Igångsättning av fölmärr

B

benito79

:confused:Hjälp mig snälla vi har köpt en fölmärr som är 8 år. och har stått i 1½ år nu ska vi sätta igång henne till ridponny. Vart kan jag finna "schema" över hur fort man går fram och bra övningar Tacksam för all hjälp man vill ju inte ta henne för hård //lovis:angel:

Sv: Igångsättning av fölmärr

Jag brukar köra såhär: lika lång tid de varit borta från ridning skall det ta innan de är tillbaka. Så, om jag haft en häst som pga något tvingats till vila 3 månader, ska ta det ta mig 3 månader att vara tillbaka till utgångsläget.

Jo men det känns ju inte helt realistiskt när de stått en längre tid.... Mitt sto tex så som stått ca 3 år ska det då ta 3 år innan hon är fullt igång igen? Tycker det är ok om de stått kortare perioder men inte om de stått så länge.

Min madame har alltså stått ca 3år pga dräktigheter m,m. Hon är nu tömkörd och promenerad ca 2 mån varav första månaden bara i skritt, och nu andra månaden även lite trav ska snart hoppa upp och rida lite. Men räknar med att hon ska vara hyffsat igång om ett par månader.

Självklart pratar jag inom rimlig tid. Och det anser jag 3 - 6 månader vara. Annars skulle man ju typ aldrig komma igång med en unghäst :D
Att få hyffsad kondis på häst tar inte så lång tid. Men det är resten som man måste lägga tid på: senor, leder och skelett.
Alla hästar är olika. En del kräver mer tid, en del mindre. Det gäller att känna individen. Och utgå från hur det känns/verkar :)

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
451
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: bobbbo
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 527
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama