Idioter!!!

S

Sollins

var ute på kvällspromenad med min gamla hund, på min gård har några en grillfest och en j***a idiotbrud stoppar i min hund 70%choklad! Har pratat med strömsholm och de menar att det inte är någon fara med den mängden hon troligtvis fick i sig, brudjäveln kunde inte riktigt uppskatta hur mycket det var hon stoppat i henne och jag såg bara i ögonvrån att tjejen när hon gick förbi mig/hund stoppade ner handen och frågade direkt vad hon gjorde-för sent...

Jag sa till veterinären att jag trodde att hon fått i sig lite mer än tjejen sa men vem vet hur mycket hon hann få i sig, en terrier sväljer ju som bekant utan att fundera på vad det är eller tugga.

Någon som är vaken och kan lugna mig (trots att veterinären sagt att det är ok men ändå..?)

// s

Sv: Idioter!!!

"Brudjäveln"?

Jag förstår att du är upprörd men visste hon att choklad är giftigt för hundar?

Hur länge sen skedde det?

Hundar är olika känsliga för det där, somliga reagerar inte alls. Säger strömsholm att det är ingen fara så skulle jag inte oroa mig.

ja, det låter otrevligt och jag brukar inte ens svära vanligtvis men hur kan man göra en sådan sak..? Är det inte vanligt sunt förnuft att man innan man ger barn eller djur något ätbart frågar föräldrar/hussar eller mattar om det är ok först? Läste på giftinformationens hemsida att symtomen visar sig efter 4-24 timmar och känner att det kan bli en lång sömnlös natt för som sagt, vem vet hur mycket hon fick i sig.

Blir så arg också för när jag frågade vad hon gett hunden och förklarade att det var farligt för henne så kunde hon inte ens be om ursäkt utan sa "jamen jag har ju aaldrig haft hund" ok jag förstår men varför frågar man inte först? Så tycktes hon säga att hon gett henne mindre varje gång jag bad henne visa hur mycket hon stack till henne, hon kanske trodde att det skulle lugna mig..?

// h

Det är nog lungt. En bekants hund smällde i sig en halv chockladkaka på typ 10 minuter en gång (ca 100g) och de ringde vetrinären som sa att om symptomen började visa sig så skulle de direkt komma in. Däremot så klarade sig hunden utan ett endaste litet problem.

Förstår att det känns jobbigt o nervöst med hunden men jag tror det handlade om okunskap och inte för att vara elak.Förlåt henne o och förhoppningsvis gör hon inte om det fler gånger.

Något som däremot gjorde mig riktigt sur var när en bekant var hemma o fikade hos mig o frågade om hon kunde ge hunden en bit av en chokladkaka.Jag svarar nej med att hundar inte tål choklad och att jag är rädd om deras tänder samt att de aldrig får några sötsaker och definitivt inte vid matbordet när de sitter o tigger.Vad tror du människan gör.När jag går på toaletten en stund senare så får hundarna iallafall:mad::mad:

När jag kommer ut o frågar varför så svarade hon att SÅ farligt är det inte med choklad och att tänderna klarar sig om det inte händer så ofta.:confused:

Denna människa har själv haft hund innan och jag kan då inte kalla detta okunskap utan ren dumhet/elakhet/respeklöshet:(

Tack för svaren!

Nu har det gått ca 10hrs sedan hon åt chokladen och hon visar inga symtom ännu, enligt giftinformationen kan symtomen komma upp till 24hrs efteråt men hoppas att hon var ärlig i hur mycket hon gett hunden och att hon inte blir dålig alls. Jag har lugnat ned mig nu ;-)

Ska ringa giftinfo/apoteket och fråga om man kan ge kol så här långt i efterhand, apoteket öppnar först 11 och jag hade inget hemma.

Men jag blir så arg när folk inte frågar först, hundar och barn har någon som ansvarar för dem och jag trodde att det var sunt förnuft att fråga "de ansvariga" innan man gör något/ger något till dem. Dessutom var jag inte svår att hitta, höll henne på kort koppel och fanns alltså ett par decimeter berdvid...Nåväl.

Värre för dig som uttryckligen sagt vad som gäller och den bekanta gör så iallafall!

Tack för stödet och ber om ursäkt om grova ordval, men jag tror att många kan känna igen sig i att kunna tappa fattningen om någon gjort potentiellt skadliga saker mot ens hund, hoppas jag!

// s

det smartaste i en sån situation måste ändå vara att framkalla kräkning direkt efter att hunden har svalt chokladen. att ge kol tio timmar senare borde vara rätt meningslöst, chokladen borde ha passerat det mesta av tarmsystemet nu.

Skönt att det verkar gått bra med hunden iallafall.Tror faktiskt inte du behöver oroa dig mer om hunden fortfarande inte visar symtom.Även om det kan ta ,som din vetrinär sa ,24 timmar innan symtom visar sig så borde det inte vara någon större fara om det inte handlar om några större mängder nu då.:)

Ja, det trodde jag också (kräkning) men veterinären avrådde mig från det(?).

...och nej kol var inte så stort idé att ge nu, men så har jag lärt mig att alltid ha det hemma iallafall.

sa vet varför?

hur som helst så har min hund tryckt i sig allt möjligt giftigt, från choklad till nikotintuggumin motsvarande 90 cigaretter. och han lever ju fortfarande. man ska nog ha en väldigt känslig hund för att den ska stryka med av lite choklad.

ja man får hoppas det, men information finns på giftinformationens hemsida som ändå kan göra en matte lite orolig, det är jättesvårt att veta hur mycket teobromin som finns i choklad, i det här fallet var det ju väldigt mörk (70%) vilket betyder mycket i liten mängd! Men som sagt, det borde vara ok.

Här nedan är giftinformationscentralens info:
Hur mycket kan min hund få i sig innan det blir farligt?
Att räkna ut hur mycket teobromin som ingår i olika chokladkakor och praliner är svårt. Både mängden kakao i chokladen och halten teobromin i råvaran, kakaobönan varierar.

Mörk choklad innehåller c:a 5-15 mg teobromin /g choklad.
Ljus choklad innehåller c:a 2 mg teobromin /g choklad.
Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.

Mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.

Exempel: Gäller en hund som väger 10 kg

En hund kan äta 12 - 40 g mörk choklad utan att få så allvarliga symtom att veterinär eller djursjukhus behöver uppsökas.
OBS! Ju mörkare choklad desto mer kakao (och teobromin) och därmed större förgiftningsrisk.

Har hunden i stället ätit ljus choklad kan den äta c:a 100 g.

Praliner, chokladbitar med fyllning, innehåller mindre choklad. Hunden kan då äta ungefär dubbelt så stor mängd utan att allvarliga symtom uppkommer.

Åtgärd:
Om du misstänker att din hund ätit farlig mängd choklad eller har symtom, kontakta veterinär eller djursjukhus.

Det är nog lungt. En bekants hund smällde i sig en halv chockladkaka på typ 10 minuter en gång (ca 100g) och de ringde vetrinären som sa att om symptomen började visa sig så skulle de direkt komma in. Däremot så klarade sig hunden utan ett endaste litet problem.

Är skillnad på ljus och riktigt mörk choklad. Som det är i detta fallet med 70 % i.

Ja verkligen STOR skillnad på ljus eller mörk choklad!! Och dessutom är det väldigt individuellt, som människor som är allergiska, typ, en del får lite hudbesvär en timme el två om de äter något olämpligt medans andra får andnöd så ja, man kan nog inte säga att bara för att vissa har ätit lite ljus marabouchoklad så klarar hundar vad som helst...

en djursjukvårdare sa till mig att hundar inte ska äta choklad, främst inte mörk. Men skulle hunden få i sig lite choklad (inga överdrivna mänger vill säga) så är det ingen större fara. Men skulle hunden visa symptomer så bör man åka direkt till djursjukhuset. Det jag kan lugna dig med är att om veterinären sa att det inte är någon större fara så är det säkert inte det.

Visste tjejen inte att choklad är giftigt för hundar så handlar det mer om att hon ville vara snäll mot hunden, skulle hon veta att choklad är giftigt så skulle hon nog aldrig gett hunden choklad.

Gå ut och lek med hunden vettja! :)

yes, visst är det så men anledningen till att jag blev så arg, dels för att jag blev rädd såklart, men också för att i min värld så ger man aldrig hundar eller barn något att äta innan man frågat den som ansvarar för dem. känner man inte hunden/barnet/familjen vet man inte hur man tänker i uppfostran/allergier etc. Jag stod precis bredvid så hon kunde ju bara frågat. Självklart kan inte alla veta att hundar inte tål choklad. Men grejen var också att hon sedan inte bad om ursäkt utan bara sa att hon ju aldrig haft hund på ett lite stöddigt sätt. Nog om detta!

Vovven mår fin och vi har varit ute och myst hela dagen!

hittade själv på giftinformationscentralen... bra att man kollar ordentligt innan man frågar:angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 728
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Jag, pojkvän, en tjejkompis och hennes kille tog med mina två vovvar (två shih tzu killar för er som inte vet) och gick en promenad...
Svar
11
· Visningar
1 812
Senast: elgur86
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 562
Senast: Belethien
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 379
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka