att spänna för och bara ge sig ut på en skrittrunda på ca 30 minuter? Är det lagom? Samma när det gäller ridningen, bara skritt (såklart) och promenera i 30 min...Kan det vara en bra start att börja med? Ska jag börja med varannan dag, eller?
Kanske dumma frågor, men jag har ingen aning om vad som är bäst för honom..... Tacksam för alla goda råd!

Sv: Igångsättning av gammal häst

Jag tycker då att 30 minuter till att börja med är för lång tid, snarare 10 minuter med belastning från ryttare och sen succesivt bygga på detta. Körning skulle kunna funka något längre, kanske max 15 minuter inte mer, samma sak här bygga på succesivt.

En överbelastning kan få skador att gå upp igen, det är onödigt.

Sv: Igångsättning av gammal häst

Tack!! Då provar vi så smått med 10/15 minuter! Varannan dag? Eller ska det vara mer mellan "passen"?

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 906
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 141
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 941
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka