Identitetskris - vad är jag utan hästen?

Camilla_H

Trådstartare
Hej!

Måste bara skriva av mig och var är bättre plats än här där det kan finnas störst förståelse för min historia.

Jag har hållit på med hästar i snart 24 år. Det är lååång tid. Jag har haft min nuvarande häst i 9 år och har ridit in honom och utbildat och tävlat i flera discipliner.

Dessutom är jag NH:are och hjälper även andra med det och just den biten har gjort att jag inte ser hästar som enbart mitt fritidsintresse - hästar och hästhanteringsfilosofi har blivit en stor del av den jag är. Jag kan dra paralleller mellan det och andra bitar i mitt liv.

Det jag tycker är absolut roligast med hästarna är att lösa häst-hästägarproblem samt att rida och utbilda min egen häst.

Nu kommer vi till det jobbiga. Jag föddes en gång i tiden med höften ur led, sk höftledsluxation. De senaste 10 åren har höften börjat krångla mer och mer och de senaste 2 åren har det börjat smärta mer och mer att rida, speciellt när jag sitter upp och första kvarten därefter.

För drygt 15 år sedan fick jag också problem med ett knä (på andra benet från höften sett) och det har varit riktigt dåligt bitvis de senaste åren och framförallt senaste månaderna (jag har tömt det på sammanlagt 1,3 dl ledvätska vid två tillfällen senaste veckorna).

Jag fick en son för drygt två månader sedan och förlossningen påverkade säkert min fysik negativt också för det känns som om både höft och knä löper amok just nu.

Detta är jättejobbigt men eftersom jag anade att jag skulle ha lite krafter över den här tiden så hade jag ordnat med en jätteduktig tjej som skulle ha hand om min häst mesta delen av tiden.

Men när jag för två veckor sedan red (har ridit två gånger efter förlossnigen) så gjorde det så f-bannat ont i höften att om jag inte haft sällskap så skulle jag ha suttit av och gått in med hästen igen. Nu red jag en normal uteritt och hade massiv värk efteråt.

Så när jag för drygt en vecka sedan fick tömma knät igen och det gjorde så vansinnigt ont att jag hamnade i chock (frös så tänderna skallrade och tårarna bara sprutade förutom att jag dessutom skrek som en stucken gris under hela tömningen...) så kände jag att jag gav upp. Usch, nu kommer tårarna...:cry:

Så nu har jag tagit time-out helt och hållet från min häst och hästar överhuvudtaget och tjejen som har hand om honom har honom helt och hållet nu. Det innebär att jag inte längre behöver åka och mocka eller ha stalltjänst men det innebär också att jag inte längre rider eller hanterar hästar.

Allt detta känns enormt jobbigt och deprimerande. Jag hatar att ha så här ont och på det sättet känns det skönt att slippa utsätta kroppen för smärtor men jag älskar verkligen hästar och allt runtomkring och plötsligt har en stor del av min identitet bara försvunnit... För att inte tala om att relationen till en av mina bästa vänner, dvs min häst, har ändrats markant och gått från att vi uträttat stordåd tillsammans till att jag då och då åker och klappar på honom, vilket bara känns ännu mer deprimerande.

Jag har haft tankar på att sälja min häst länge nu, typ varje gång jag sitter upp i sadeln och smärtorna lämnar mig på ett mycket mörkt ställe i min hjärna. Men samtidigt vill jag inte göra det IFALL att ortopederna nu kommer att kunna ge mig glädjebesked eller iaf ge mig möjlighet att bli lite bättre. Skulle kännas enormt hemskt att plötsligt kunna rida igen och då ha sålt min vän...

Det som gäller för min kropp nu är att jag har röntgats och MR:ats samt att jag ska tillbaka till min ordinarie ortoped om drygt en vecka för att diskutera hur det ser ut och hur vi går vidare. Jag har nu också kortison i mitt onda knä vilket gör att det iaf inte ser ut som en melon utan bara gör ont.

Men det här är pest... Att det bästa man vet inte fungerar längre för att det gör för ont... Det känns orättvist och ibland känns det som att livet är slut.

Jag vet - många säger till mig att "nu är du ju mamma så då får du fokusera på det!" som ett käckt litet heja-rop, men att "bara" vara mamma mår varken jag eller min son bra av, är min fasta övertygelse. Jag måste ha något som är mitt, som är en del i min personliga utveckling och hittills har hästarna varit det. Jag har även andra intressen men nästan allihop handlar om att utsätta kroppen för påfrestningar (jag är inte direkt frimärkssamlare utan gör saker som att tävla i armbrytning, köra isracing på hoj och kör snöskoter förstås).

Jag har tänkt tanken att fortsätta med hästarna genom att engagera mig i ridklubben och hjälpa andra framåt men det skulle inte fungera i längden - om jag inte kan rida själv blir jag bara sjuk av att se andra göra det. Just nu stöttar jag tjejen som har hand om min häst så att hon kommer framåt och kommer ut och tävlar, men det är en annan sak - det är ju ändå min häst fortfarande.

Om ingen läser det här så känns det iaf bra att ha fått printa ner allt detta skit. :(

/Camilla

Sv: Identitetskris - vad är jag utan hästen?

Först vill jag gratulera dig till sonen.:bump: Sedan vill jag beklaga att delar av din kropp inte vill vara med på samma sätt längre. Jag förstår att det måste vara jättejobbigt och omvälvande.

Men du, om nu kroppen inte fixar just ridning - finns det verkligen inget annat inom hästeriet du kan hitta nöje i? Att fortsätta med markträning och/eller börja med körning? Jag minns dig från NH-listan och om jag minns rätt har du hållit på med travhästar. Kan du ta upp det igen?

Jag tycker att du ska låta tjejen ha hand om hästen tills du får reda på vart ni ska gå härnäst vad gäller dina problem med smärtor. Vad kan göras? Det måste du ju få svar på, så länge kan det väl inte ta.

Du verkar ju ha hittat en tjej du litar på, och så länge hon vill hjälpa dig så tycker jag att du ska låta henne göra det. Jag tror att din häst mår jättebra, även om du kanske inte gör det just nu.

Vänta med att sälja, tills du vet hur framtiden kommer att se ut. Åtminstone en del av den. Jag vet inte om jag tror att allt skulle bli bättre av att du säljer din häst, dessutom är han ju i bra händer och så länge han mår bra så är ju läget OK.

Lite åsikter och funderingar från min sida, det är lite svårt att säga något eftersom jag inte varit med om något liknande och jag vet inte riktigt hur du känner. Kan vara svårt att läsa ur en text.

Men du, allt kommer att lösa sig. Förr eller senare, det gör det alltid. Oavsett hur pissigt allt känns just nu så kommer allt att ordna sig till det bästa, både för dig, din son och din häst! Oavsett hur du bestämmer dig för att göra. Följ din magkänsla, jag tror att det är det bästa.

Jag har nu läst ditt långa inlägg, och kan såklart inte helt sätta mig
in i din situation, jag har ju aldrig varit just där.
Men jag kan föreställa mig känslan... :( Om jag går till mig själv, det
skulle kännas helt överjävligt att ge upp hästarna, de är ju mitt allt.
Precis som din häst, är en enorm del utav dig.

Att säga att "nu är du mamma" som du skrev, tycker jag är korkat,
ja du är mamma, och du har en roll i och med det. Men jag tror inte
att bara för att man blir förälder, så måste man per automatik
ge upp delar av sig själv - jag tror tvärtom, att det är viktigt att
man försöker behålla och bejaka delar av det som är en själv,
för att inte förlora sig själv. Förstår du hur jag menar?
Och när man som du, har ett så stort intresse i hästarna, så är
det oerhört svårt att bara ge upp det, det vet jag, eftersom hästar
är så enormt viktiga för mig också.

Vänta med att sälja, tills du ser hur det utvecklar sig rent fysiskt
för dig. Och försök till en början att fokusera på det du fortfarande
kan göra. Peppa tjejen som har hand om din häst,
stötte henne i hennes träning, kanske ge henne lektioner?
Kan du hålla på med markträning med hästarna fortf. ?
Gör det i så fall. Och tänk inte "jag kan inte rida" , utan tänk och
fokusera mentalt och i praktiken - på det som fortfarande fungerar.
Försök att glädjas åt , om än det lilla, som fortfarande går bra.

Det känns överjävligt just nu, men ur all skit så kommer något gott,
hur osannolikt det än känns. Det löser sig förr eller senare.

Körning är inte avvekling ,det är utvekling det finns olika varianter .slädkörning på vintern är en höjdare ,giggar trillor bröllopskörning turistkörningeller kanske en familjetur på 3 dag med western vagn.fantasin kan utvekla mer par körning är en annan utmaning.

Hej du.
Vad är jag utan mina hästar? Jag är inget trots att jag har två underbara barn!
Jag har en sjukdom som heter Ehler-Danlos och den blir tyvärr bara värre för varje år som går.
Ridning och hästar har alltid varit min glädje men de senaste åren har jag fått fokusera på körningen, jag har tidigare kört som ett komlement till ridningen i alla mina hästår men nu är det det enda sättet för mig att kunna motionera och skola mina hästar, och det är kul!
Som tur var, för mig, så började jag med körning innan jag blev riktigt sjuk så för mig känns det inte som en "nödlösning", jag tycker det är kul att köra häst!

Nu ska jag sluta "svamla" så här mitt i natta, men vill du ha någon att prata med och få peppning av så PM:a mig!

Jag har känt lite likadant då jag jag var tvungen att avliva min häst, har vissrligen ett föl i en lånemage men det kommer ju inte än. På ett sätt har det varit skönt att inte längre behöva pussla mellan barn och häst, på ett annat sätt fruktansvärt eftersom jag inte längre har någon egen häst.
Det har ändå fungerat bra efterom jag ridit och utbildat ägaren till lånemagen någon dag per vecka men det är helt klart en omställning. Jag är dessutom f.n. inte sugen på att pussla med barn och familj för att rida någon annan häst än lånemage-hästen.

Kanske avel, körning och avsutten verksamhet à la NH kommer att vara ditt gebit i framtiden? Jag skulle dessutom tippa på att det antagligen kommer att kännas lättare att vara ev. hästlös när du väl börjar jobba, då vill man verkligen vara med barnen all tid de är vakna.
Kramar från mig! /Sar

Grattis till barnet!!! Precis som du säger påverkar graviditeten din kropp så att höften krånglar nu är inte så konstigt. Förhoppningsvis kommer det att stabilisera sig inom nåt halvår - år.

Det kan vara så att du behöver den här pausen just nu. Du har faktiskt ett värde utanför hästeriet också och det är inte fel att under tiden hjälpa några andra framåt...t.ex. på ridklubben som du nämner. Det viktigaste är nog att du tänker om lite (försöka, iallafall) och ger dig möjligheten att ta den här pausen som något positivt där du får läka ihop fysiskt.

Din häst kommer du alltid ha kontakt med då det är på ett annat plan och att jobba från marken är inte så tråkigt när man väl kommit igång, men det vet du ju. Kanske prova på körning?

Jag kan inte föreställa mig ditt knäproblem även om jag själv har just problem med knäna. Dock får jag inte vätska i lederna utan det handlar om helt annat. Jag kan nämna att jag bytte inriktning då mina knän inte höll för "vanlig" ridning och jag gick över helt till western. Nu funkar det för mig, iallafall.

Skickar massor av peppkramar. Du kommer igen!!!!

Jag vet inte hur jag ska peppa dig eller vad jag ska skriva för att muntra upp dig .
Lever själv i smärta men har kvar mina hästar och tar någon fölunge för att försöka förena nytta med nöje ..

Tycker att du inte ska sälja hästen utan vänta något år tills din höft /bäcken stabiliserat sig efter förlossningen och se om det blivit bättre för dig och skickar även en stor KRAM till dig ;)

Mia

tycker du ska fundera på körning. Om din nuvarande häst ej kan det så kan du väl skaffa dig en annan häst att köra skolkörning med?

Har läst ditt inlägg dock inte svaren så kanske har nån redan kommit med samma förslag...

Om din kropp inte håller för att rida längre så kan man ju alltid börja med körning?
Det är nog vad jag hade gjort iaf...tror jag...

Lycka till med allt hur som helst och hoppas du blir bättre...

*kl*

Tack alla för era stöttande svar!

Litegrann är det så att jag känner att kan jag inte hålla på som jag gjort hittills så vill jag inte hålla på alls, vilket kanske är en naturlig reaktion till en början.

Som många av er skriver och som Maran mycket riktigt kommer ihåg, så finns möjligheten i körning. Mina tankar har det senaste året gått mer och mer mot detta och då att skaffa travhäst och satsa på det.

Min nuvarande häst är inte inkörd men jag påbörjade inkörning förra vintern som jag tyvärr fick avsluta iom att hästen bröt manken och jag blev gravid (ville inte syssla med något ovant under den tiden - dumt att riskera liksom). Dock har han ett gammalt trauma i sig som gör att han är extremt rädd om bakdelen men trots det så kom vi rätt långt förra året.

Problemet nu är att jag inte ens kan promenera så att tömköra går liksom bort helt... Det innebär också att markträningen/träna problemhästar också går bort i längden då det kan vara rätt påfrestande för min höft (hålla emot, ev. ryck, mm)

I går började mitt knä att svälla igen så jag är både glad att slippa hästen och ledsen över att det ska behöva vara så här.

På söndag ska dock min häst tävla med tjejen som har honom så just den här veckan har jag en del att ge i tips och stöttning på alla möjliga sätt (från att videofilma träningar till att skjutsa grejer i bilen... )

Tack återigen för era svar - det värmer att dela sina problem med andra!

/Camilla

Var rädd om dig. Grattis till sonen. Gör ingenting förhastat kan du behålla hästen och har bra hjälp med den så vänta och se tiden an, var glad att du har denna hjälp och att du har hästen i närheten och kan hälsa på och klappa om en tid kan du se hur du mår och provrida.

Har du råd med det kan du ju låta hjälpen få sköta om den eller ha den på foder, du vet ju att han är din och du ser att hästen har det bra, du kan åka och borsta och göra det du orkar i den mån du klarar.

Hade själv jätteont i höften i 7 månader kunde bara hoppa upp och känna lite ev. lite trav, kan känna lite ngn gång nu men jag vill att ha kvar min goding skulle kännas jättetomt och konstigt utan.

men som sagt var rädd om dig och tänk igenom

Lycka till

Som tidigare sagt, så grattis till din son.
Men kanske just nu ännu mer grattis till din hästtjej!

Du har hamnat i en oerhört jobbig och tråkig situation, och jag tycker liksom tidigare har sagt att du inte ska sälja än och heller inte ge upp allt hästeriet om det visar sig att du inte kan rida.

Men visst lättas väl situationen något otroligt av den här fantastiska hjälp-tjejen som du hittat? Hon verkar ju vara en riktig klippa som både hinner och vill ta hand om din häst ungefär som en foderhäst, samtidigt som du kan vara med så mycket du själv orkar.
Så försök se en liten ljusglimt där! Med hennes hjälp så behöver du ju heller inte sälja förrän du själv vill.

Hej Camilla!

Grattis till din son!
det är svårt (eller kanske lätt, beroende på hur man vänder det) att råda andra. Men jag skulle säga såhär:
våga ta det lugnt och avvakta.
du har ngn som tar hand om din häst och det verkar fungera bra?
sen är det också så att få barn påverkar en ganska mkt psykiskt, mycket kan kännas väldigt jobbigt, eller jobbigare än det kanske annars skulle gjort, den första tiden, man är trött och emotionellt känslig osv osv. Ta inga förhastade beslut runt hästen nu, utan funkar det som det gör att ngn annan har honom, så våga vänta och bida tiden och "landa" lite i situationen, och utifrån hur det utvecklar sig och tankarna faller på plats, agera utefter det.

kanske är det körhäst som är svaret. eller ngt annat. som sagt - ta inga hastiga beslut utan våga låta det ta tid.

pepp tankar!

Hörrudu, ge inte upp! :rofl: vem vet om det kanske blir bra sen? det tror jag säkert. tänk positivt även om det är svårt, jag tror det fixar sig och det tror säkert inte du eftersom du har så jädrans ont och det kan jag förstå, jag hade också en skada i benet jag kunde inte böja det överhuvetaget så ja kunde inte rida, gjorde bara skitont. Doktorn sa att om ja inte skulle få ner benet skulle det ju inte gå att rida, men det gick ändå efter mkt träning, upp med hakan! :banana:

Jag känner verkligen igen mig. Jag har en riktigt dålig rygg med flera diskbråck som inte läker. Jag ska egentligen inte rida. MEN. Det finns lösningar.
Jag håller också på med NH, och de markbundna övningarna ger mig väldig tillfredsställelse, man behöver ju inte rida för att hålla på med hästar egentligen. Kan du köra din häst, så är ju det ett bra sätt att komma ut i skog och mark. Kan du ta promenader, så är ju också det ett sätt att umgås med sin häst.
Sen finns det ju andra ridformer som är skonsamma mot kroppen, mer än vanlig traditionell engelsk ridning, jag rider centrerad ridning och AR, och det tycker jag fungerar mycket bättre för min kropp.
Du kanske ska sätta dig ned och fundera ut lite lösningar, hur får jag umgänget att fungera med min häst utan att min kropp tar stryk? Vilka praktiska lösningar är möjliga? kanske du kan ha din häst på lösdrift så att han får motion ändå, så att du kanske bara kan t ex promenera med honom? Finns det något i hästens utrustning du kan förändra för att hjälpa din kropp? En annan sadel? Du löser det här!!!

Oj, nu såg jag att du redan svarat om både körning och promenader. Sorry. Men kan alla ryttare med handikapp hitta sina vägar, så kommer du att lösa det här på ett eller annat sätt!!

Återigen tack för alla uppmuntrande ord, allihop! :) *kram*

Mitt problem när det gäller ridningen är att jag inte kan rotera ut höften eller ens föra ut benet i sidled utan att det smärtar. Min häst är rätt så bred och har dessutom en bomlös sadel (ett måste för honom) så ni kan tänka er den smärtan varje gång jag sitter upp...

Nu funderar jag på att byta bomlös sadel till en som är något smalare i midjan så att jag ev. kan rida ändå. Dessutom är tjejen som har honom nu dressyrintresserad och hon får inte tävla i den jag har nu så pga det finns också en motivering att byta sadel.

Det som är lustigt är att det är bra för höften att rida, det är ju typ enda gången den verkligen får töjas ut. Och det har drivit mig vidare de senaste två åren men nu gör det FÖR ont, både under och efter så jag får avvakta och se om detta bara är ett skov och att det blir lite bättre sen.

Det ironiska i det hela är också att all träning som är bra för höften, skadar mitt kassa knä och tvärtom. Men jag har funderat på att börja simma för det tror jag skulle fungera bra för båda. Jag måste bara hamna lite mer med näsan över ytan innan jag orkar ta itu med det för nu är jag dessutom förkyld... :(

/Camilla

Grattis till barnet.
Jag håller med Mackan. Att få ett barn kan påverka en väldigt mycket psykiskt. Jag mådde jättedåligt när jag hade fått vårt tredje barn som verkligen var ett efterlängtat sladdbarn. Han var så lugn och go som liten och det var ju inte nytt med ett litet barn. Men trots detta blev jag deprimerad i några månader efteråt.
Du har säkert hört det förut men ta det lugnt och mys med det lilla barnet. Tiden går så fort och hästarna finns ju alltid kvar.
Sedan kan jag inte sätta mig in i hur det är att ha så ont. Men jag antar att det alltid finns något som du kan göra med hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
622
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka