Identifiera och förstärka inredningsstil

Blueberry

Trådstartare
Jag har ett konstigt bekymmer; jag vill slipa till stilen i min inredning, men vet inte riktigt hur.

Just nu bor jag och maken i en lägenhet som vi inte trivs i. Vi kollar på både hus och lägenheter och vill vidare väldigt snart. Vårt hem är allt annat än minimalistiskt, det är lite mer åt Pettson-och-Findus-hållet.
Vi har mycket konst och fotoan på väggarna, och trivs bra med det.

Min dröm är en lite mer avskalad, rå inredning - gärna med grova material som päls och trä. MEN, samtidigt älskar jag färg och vill inte fastna i någon sörja av grå-vit-beige-brun.
Öppnar man våra köksskåp möts av en regnbåge i glada färger. Jag älskar att kunna välja vilken färg jag vill ha på tallriken eller smörkniven eller muggen.

Våra möbler går i någon slags gråskala, men med färg på kuddar, gardiner, accessoarer och lampor. Vi har en kristallkrona som vi ÄLSKAR, och helst skulle jag vilja ha den i hallen eller sovrummet.

Så, vad sägs om grova, råa material, massor av färg och en kristallkrona?
Någonstans känns det som att "bohemsk cirkus" inte är en lätt inredningsstil att hantera :angel:

Har ni några tips?
Bilder?
Inspiration?
Hur kan jag utveckla/inveckla/avveckla?
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Din idé med råa material, färg och kristallkrona vill jag också använda mig av. :D
Vill du "knyta ihop" de neutralt färgade möblerna med det det färgglada så kanske du kan skaffa någon möbel som är en rejäl färgklick men som ändå passar ihop färgmässigt med dina andra möbler.
Jag tror att det handlar om att dels skapa sig en bild av vad man är ute efter i möbelväg, vilka funktioner man vill ha, och försöka hitta saker som passar ihop. Att medvetet välja galna detaljer snarare än att det bara ser galet ut liksom.

Om du inte redan hittat dit så är ApartmentTherapy en jättebra sida full med bilder, inspiration och smarta idéer där mycket av det du tycker om finns med. Dessutom är det ofta hundar med på bilderna i hemreportagen ;).

Jag googlar rätt ofta ord som eclectic (plus vad det nu är jag söker inom inredning/hem) för att få inspiration. Typ såna här:

mm1_rect540.jpg


tumblr_lijna5vetu1qzvsqto1_500.jpg

eclectic-rest.jpg
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Åååh!! Det översta rummet va ju bara för läckert!!! Vill ha!:love::love::eek: (fast "&:et" på väggen kan jag vara utan..)

/LL
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Jag brukar kalla mej sjalv for Hippie-cowboy-bohem, och tycker precis som du att farglost = aptrist! Foljer traden med spanning.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Nedersta bilden var ju bara så himla fin..! :love:

Jag är väldigt svag för schackrutiga badrumsgolv, randiga tapeter, brädgolv och färg på väggarna. Eller ja, färg på det mesta. Jag tänker också att om möblerna är "neutrala" (läs: gråskala) kan man vara mer frikostig med färg på andra sätt.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Tar du hänsyn till husets stil när du inreder? Det är dödsdömt att motarbeta huset, det blir aldrig snyggt med tex lantlig stil i ett 80-talsradhus med bruna perspektivfönster. Det låter lite på det du beskriver som att du borde ha något gammalt men stramt, kanske en ombyggd lada med mycket rymd? Eller ett kalkstenshus?
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Just nu bor vi i lägenhet, men kollar som sagt på hus. Och ja, det är klart att jag kommer att ta hänsyn till huset.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Finns en fin liten gård i väse till salu om du nu står ut med att bo där... Även vår grannes "gård" är till salu om då står ut med att bo nära mig:angel:

*kl*
Jag är verkligen urdålig på att få en stil, om nu inte "loppis" är en stil! Försöker få det mer gammaldags, men sambon som bodde här först har gjort ganska roliga färg och stilblandningar.

Jag tror det vore lättast för dig att hitta det du vill ha på loppis och indiska, har för mig att indiskas hemsida är bra dör inspiration!
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Det är dödsdömt att motarbeta huset, det blir aldrig snyggt med tex lantlig stil i ett 80-talsradhus med bruna perspektivfönster.

Fast om man tittar på de där inredningsbilderna Septicemia visar, så lutar jag åt att de två nedersta i princip funkar i vilket hus som helst. På bilderna drar ju inredningarna nytta av fönstren, men inredningarna är inte beroende av sådana fönster. I ett hus med små rum blir det ju också en mindre skala på det hela, men fortfarande likartad stil.

Den översta bilden är jag mer skeptisk till. Har svårt att tänka mig något hus där den känns bra.

De två nedre känns för mig som något jag kunde ha haft i mitt sommarhus om jag bara var den sorts person som gick in för sådant.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Men guuuud vilka fina bilder! Måste gå in på hemsidan du tipsade om! Översta bilden, så hade jag kunnat haft det. Gillar stolarna på nedersta bilden o grejen i fönstret på den mittersta...

Blåbäret: Kul trådstart och jag har lite samma problem som du.. fast just nu har jag inte så mycket att inreda i heller, bor hemma atm.. men lust att inreda finns!


//r
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Men vilken diss:p Fast jag tänkte likadant innan jag flyttade hit, men vad gör man inte för kärleken...
Men lite tråkigt, för gårdens boningshus var det första jag tänkte på med att stilen måste passa huset.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Jag vet att det finns massor av fina hus där, men känner liksom att det vore barnplågeri att låta vår barn växa upp i Väse och bli som folk är där.
Hahaha.
Många pluspoäng här :angel:
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Fast det är bara de som bor i samhället:idea:
Jag tror det har mer att göra med föräldrar än platsen, visst vissa är lite tja... udda men för det mesta är många trevliga.
Fast jag känner nog inte många, tar kanske runt 10 år att komma in som utböling?:p I vålberg ska det vara bra priser också, är riktigt bra busstransporter nuförtiden också!
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Det var som svar på frågan hur man kan förstärka en inredningsstil: välj en bostad som förstärker.
Typiskt för de (amerikanska gissar jag) hemmen på bilderna är takhöjden. En storstilad och färgstark inredning blir svårare att renodla i ett hus med svag personlighet och standardtakhöjd om 2,40.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Du kan ju förstärka och renodla din stil genom att bli ännu mer Pettsson och Findus, ha ett gytter av tavlor och bilder på väggarna, porslin i ännu fler färger och kristallkronor en masse. Jag tycker att det låter hur härligt som helst! Ett sådant hem låter levande, personligt och fantastiskt!
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Vi var på husvisning i torsdags, på en liten villa som hade passat oss skitbra.
Dessvärre behöver hela insidan bytas på grund av SKITFULT (70-talet alltså. Borde raderas ur historien... Ni skulle se den orange-svart-gul-brun-melerade heltäckningsmattan i trappen. :kräksmiley: ) och vartenda rum behöver tapetseras/målas/golvas.

Suck!
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Det var som svar på frågan hur man kan förstärka en inredningsstil: välj en bostad som förstärker.
Typiskt för de (amerikanska gissar jag) hemmen på bilderna är takhöjden. En storstilad och färgstark inredning blir svårare att renodla i ett hus med svag personlighet och standardtakhöjd om 2,40.

Sant som sagt, det är verkligen A o O att välja rätt grund och stå på.
Det är lite som talesättet " sminka en gris", om man inte börjar med rätt bostad från början.
Mycket kan man göra, men oftast är det svårt att höja takhöjden eller storleken på fönsterna...
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Du vet, vissa folk vill ha det så:o

Men det är nog sådant som man ska undvika, då det kanske blir några tusen till förutom själva huspriset. Men min mamma har ganska nyss köpt ett hus från 60 som inte hade varit något gjort med på insidan sen dess. Nu efter ett år är allting väldigt fint, förutom köket. Men ett kök går ganska lätt att förvandla med nya knoppar och ny färg på skåpluckorna!
Däremot hade jag nog inte klarat av att leva med heltäckningsmattan en dag, är det ett äldre hus så det kan finnas trägolv under? Tycker det är s tråkigt hos mina svärföräldrar, där har de lagt plastmattor överallt trots att det antagligen var riktigt fina trägolv innan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp