Idétorka- stafett/stations lekar

Is

Trådstartare
Medlemsmöte på klubben i veckan här och jag har i ett svagt ögonblick lovat att fixa lite utmanande lekar för medlemmarna och deras hundar...
... Men jag har total idétorka...
Vi har ju det vanliga typ hundbowling (ställer ut "käglor" och ger förarna tre hundgodisar var som sedan ska gömmas på ett sådant sett att hunden river så många käglor som möjligt i jakten efter godiset)
, vatten apportering ( bara en hink med vatten som hundarna ska prova få upp bollar ur, kanske att man kan köra två svårighetsgrader på detta så man har en hink med flytande föremål och en hink med sjunkande föremål)
Och hinderbana som både hund och förare ska ta sig igenom tillsamman.

Men vad finns de mer för små utmaningar? Finns de någon bra hemsida/blogg med sådana här tips?
Hjälp mig ur denna torka :nailbiting:

Ska det bara vara stationer med något att göra, eller ska det räknas poäng på stationerna?

Prasslande presenning att gå över/krypa under, sökområde med små gosedjur/knutrep/tennisbollar, bräda/stock att balansera på, något lagom långt och lågt att krypa under (rastbord med fasta bänkar t ex, ska det vara svårare kan man ta två på rad) slalom mellan godisskålar som inte ska röras osv osv

Ska det bara vara stationer med något att göra, eller ska det räknas poäng på stationerna?

Prasslande presenning att gå över/krypa under, sökområde med små gosedjur/knutrep/tennisbollar, bräda/stock att balansera på, något lagom långt och lågt att krypa under (rastbord med fasta bänkar t ex, ska det vara svårare kan man ta två på rad) slalom mellan godisskålar som inte ska röras osv osv

Platsliggning - kan vara svårt nog för många när det är fullt ös runt om. ;)

Slalom mellan störningar. Tex leksaker, godisskålar osv. Bör helst utföras med slakt koppel!

Åttans frestelse som i rallylydnad. 4 skålar utplacerade med ca 2-3 m mellanrum i kryss/fyrkant. I 2 av skålarna är det godis som hunden inte får röra. De andra 2 är tomma. Hund + förare går i en åtta runt skålarna (därav namnet).

Hunden ska springa slalom mellan förarens ben.

En klassiker är ju uppletande på appellplan med alla möjliga konstiga föremål! Brukar uppskattas av både hundar och förare. Naturligtvis är det tillåtet att hejja på sin hund hur mycket som helst :)

Okej nu har jag satt ihop lite. Tanken är att varje utmaning ska ge poäng för att ekipagen ska uppnå påhittade"titlar" ungefär som de vi som användare har här på buke.

Varje utmaning ska ge sammanlagt 10p är tanken.

Just nu har jag

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka