Identifiera min pryl

Modig_Korn

Trådstartare
Kanske redan finns en sån här tråd men då får det väl göra det då. Förkommer ju då och då att man hittar (på loppis, vinden/källaren etc) något man inte har nån aning om vad det är eller var det kommer ifrån. Alla vet ju att buke är bäst och bukarna alltid vet något om allt :D Så någon måste veta något om din/min pryl.

Såatteee... Jag har denna:
eeD6fTw.jpg

Det står Orrefors på etiketten men resten av texten syns inte på denna ettikett. Tror inte det säger så mycket om vad namnet på figuren är men är det nån som har en susning?

Mest troligt ett prydnadsföremål? Väldigt många glasföremål har inget användningsområde utan är bara till för ögat.
De ska stå belysta på en hylla.

Kanske redan finns en sån här tråd men då får det väl göra det då. Förkommer ju då och då att man hittar (på loppis, vinden/källaren etc) något man inte har nån aning om vad det är eller var det kommer ifrån. Alla vet ju att buke är bäst och bukarna alltid vet något om allt :D Så någon måste veta något om din/min pryl.

eeD6fTw.jpg

Det står Orrefors på etiketten men resten av texten syns inte på denna ettikett. Tror inte det säger så mycket om vad namnet på figuren är men är det nån som har en susning?
Nån sorts vas? Maila Orrefors och fråga?

Alltså det ser ju ut som botten på någon slags vas, men toppen? Blommorna kommer ju spreta åt alla håll, men det kanske är meningen?

*kass på att identifiera saker men svara ändå*

Fin :love:

Det kan inte vara en ljusstake? (eller om man nu kanske kallar de ljushållare). Tror iaf det hade varit fint med ljus i!

Det är en vas :) Firma W Johansson i Orrefors har sålt den tror jag bestämt. Vill gärna se bilder på märkningen eller en eventuell etikett.
Hans brukade se ut såhär:
item_42442_4f67481ef6.JPG

Det är alltså inte Det Orrefors utan ett annat företag på samma ort som använt sig av ortsnamnet för sin egen marknadsföring.

eeD6fTw.jpg

Jag har en liknande, ska se om jag kan plocka fram den när dotra somnat! :)

Prydnadsföremål kanske man kan kalla den :) Det blir nog lite korta blommar om man skall ha den till vas. Något likande fast med "fyra" spröt som bildar två bågar står i Allers nr 47.

Med vänlig hälsning
Pudlan
eeD6fTw.jpg

Pryl och pryl, men ett föremål jag inte har någon aning om vad det är har jag iaf :D Ligger flera sådana här uppe på loftet på nyköpta gården. Bilden är fantastisk dålig så jag gjorde en snabb skiss i photoshop för att ni ska se hur det ser ut. Det bruna är trä och det röda är typ järn.

4rd3PtQ.jpg

CcUxR0k.jpg

Liknande trådar

Kultur Allvetande Buke! Jag skulle behöva hjälp med att identifiera en målning. Den syns i den här videon, där den hänger på väggen till...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: aiquen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 884
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 414
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 779
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka