Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du behöver nu inte spela martyr.Det är naturligtvis upp till var och en att välja vem man vill tro på
själv har jag lite tröttnat på detta forum där så många tycks vara mer intresserade av att vinna ngn slags kamp än att lära sig ngt nytt
Jag har lärt mig massor här och har sedan fortsatt att läsa själv och har även tagit en del akademiska poäng i ämnet utfodring, näringsfysiologi och utfodring av fånghästar. Det är synd att axel och andra genast måste angripa mig i denna tråden och i fullblodstråden.
Men axel gör du det, jag bryr mig egentligen inte, har faktiskt annat att göra än att besvara frågor på ett forum.
Man kan vidga sina vyer än att bara utgå från sitt håll.Det är kanske du som inte är tillräckligt insatt i näringsfysiologi?
Stopp nu lite, ni som har råkat i luven på varandra! Ts vill ju faktiskt diskutera en viktig sak här!
Är det inte så att det krävs energi för att omvandla protein till just energi? Och att om man då ser krasst och logiskt på det vore det bättre att ge ett dräktigt sto mat med mycket protein och så lite kolhydrater som möjligt? Hon ska ju förse ett foster med så pass mycket näring att det kan födas friskt, alltså måste en hel del energi gå åt till att få fostret att växa, alltså måste fodret innehålla protein.
Var med om just detta förra året. Ett högdräktigt ponnysto här fick fång. Vi fodrade med bara hö, på veterinärens inrådan. Jag var så tveksam till hur vi skulle göra, men beslutade oss för att det viktiga var att hon inte fick ett återfall.
Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag fodrat med luzern (utan melass) och potatisprotein också. Fölet föddes tre veckor över tiden, mycket mager och med tecken på underutfodring. Piggade på sig och blev tjock och rund efter hand, men dog plötsligt vid 2 1/2 månads ålder. Hjärtfel tydligen. Vad som är hönan och ägget i detta kan man bara spekulera i, men som sagt; idag hade jag fodrat som jag skrev ovan.
Men att gå imot en vetrenärs ordenation!!!! då kan man ligga risig till om det skulla gå gället,
det är inte säkert försäkring gäller, kan klassas som vanvård.
Advise is alway´s cheap----expecialy when it´s someones elses horse
Haha jaa du, om jag hade hittat två veterinärer som sa samma sak så! Hur många veterinärer har du själv personligen pratat med ang fång och utfodring egentligen???
Om man pratar med flera veterinärer som har olika åsikter och rekommendationer vilken tycker du då begår tjänstefel???
Inte ens en veterinär kan veta saker som inte ens är forskade tillräckligt på och många är tyvärr skrämmande oupplysta vilket förstås kan vara förståligt med tanke på hur mycket dom måste hålla sig uppdaterade om.
Som hästägare har man snarare ett ANSVAR att inte lita blint på alla hela tiden utan ta reda på egen fakta. Till och med som mänsklig patient inom sjukvården måste man ofta göra det! Den faktan kan komma enbart från andra veterinärer om det känns bättre, har du hört talas om second opinion. Jag har haft svårare problem med mina hästar tre gånger genom åren, denna gången mitt sto fick fång samt två hästar med medfödda problem. Jag tog fler a"second opinions" och jag kan lova att det inte var raka besked där inte. Veterinärer är olika bra på olika saker.
Min veterinär tog till sig den nya informationen och tyckte att jag hade gjort helt rätt när hon såg att min häst blev frisk och klarade resten av sin dräktighet galant.
Det är knappast alla veterinärer som ordinerar halvtaskigt hö till dräktiga fångston heller.
Ingen är i luven på varandra, så du kan ta det lungt.
Google...finns mycket om protein och dess omvandling till energi att läsa.
Man kan tror att man är "efterklok" och känna att man kan ger råd till andra.
Gott o Val.
Men att gå imot en vetrenärs ordenation!!!! då kan man ligga risig till om det skulla gå gället,
det är inte säkert försäkring gäller, kan klassas som vanvård.
Advise is alway´s cheap----expecialy when it´s someones elses horse
ochOm man ger foder (hö eller hösilage) med dåliga näringsvärden och inget annat till en sådan häst kommer den att svälta. Och det drabbar i första hand stoet, i andra hand fostret.
Anledningen till den diskussionen finns tidigare här och i andra trådar av samma trådskapare ang samma häst.
Sedan var det du som tyckte att vi "skrek svält" och pratade om begränsad foderstat och feta dräktiga ston.
Så att svälta ett dräktigt sto kommer inte att hjälpa henne, då får hon näringsbrist och ännu svårare att bli frisk!