Idiot förklara mig om ni vill....

F

Frieser

Men jag måste fråga vissa saker!

Jag ger mina hästar linfrön (kokt givetvis)MEN.. hur ofta kan jag ge det? varje dag eller??? Det har jag inte fått något svar på förut
 
Visst kan du ge linfrö varje dag.
Dessutom behöver inte linfrö kokas, det räcker om man häller hett vatten över dem och låter dem stå i minst 7-10 timmar (har jag fått lära mig iaf).
 
Ridskolehästarna får det varje dag :)
Vi kokar det inte, utan häller hett vatten och låter stå i 8-9 h. :)
 
jo, du kan ge det varje dag, men att du ska koka det är helt rätt. Det räcker inte med bara blötläggning
 
Linfrö måste upphettas,typ hälla kokande vatten över (snabbare än kokning)

Linfrö innehåller Glukosider som bildar blå syra som är giftigt för hästen. Men syran förstörs vid upphettning.

Linfrö kan serveras när slemmet(där giftet fanns) trängt ut ur kärnan.

Men jag föredrar att låta det stå några timmar, ju slemmigare det blir desto bättre för min häst mage :D.


Min häst får 2 dl torr linfrö i 1 1/2 liter kokt vatten. Serverar efter ca 4 tim. (Mängden linfrö är uppdelad på 3 mål om dagen)
Absolut kan du ge varjedag.

Linfrö hör till det dietistiska fodermedlen (bra för mage o tarmfunktion, lätt laxerande) och skall då helst ges varje dag.
 
Vad har linfrö för näringsinnehåll?
Vilka bra egenskaper har linfrö?

Jag har hört att det ger glansig päls samt är bra för magen.
 
Linfrö har rätt låg proteinhalt och kan inte jämföras med proteinfodermedel

per kg foder (genomsnitt värden)
MJ 13,8
SRP 182
Ca 2,1
P 5,1

Linfö är svagt laxerande och verkar lugnande, ger blank hårrem och är smakligt.
 
Linfrö har ganska hög proteinhalt (Smrp/MJ-kvot = ca 13) ett "vanligt" kraftfoder ligger mellan 5 och 8 ung, men det finns de som anser att hästar inte kan tillgodogöra sig proteinet i linfrö.

mvh Jessica
 
Jag har även hört att det är bra för exem hästar.

Så jag testade det, å det hjälper =) Manen växer snabbare efter det att den kliats av här och där, och så blir det inte lika mycket klåda.

Det är även bra för hovarna. Vet en som gav det till sin häst, (därför att den hade exem, men hon visste inte att det va bra för hovarna)hästen i fråga hade dåliga hovar, och när hovslagaren kom frågade han ägaren vad hon hade stoppat i hästen för nåt, för hovarna var SÅ mycket bättre! =)

Sen om det är för alla hästar kan jag ju inte svara på. Som sagt så är det säkert individuellt.

//Ewa
 
Varför inte köpa LINFRÖKAKA i en säck istället? :confused: T ex Hippo Lincubes från Svenska Foder. Det är "färdigt" pelleterat linfrö och behöver ej blötläggas, om man inte vill, och det behöver definitivt inte kokas... (eftersom det redan är färdigt).
Det tycker jag verkar mycket enklare... :)
 
Vilka bra svar jag har fått tack så mycket.

ANgående pelleterat linfrö.... Det är något i pelletarat foder som mina hästar inte tål! Jag håller på o byter bort allt pelletarat foder som vi har på grund av det.
Men annars är det ju ett bra alternativ!

Tack igen :bow:
 
På vilket sätt blir dom sjuka då? Vad är det för något som du har gett?
Korn kan hästar få gallor av tex....
Ang uppblött linfrö: Det går alldeles utmärkt att lägga linfrön i hett vatten i en hink till nästa dag. Jag låter mina stå i ca 24 timmar med lock på. Absolut ingen fara. Man behöver inte koka och tjafsa.

Men ang det som någon annan skrev att köpa linfrökakor. Finns det på Granngården eller var köper man det? Hur mycket kostar det?
 
Vart köper man linfrö billigast?
Hos Granngården eller liknande, eller köper man i matvaruaffärer?
Mvh/Jes
 
Jag ger mina linfrökaka,
det är upphettat redan från tillverkaren,
så det behöver inte blötas ens.
Det är inte i pelletsform utan mer som
kakbitar och smulor.
Jag köper på Granngården.
Jag har använt det i flera år,
och dom blir bla jätteglansiga.
Det är jättesmidigt att använda.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
858
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 661
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
485
Senast: WildHorse
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 321
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp