Igångridning med snodd?

Sv: Igångridning med snodd?

Hästen ifråga är en ridskolehäst (så frågan är väl inte rent hypotetisk,) och han är väldigt van vid att gå med snodd, så när han får på sig den lyfter han upp sig direkt och släpper efter i ryggen, för han vet ju att då ger snodden efter.

Så jag funderade då över att om man skulle rida igång honom osv.

Det jag skulle vilja uppnå isåfall skulle väl vara det att han skulle kunna jobba i formen och arbeta "annat", eftersom han inte gärna kocentrerar sig om man inte har superkoll på formen samtidigt.
Tänker mest på mig som har svårt att rida honom i korrekt form och göra t.ex öppna samtidigt, då han ibland är riktigt svår att ha att göra med och jag är ju ingen MSVryttare direkt. :)

Hästan går väldigt gärna med hjorthals och sänkt rygg och är väldigt spänd. Men koncentrerar han sig så är han en ängel.

Martingal kan det vara något?

Martingall är enbart till för att hästen inte ska nocka ryttaren vid tex hoppning. Har absolut ingen "formgivande" effekt.

skippa snodden skaffa tränare, öppna är ett hjälpmedel till en mer korrekt arbetsform, dock arbetar hästen alltid i någonsorts form.

Vill du bygga upp en grund med denna häst där ni kan lita på varandra och vara avslappnade är mitt råd endast att det är just det ni gör. Gå tillbaks till grunden tills ridningen fungerar där och bygg vidare från det. Genvägar i ridningen har sällan fungerat speciellt bra dessvärre.

Jag måste bara få säga dethär, med risk för påhopp...
Börja om från grunden med hästen... jo tjena.
Det är en ridskolehäst som jag ibland rider på lektion... :/
Det jag skulle åstadkomma isåfall skulle vara minimalt, för lektionen efter skulle iaf nån komma å kränga på honom en snodd...
så det är nog inte så mycket jag kan göra i dethär fallet....

han är väldigt van vid att gå med snodd, så när han får på sig den lyfter han upp sig direkt och släpper efter i ryggen, för han vet ju att då ger snodden efter.

Hästan går väldigt gärna med hjorthals och sänkt rygg och är väldigt spänd. Men koncentrerar han sig så är han en ängel.

Martingal kan det vara något?

släpper han efter i ryggen med en gång och lyfter upp huvudet (viker in nosen ?) så går han ju pricis så som dom gör när jag kallar det för "form som en damcykel" han har alltså lärt sig hur man "kommer undan" utan att det blir jobbigt genom att "ljuga"

martingal hindrar hästen att "sjärnkika"

Nej helt klart en annan situation, jag avläste såsom att du hade en föredetta ridskole häst som du red för närvarande.

tjao... i fallet med ridskole hästar så är det väl tyvärr så att man får kuska runt som alla andra och följa dom principer som finns på ridskolan.

Dock skulle jag för din del med dom tankar du har angående att förbättra sin ridning rekomendera varmt att du skaffade dig en medryttarhäst & en tränare till den, så att du kan utveckla dig som ryttare. Tyvärr är vägen som ridskoleryttare lång så lång, ganska tråkig och efter fyra fem år inte heller så lärorik.

började själv som ridskole ryttare och kan nog säga att jag lärde mig mer under en månad som medryttare och en vecka som hästägare.

släpper han efter i ryggen med en gång och lyfter upp huvudet (viker in nosen ?) så går han ju pricis så som dom gör när jag kallar det för "form som en damcykel" han har alltså lärt sig hur man "kommer undan" utan att det blir jobbigt genom att "ljuga"

martingal hindrar hästen att "sjärnkika"

Högt med huvet går han utan snodd.
Med snodd går han väldigt långt och väldigt runt. Jättefint går han måste jag säga. Även om snodden kanske har dum verkan iaf.. :S

Elizette, jag har försökt hitta medryttarhäst och även funderat på att skaffa egen eller foder eftersom jag rider lite mer utöver ridskolen.., men jag är kvar på klubben för att kunna lära mig något om ridningen, även om jag har erfarenheten och kunskapen att hålla häst så vill jag kunna rida den på bäst möjliga sätt oxå.
Men det är svårt i ett litet samhälle som leksand att hitta en häst som jag kan lära mig något av... och inte tvårt om.. :/

skulle gärna se en bilde där hästen går i korrekt form med snodd, först då tror jag på det efterdom jag ALDRIG har sett en endaste häst göra det, man ser bara massa ijop kytcklade hästen som kröker på nacken för att komma undan. Vad äör det för idiotisk ridskola sen som har snodd på hästarna? Där skulle jag aldrig rida....:crazy:

Då förstår jag frågan och ditt resonemang lite bättre. Det finns (i min värld, som är förändringsbar i och med att jag lär mig mera) två huvudanledningar till att en häst tappar formen vid t.ex. skänkelvikning, skolor och ibland bara för att man går över från skritt till trav. Den första är mindre vanlig och det är pga att hästen inte orkar bära sig när kraven ökas. Men som sagt, det brukar bara vara en liten del av problemet.

Den stora anledningen (i min värld) är att ryttaren inte klarar av att bibehålla lika god ridning när flera moment ska bakas in. T.ex. så går det utmärkt att sitta mitt över hästen med blicken fäst på målet (tja, det är väl inte alltid så lätt men lättare), korrekt tryck med skänklarna, korrekt sätesplacering och mjuka fina händer när hästen går rakt fram eller på en stor volt. Om man från det fina läget t.ex. ska flytta hästens bakdel innanför spåret, eller till och med göra en bakdelsvändning, så har många ryttare svårt att bibehålla balans, följsamhet, stabilitet och mjukhet. Det är oändligt lätt att vikten förskjuts för mycket eller åt fel håll, att blickfästet flackar, att armarna spänns lite och handen blir hårdare (väldigt vanligt fel), att skänkeln hamnar för längt bak/fram etc. Detta påverkar hästens balans och form negativt. De flesta ryttare säger då att hästen inte orkar, att hästen är dum, att hästen inte kan etc. I värsta fall kommer hjälptyglarna fram för att "hjälpa" hästen att gå i rätt form.

Ibland kan en hjälptygel hjälpa ryttaren, som kan slappna av i ridningen (läs handen) när hästen inte lägre går emot densamma. En hård hand ger en hård mun, och en hård mun försvårar mjukheten i handen för en ovan ryttare. Dessutom verkar en häst som inte kröker på nacken skapa stress hos många ryttare - vilket gör handen ytterligare lite hårdare och stelare. Om hästen då mjuknar i nacken med hjälp av en gummisnodd kan ryttaren släppa fokus från nacken och kanske komma till ridning bakifrån och med sätet, och automatiskt bli mjukare i handen. MEN det kan också vara så att man bara döljer problemet. Det man ska vara medveten om är att hjälptyglar i de flesta fall är mer ryttarhjälp än hästhjälp.

Gummisnodd på ridskolehästar under vissa lektioner är jag faktist inte emot, under förutsättning att de används rätt och att hästarna med jämna mellanrum blir ridna korrekt utan gummisnodd. Jag tror att en korrekt utpassad gummisnodd sparar hästarna från en hel del hårda nybörjarhänder. Däremot ska man inte tro att en häst med gummisnodd går i korrekt form eller arbetar bakifrån (eller lär sig arbeta bakifrån), men man ska heller inte tro att en korrekt anpassad gummisnodd på en korrekt arbetande häst förstör formen. Det är ryttarens sitts, hållning och bjudning som skapar formen, inte tyglarna/gummisnodden/gramanen. En mjuk och följsam hand är liksom en mjuk och följsam sitts en förutsättning för god form (om man rider med huvudlag dvs).

Oj vad långt utlägget blev, men som vanligt har jag svårt att begränsa mig och bara svara på frågan *ler*.

Nu blir jag väl helt nedröstad här, men jag är av delvis annan åsikt än de andra.

Jag tycker att snodd kan vara ett bra alternativ i vissa lägen. Självklart är graman bättre för att man kan släppa efter, men det borde man bara använda om man är en duktig ryttare som är van att rida på exempelvis kandar, då man ju måste hålla reda på två tyglar.

Snodd ska oxå användas med försiktighet tycker jag, och jag skulle aldrig använda det ett helt pass. Men i ca 15 minuter av ridpassets början (efter uppvärmningen) kan man med fördel använda snodd, bara för att få hästen att tänka nedåt,framåt. Det gäller ju dock att inte spänna den för hårt, och att tänka på att driva hästen framåt för att undvika ihopkrullningseffekten.
För min del, de gånger jag rider med snodd (var dock längesen nu), så ser jag hellre att hästen har en låg form, aningens för lång egentligen, än att den krullar ihop sig i en högre "form". Alltså, bara för att man har snodd så måste man ju fortfarande se till att rida hästen fram till handen, det är ju bara så man kan få en ärlig form.

Det är min åsikt iaf, finns säkert någon som inte håller med. I Sverige (läs på buke) är det ju lite av tabu med hjälptyglar, men man måste ju förstå att det handlar om just tillfällig hjälp. Jag har själv varit av samma åsikt, att hjälptyglar absolut ska undvikas, men har ändrat åsikt under åren. Denna metod, med snodd i ca 15min, använde jag mig flitigt av när jag jobbade som beridare på Irland då jjag red många unghästar.

Måste säga att jag håller helt med dig!!!!!:bump: :D

jag tycker att det bästa sättet att rida igång en häst är att enbart skritta de första två veckorna och göra volter, skänkelvikningar, öppnor och slutor. Och skritta turer i skogen, och nu i snön.
Då får man en mjuk och smidig häst.

att sätta snodd kan vara tokigt när en häst har stått då den kan gå och spänna emot (gillar inte snodd annars heller)

hästen mår bäst av att först bära sig i skritt innan man börja trava och kräva högre krav

Då förstår jag frågan och ditt resonemang lite bättre. Det finns (i min värld, som är förändringsbar i och med att jag lär mig mera) två huvudanledningar till att en häst tappar formen vid t.ex. skänkelvikning, skolor och ibland bara för att man går över från skritt till trav. Den första är mindre vanlig och det är pga att hästen inte orkar bära sig när kraven ökas. Men som sagt, det brukar bara vara en liten del av problemet.

Den stora anledningen (i min värld) är att ryttaren inte klarar av att bibehålla lika god ridning när flera moment ska bakas in. T.ex. så går det utmärkt att sitta mitt över hästen med blicken fäst på målet (tja, det är väl inte alltid så lätt men lättare), korrekt tryck med skänklarna, korrekt sätesplacering och mjuka fina händer när hästen går rakt fram eller på en stor volt. Om man från det fina läget t.ex. ska flytta hästens bakdel innanför spåret, eller till och med göra en bakdelsvändning, så har många ryttare svårt att bibehålla balans, följsamhet, stabilitet och mjukhet. Det är oändligt lätt att vikten förskjuts för mycket eller åt fel håll, att blickfästet flackar, att armarna spänns lite och handen blir hårdare (väldigt vanligt fel), att skänkeln hamnar för längt bak/fram etc. Detta påverkar hästens balans och form negativt. De flesta ryttare säger då att hästen inte orkar, att hästen är dum, att hästen inte kan etc. I värsta fall kommer hjälptyglarna fram för att "hjälpa" hästen att gå i rätt form.

Ibland kan en hjälptygel hjälpa ryttaren, som kan slappna av i ridningen (läs handen) när hästen inte lägre går emot densamma. En hård hand ger en hård mun, och en hård mun försvårar mjukheten i handen för en ovan ryttare. Dessutom verkar en häst som inte kröker på nacken skapa stress hos många ryttare - vilket gör handen ytterligare lite hårdare och stelare. Om hästen då mjuknar i nacken med hjälp av en gummisnodd kan ryttaren släppa fokus från nacken och kanske komma till ridning bakifrån och med sätet, och automatiskt bli mjukare i handen. MEN det kan också vara så att man bara döljer problemet. Det man ska vara medveten om är att hjälptyglar i de flesta fall är mer ryttarhjälp än hästhjälp.

Gummisnodd på ridskolehästar under vissa lektioner är jag faktist inte emot, under förutsättning att de används rätt och att hästarna med jämna mellanrum blir ridna korrekt utan gummisnodd. Jag tror att en korrekt utpassad gummisnodd sparar hästarna från en hel del hårda nybörjarhänder. Däremot ska man inte tro att en häst med gummisnodd går i korrekt form eller arbetar bakifrån (eller lär sig arbeta bakifrån), men man ska heller inte tro att en korrekt anpassad gummisnodd på en korrekt arbetande häst förstör formen. Det är ryttarens sitts, hållning och bjudning som skapar formen, inte tyglarna/gummisnodden/gramanen. En mjuk och följsam hand är liksom en mjuk och följsam sitts en förutsättning för god form (om man rider med huvudlag dvs).

Oj vad långt utlägget blev, men som vanligt har jag svårt att begränsa mig och bara svara på frågan *ler*.

:bow::bow:
Det är precis så det är!
Tack för att du formulerar dig bättre än mig! *s*

Grunden är inte färdig om man behöver gummisnudd. Rid den inte om den behöver snodd, arbeta den från marken istället.

Men om det beror på att jag som ryttare inte är tillräckligt duktig för att rida hästen i perfekt form och samtidigt göra öppna, som Whirlie beskriver, hur sk jag göra då? Jag blir ju inte en bättre ryttare på ryggen för att jag jobbar hästen från marken?

Jag undrar bara HUR du får det till en eftergift nedåt framåt?

illustrera gärna, hade varit intressant att se hur du får till det. I min värld går det inte att fästa denna hjälp tygel på annat sätt än att den verkar bakåt och därmed negativt.

varför ska man bara använda den en kort stund om den nu inte ger negativa effekter? vad är en aningens för lång form? rida fram till handen vad innebär det? även ärlig form ?

ta inte detta negativt, jag förstår bara inte något av ditt resonemang och skulle gärna vilja höra ett längre utlägg så att jag kan förstå logiken i det.

För det första, man behöver inte spänna den så himla hårt, den ska ju inte slita bakåt. Det är ju meningen att när hästen går i korrekt form så ska snodden inte inverka längre.
Med "en aningens för lång form" menade jag en friare form än man annars eftersträvar och att man snarare låter hästen gå en del framför lod. Detta för att inte få den bakåtsträvande effekten. Min filosofi är, heller för lös snodd och inte ideal form, än för hårt spänd och därmed bakom lod då hästen ofta tappar framåt-tänkandet och även bakkärran.
Med ärlig form menade jag bara att samlingen verkligen sker bakifrån.
Och att "rida fram till handen"....ja, man brukar ju säga att man rider hästen mellan skänkel och hand, men jag ville bara poängtera att det är viktigt att man rider från skänkel till hand och inte tvärtom. En del som rider med snodd rider ju alltför mycket med handen och tappar därför samlingen som måste komma bakifrån. Ett resultat kan bli att hästen går på bogarna och "hänger" i ryttarens hand.

Risken när en ovan ryttare rider med snodd är att denne "glömmer bort" att det är snodden som gör att hästen böjer på nacken. En häst man rider utan snodd kan ju trampa in bra under sig utan att så tydligt knäppa av i nacken. Det är ju inte direkt positionen av huvudet man börjar jobba med, utan det är ju schwunget bakifrån. Att hästen böjer på nacken är ju liksom sista steget i formarbetet och kommer naturligt. Med snodd är det det första, varför man inte får glömma bort att "rida fram till handen".
Vet inte om det blev tydligare för dig hur jag tänker.....

Anledningen till att jag tycker att man bara ska använda snodd en kortare stund, är helt enkelt för att den är ett hjälpmedel, inte ett permanent inslag i ridningen.
På samma sätt som att hästen måste kunna ridas utan att ryttaren har ett spö i handen, måste hästen kunna gå i form utan snodd. Man använder ibland spöet för att hjälpa hästen att förstå vad man vill, och det är samma logik i att använda snodd. Ingen av dem inverkar konstant, men finns som en extra-hjälp. Självklart är målet att rida med så minimala och osynliga hjälper som möjligt. Tyglar i sig är ju oxå ett hjälpmedel om jag ska vara lite krass. Det går att rida en häst i form utan dem, så frågan är varför inte alla gör det.
Tycker att det är en mycket konstig logik i att vara emot allt vad hjälptyglar är, men samtidigt tycka att det är helt okej att stoppa in ett metallstycke i hästens mun som man sedan fäster linor till som man drar i.

Jag förstår inte varför man INTE skulle få en "nedåt framåt" effekt med snodd??? Vid longering exempelvis, tycker jag att det är väldigt tydligt att snodden har en nedåt verkande effekt. Framåt har väl egentligen inte så mkt med snodden att göra, men snodden hindrar ju inte hästen från att tänka framåt.

Jag tror inte att det är direkt skadligt att alltid rida med snodd, förutsatt att den spänns korrekt. Den inverkar ju som sagt inte när hästen går i korrekt form. Dock kan det ju bli problem om man vill variera hästens form, ibland lägre ibland högre, eftersom snodden är svår att anpassa efterhand när man rider. Sen vill man väl kunna rida utan snodd oxå...det ser ju inte så bra ut om man ALLTID använder snodd, tycker jag iaf.

Har försökt förklara hur jag tänker, hoppas det framgick oxå!

Illustrationer tack.

Vad är det för form "man" eftersträvar? Jag rider min häst utifrån dess ålder, muskler och utbildnings nivå och varierar formen efter tränigspass, övning och dagsform.

och fortfarande ge mig en bild på en snodd på en häst som inte verkar bakåt när den verkar. Om du har sett en snodd så är den spänd Bakåt. När den tar emot mot något verkar den även Bakåt. Hur får du det till att den på något sätt verksamt kan sitta på en häst och verka frammåt?

Jag driver inte hästen hästen mot tygeln, jag ser gärna att dom hästar jag rider balanserar sig själva, inte att jag gör det åt dom. Sedmera handlar det om min ridstil inte om snodd frågan. MEN återigen ge mig en endaste bild på en människa som rider MED snodd på en häst som bär sig någotsånär korrekt.

Sedmera är det en ganska absurd sak att promota för snodd samtidigt som man påstår att huvudets placering är irrelevant - vad får det vara nu? det enda en snodd gör är ju att med våld placera huvudet där hästen själv inte väljer att placera det?!? vad ska det vara?

Åter

OM inte snodden är negativ varför kan man då inte ha den hela tiden när man rider? spö kan man utan problem ha år in och år ut. Och snodden inverkar bakåt så fort hästen söker sig fram. Snodden är en Negativ hjälp som du inte kan påverka väl på ryggen. Spöet är en förlängd arm/ben. STOR skillnad.

håller med dig om att snodden vid longering ger en nedåt effekt, men absolut inte frammåt. Jag pratar inte om att hästen GÅR frammåt, utan att den SÖKER sig frammåt. Jag är generellt emot longering, ser inte någon logik annat än eventuellt vid rehabilitering. Annars är det i min värld mycket mer logiskt att använda tömkörning om man ska arbeta hästen utan ryttare?

Liknande trådar

M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
4 204
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 165
Senast: Mineur
·
Hästvård För första gången på många år kan jag börja hänga i hästdelen på buke igen! :bump: Jag har börjat hjälpa min granne med hennes...
Svar
0
· Visningar
648
Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar