Jag skulle behöva lite idéer och input på min ena häst som ibland bara parkerar/stannar när jag rider. Kan rida dressyr på bana och han går prickfritt och för små lätta hjälper, för att plötsligt stanna och inte röra sig ur fläcken. Det känns som att han "zoomar ut" och stänger av mentalt. Det brukar kunna gå att trixa lite och svänga runt och få honom fram så småningom, men då är marginalen liten innan han stannar igen. Senare under passet kan han gå super igen. Är fysiskt ok. Har ridit honom under många år med sporrar, och har kunnat få samma reaktion då ibland, då har en kort tydlig hjälp ofta kunnat räcka för att det ska fungera fortsatt, men inte alltid. Har börjat testa att rida utan sporrar igen. Har haft hästen i många år och tänker att det måste på något sätt vara ett resultat av vad jag gjort/inte gjort tidigare. Vill inte ge större och större hjälper modell sitta och sparka med skänkeln heller.
Har testat med spö att peta med, fungerar så där. Vissa dagar kan det fungera i ridningen helt utan stopp, men om han stannar är det svårare att komma vidare när jag inte har sporrar. Har haft support från marken som inte heller kan se att jag ändrar något när han stannar.
Tips och idéer mottages tacksamt! Har jag missat något, inte tänkt på något?