Sv: Igångridning med snodd?
Jag undrar bara HUR du får det till en eftergift nedåt framåt?
illustrera gärna, hade varit intressant att se hur du får till det. I min värld går det inte att fästa denna hjälp tygel på annat sätt än att den verkar bakåt och därmed negativt.
varför ska man bara använda den en kort stund om den nu inte ger negativa effekter? vad är en aningens för lång form? rida fram till handen vad innebär det? även ärlig form ?
ta inte detta negativt, jag förstår bara inte något av ditt resonemang och skulle gärna vilja höra ett längre utlägg så att jag kan förstå logiken i det.
För det första, man behöver inte spänna den så himla hårt, den ska ju inte slita bakåt. Det är ju meningen att när hästen går i korrekt form så ska snodden inte inverka längre.
Med "en aningens för lång form" menade jag en friare form än man annars eftersträvar och att man snarare låter hästen gå en del framför lod. Detta för att inte få den bakåtsträvande effekten. Min filosofi är, heller för lös snodd och inte ideal form, än för hårt spänd och därmed bakom lod då hästen ofta tappar framåt-tänkandet och även bakkärran.
Med ärlig form menade jag bara att samlingen verkligen sker bakifrån.
Och att "rida fram till handen"....ja, man brukar ju säga att man rider hästen mellan skänkel och hand, men jag ville bara poängtera att det är viktigt att man rider från skänkel till hand och inte tvärtom. En del som rider med snodd rider ju alltför mycket med handen och tappar därför samlingen som måste komma bakifrån. Ett resultat kan bli att hästen går på bogarna och "hänger" i ryttarens hand.
Risken när en ovan ryttare rider med snodd är att denne "glömmer bort" att det är snodden som gör att hästen böjer på nacken. En häst man rider utan snodd kan ju trampa in bra under sig utan att så tydligt knäppa av i nacken. Det är ju inte direkt positionen av huvudet man börjar jobba med, utan det är ju schwunget bakifrån. Att hästen böjer på nacken är ju liksom sista steget i formarbetet och kommer naturligt. Med snodd är det det första, varför man inte får glömma bort att "rida fram till handen".
Vet inte om det blev tydligare för dig hur jag tänker.....
Anledningen till att jag tycker att man bara ska använda snodd en kortare stund, är helt enkelt för att den är ett hjälpmedel, inte ett permanent inslag i ridningen.
På samma sätt som att hästen måste kunna ridas utan att ryttaren har ett spö i handen, måste hästen kunna gå i form utan snodd. Man använder ibland spöet för att hjälpa hästen att förstå vad man vill, och det är samma logik i att använda snodd. Ingen av dem inverkar konstant, men finns som en extra-hjälp. Självklart är målet att rida med så minimala och osynliga hjälper som möjligt. Tyglar i sig är ju oxå ett hjälpmedel om jag ska vara lite krass. Det går att rida en häst i form utan dem, så frågan är varför inte alla gör det.
Tycker att det är en mycket konstig logik i att vara emot allt vad hjälptyglar är, men samtidigt tycka att det är helt okej att stoppa in ett metallstycke i hästens mun som man sedan fäster linor till som man drar i.
Jag förstår inte varför man INTE skulle få en "nedåt framåt" effekt med snodd??? Vid longering exempelvis, tycker jag att det är väldigt tydligt att snodden har en nedåt verkande effekt. Framåt har väl egentligen inte så mkt med snodden att göra, men snodden hindrar ju inte hästen från att tänka framåt.
Jag tror inte att det är direkt skadligt att alltid rida med snodd, förutsatt att den spänns korrekt. Den inverkar ju som sagt inte när hästen går i korrekt form. Dock kan det ju bli problem om man vill variera hästens form, ibland lägre ibland högre, eftersom snodden är svår att anpassa efterhand när man rider. Sen vill man väl kunna rida utan snodd oxå...det ser ju inte så bra ut om man ALLTID använder snodd, tycker jag iaf.
Har försökt förklara hur jag tänker, hoppas det framgick oxå!