Idealiska värden för fånghäst??

Sv: Idealiska värden för fånghäst??

Fast nu ÄR det ju troligen foderrelaterat, även om dräktigheten bidragit.:crazy:

Det är naturligtvis upp till var och en att välja vem man vill tro på

själv har jag lite tröttnat på detta forum där så många tycks vara mer intresserade av att vinna ngn slags kamp än att lära sig ngt nytt

Jag har lärt mig massor här och har sedan fortsatt att läsa själv och har även tagit en del akademiska poäng i ämnet utfodring, näringsfysiologi och utfodring av fånghästar. Det är synd att axel och andra genast måste angripa mig i denna tråden och i fullblodstråden.

Men axel gör du det, jag bryr mig egentligen inte, har faktiskt annat att göra än att besvara frågor på ett forum.
Du behöver nu inte spela martyr.
du är så god kålsupare som någon.
Du brukar ju trycka till folk när de inte köer allt du påstår.
Det är kanske du som inte är tillräckligt insatt i näringsfysiologi?
Man kan vidga sina vyer än att bara utgå från sitt håll.

När man tror att man är fullärd/ kan allt.. tja då blir det illa.

Stopp nu lite, ni som har råkat i luven på varandra! Ts vill ju faktiskt diskutera en viktig sak här!

Är det inte så att det krävs energi för att omvandla protein till just energi? Och att om man då ser krasst och logiskt på det vore det bättre att ge ett dräktigt sto mat med mycket protein och så lite kolhydrater som möjligt? Hon ska ju förse ett foster med så pass mycket näring att det kan födas friskt, alltså måste en hel del energi gå åt till att få fostret att växa, alltså måste fodret innehålla protein.

Var med om just detta förra året. Ett högdräktigt ponnysto här fick fång. Vi fodrade med bara hö, på veterinärens inrådan. Jag var så tveksam till hur vi skulle göra, men beslutade oss för att det viktiga var att hon inte fick ett återfall.

Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag fodrat med luzern (utan melass) och potatisprotein också. Fölet föddes tre veckor över tiden, mycket mager och med tecken på underutfodring. Piggade på sig och blev tjock och rund efter hand, men dog plötsligt vid 2 1/2 månads ålder. Hjärtfel tydligen. Vad som är hönan och ägget i detta kan man bara spekulera i, men som sagt; idag hade jag fodrat som jag skrev ovan.

Jag håller med dig!

Problemet här som många verkar glömma är att man kan inte fodra ett dräktigt sto som en vanlig fånghäst! Att man vill hålla nere på energin till en vanlig fånghäst är ju oftast för att man vill hålla nere den i vikt/banta den.

Visst skulle man vilja kunna se till att ett dräktigt fångsto håller sig smal och lätt, men det går inte att hindra att fostret växer. Och det viktiga att komma ihåg är att näringen i första hand går till fostret! Så att svälta ett dräktigt sto kommer inte att hjälpa henne, då får hon näringsbrist och ännu svårare att bli frisk!

Det man måste vara noga med är ju vad man ger henne, hövärdig näring och minimalt med socker, stärkelse och sådant som är högriskfoder för en fånghäst.

Jag vet inte hur många här som faktiskt har ERFARENHET av ett dräktigt sto med fång, dessutom ett tunnt sådant?

Cornelia jag har nästan samma erfarenhet som du, fast detta var ett paintsto som inte var tjock för fem öre (dvs lite som TS häst, "fel" ras, "fel" förutsättningar) Min veterinär gav exakt samma råd som din, men jag gjorde egna efterforskningar och använde mitt eget huvud. Jag fodrade min häst ordentligt med foder med ganska höga näringsvärden, eliminerade allt socker samt fokuserade på att hålla hennes mage i bra skick. Fölet föddes ändå på dygn 319 (dvs prematur) men mycket fin och välväxt och det är hon än idag snart 2 år senare :love:

Stopp nu lite, ni som har råkat i luven på varandra! Ts vill ju faktiskt diskutera en viktig sak här!

Är det inte så att det krävs energi för att omvandla protein till just energi? Och att om man då ser krasst och logiskt på det vore det bättre att ge ett dräktigt sto mat med mycket protein och så lite kolhydrater som möjligt? Hon ska ju förse ett foster med så pass mycket näring att det kan födas friskt, alltså måste en hel del energi gå åt till att få fostret att växa, alltså måste fodret innehålla protein.

Var med om just detta förra året. Ett högdräktigt ponnysto här fick fång. Vi fodrade med bara hö, på veterinärens inrådan. Jag var så tveksam till hur vi skulle göra, men beslutade oss för att det viktiga var att hon inte fick ett återfall.

Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag fodrat med luzern (utan melass) och potatisprotein också. Fölet föddes tre veckor över tiden, mycket mager och med tecken på underutfodring. Piggade på sig och blev tjock och rund efter hand, men dog plötsligt vid 2 1/2 månads ålder. Hjärtfel tydligen. Vad som är hönan och ägget i detta kan man bara spekulera i, men som sagt; idag hade jag fodrat som jag skrev ovan.

Ingen är i luven på varandra, så du kan ta det lungt.

Google...finns mycket om protein och dess omvandling till energi att läsa.

Man kan tror att man är "efterklok" och känna att man kan ger råd till andra.
Gott o Val.
Men att gå imot en vetrenärs ordenation!!!! då kan man ligga risig till om det skulla gå gället,
det är inte säkert försäkring gäller, kan klassas som vanvård.

Advise is alway´s cheap----expecialy when it´s someones elses horse :grin:

Men att gå imot en vetrenärs ordenation!!!! då kan man ligga risig till om det skulla gå gället,

Haha jaa du, om jag hade hittat två veterinärer som sa samma sak så! Hur många veterinärer har du själv personligen pratat med ang fång och utfodring egentligen???

Om man pratar med flera veterinärer som har olika åsikter och rekommendationer vilken tycker du då begår tjänstefel???

Inte ens en veterinär kan veta saker som inte ens är forskade tillräckligt på och många är tyvärr skrämmande oupplysta vilket förstås kan vara förståligt med tanke på hur mycket dom måste hålla sig uppdaterade om.

Som hästägare har man snarare ett ANSVAR att inte lita blint på alla hela tiden utan ta reda på egen fakta. Till och med som mänsklig patient inom sjukvården måste man ofta göra det! Den faktan kan komma enbart från andra veterinärer om det känns bättre, har du hört talas om second opinion. Jag har haft svårare problem med mina hästar tre gånger genom åren, denna gången mitt sto fick fång samt två hästar med medfödda problem. Jag tog fler a"second opinions" och jag kan lova att det inte var raka besked där inte. Veterinärer är olika bra på olika saker.

Min veterinär tog till sig den nya informationen och tyckte att jag hade gjort helt rätt när hon såg att min häst blev frisk och klarade resten av sin dräktighet galant.

Det är knappast alla veterinärer som ordinerar halvtaskigt hö till dräktiga fångston heller. :grin:

Senast ändrad:

Kan bara hålla med här. Känns dystert för mig så här i efterhand att jag inte "tänkte själv" tillräckligt, men man kan ju försöka lära sig av sina misstag ... Och hoppas på att andra kan ta till sig och inte göra samma misstag ...

Haha jaa du, om jag hade hittat två veterinärer som sa samma sak så! Hur många veterinärer har du själv personligen pratat med ang fång och utfodring egentligen???

Om man pratar med flera veterinärer som har olika åsikter och rekommendationer vilken tycker du då begår tjänstefel???

Inte ens en veterinär kan veta saker som inte ens är forskade tillräckligt på och många är tyvärr skrämmande oupplysta vilket förstås kan vara förståligt med tanke på hur mycket dom måste hålla sig uppdaterade om.

Som hästägare har man snarare ett ANSVAR att inte lita blint på alla hela tiden utan ta reda på egen fakta. Till och med som mänsklig patient inom sjukvården måste man ofta göra det! Den faktan kan komma enbart från andra veterinärer om det känns bättre, har du hört talas om second opinion. Jag har haft svårare problem med mina hästar tre gånger genom åren, denna gången mitt sto fick fång samt två hästar med medfödda problem. Jag tog fler a"second opinions" och jag kan lova att det inte var raka besked där inte. Veterinärer är olika bra på olika saker.

Min veterinär tog till sig den nya informationen och tyckte att jag hade gjort helt rätt när hon såg att min häst blev frisk och klarade resten av sin dräktighet galant.

Det är knappast alla veterinärer som ordinerar halvtaskigt hö till dräktiga fångston heller. :grin:

As a retired proffesional I´v had plenty of experiance with Vet´s. expeciely from the knee down on horses where the vet didn´t know what the hell he was talking about.
The point is "they are the ones with the diploma hanging on the wall"!!
You work at the insurance co. The law say´s we have too put our trust in the pro´s! even if they are crazy :crazy:
Second opinions are find for conformation, but it does not help if you are looking for support of your own diagnoses.

We can share our experiances with Tex and the others, but if the vet gives her an ordenation then she better do it.
Neither one of us are up there to asses the situation, only she and her vet can do that.

Vad snackar du om ställa egna diagnoser? :confused:

Jag pratar om att min veterinär hade en förlegad åsikt om att man per regel ska ge en fånghäst "fjolårshö" med sämre näringsinnehåll och det hade varit förödande för min häst som var stor, dräktig och för tunn i hullet. Dessutom var hö't hon tyckte jag skulle ge fullproppat med socker!

Jag tog reda på fakta, diskuterade med flera veterinärer och gav min häst mat som hon behövde, enligt behov. Samt hävde fånganfallet och rehabiliterade henne tillbaka till en frisk häst. Vilket min veterinär självklart tyckte var jättebra. Jag hade inga synpunkter på diagnosen vare sig då eller nu i TS fall.

Och nej man har ingen skyldighet att absolut lyssna och lyda den allra första veterinären man pratar med, det går alldeles utmärkt att byta veterinär även efter en häst har blivit sjuk eller skadad. Det har vare sig lagen eller försäkringsbolaget någon invändning mot. Det är till och med så att försäkringsbolagens egna veterinärer kan gå in och kräva en annan behandling om man vill ha hjälp av sin försäkring.
Däremot kan man inte strunta i att söka veterinärbehandling för en skadad/sjuk häst men självklart har man rätt att välja bästa vård/veterinär!

Men angående diagnoser...
Jag HAR faktiskt ställt en egen diagnos på en häst en gång men det hade inte alls med fång att göra. Det var en extremt ovanlig medfödd inre missbildning/sjukdom där inte veterinärerna trodde mig när jag pratade med dom. Väldigt få veterinärer har ens sett detta, de flesta har bara hört/läst namnet på sjukdomen någongång på utbildningen. Dom ville avfärda det som en enkel och vanlig inflammation.
Jag hade rätt, och det var tur jag envisades med det annars hade inte den hästen levt idag. Den blev opererad av chefsveterinären på Skara förmodligen med hela studentkåren närvarande inom en vecka efter att jag visat upp hästen för dom och fått dom att lyssna.

Jag begriper inte varför folk skriker svält så fort den får en begränsad foderstat.

Ston behöver inte bli feta bara för att de är dräktiga ej heller muskelfattiga.

Ett i TS fall där den troligen blivit känslig pga sin dräktighet kan man ge mkt mat med mindre socker.
Den behöver även energi för att inte börja behöva omvandla protein till energi eller börja dra ur fett ur sina muskler.

energi utvinner hästar ur cellulosa.

Faktum kvarstår att den fått fång o därför... om man är rädd om stoet o i andra hand fölet så bör den inte bli tung.
Punkt!

Även dräktiga ston mår bra av att motioneras, men nu funkar det inte med denna.

Haha ja... men jag har inte pratat om några feta ston! Utan enbart om ett TUNNT dräktigt sto som behöver sin NÄRING!

Hästen ska inte bli fet, kommer inte att bli fet heller när det handlar om redan tunna ston som är svåra att få upp i hull och sedan blir dräktiga! En jäkla skillnad på feta eller normalhullade hästar utan föl i magen. Vad du än säger så ger stona näringen till fostret först och om man då inte ger stoet vad den behöver (märk väl inte mer, utan vad behovet säger att den ska ha!) så svälter den rent näringsmässigt och en UNDERNÄRD häst har INTE rätt förutsättningar att bli frisk!

Att "folk" inte kan skilja på olika saker utan trampar på i samma spår oavsett hur förutsättningarna ser ut är för mig mer obegripligt!

Självklart måste man hålla nere sockermängden till minimum, men inte näringen. Vilket jag har sagt 100 gånger i tre olika trådar.

Ingen är i luven på varandra, så du kan ta det lungt.

Google...finns mycket om protein och dess omvandling till energi att läsa.

Man kan tror att man är "efterklok" och känna att man kan ger råd till andra.
Gott o Val.

Google ger jag inte mycket för när det gäller så allvarliga saker som tunna dräktiga ston med fång. Visst är google bra, men när man sitter i en sådan sits vill man ha råd som man vet att man kan lita på - inte läsa igenom allt som finns på internet och hoppas på det bästa.

Ja o hur svårt ska det vara att titta på stoet o ge efter vad den verkligen behöver:confused:

Det är inte jag som trampar upp spår o kommer in på svält.

Om man ger foder (hö eller hösilage) med dåliga näringsvärden och inget annat till en sådan häst kommer den att svälta. Och det drabbar i första hand stoet, i andra hand fostret.

Anledningen till den diskussionen finns tidigare här och i andra trådar av samma trådskapare ang samma häst.
Sedan var det du som tyckte att vi "skrek svält" och pratade om begränsad foderstat och feta dräktiga ston.

Om man ger foder (hö eller hösilage) med dåliga näringsvärden och inget annat till en sådan häst kommer den att svälta. Och det drabbar i första hand stoet, i andra hand fostret.

Anledningen till den diskussionen finns tidigare här och i andra trådar av samma trådskapare ang samma häst.
Sedan var det du som tyckte att vi "skrek svält" och pratade om begränsad foderstat och feta dräktiga ston.
och

Så att svälta ett dräktigt sto kommer inte att hjälpa henne, då får hon näringsbrist och ännu svårare att bli frisk!

Vem har sagt att det dräktiga stoet ska ges undermåligt fattigt foder???

Jag skrev att den ska ha bra mat o inte ett sämre grovfoder som ger en ännu tyngre buk, men inte gödas- såsom många kvinnor tillåter sig själva under dräktigheten o skyller på graviditeten.

De som får diverse fysiska problem är de som slutar att röra på sig o blir otränade. Hästar mår oxå bra av lätt träning.

Summan 'är stoet i bra trim,o fått det foder o näringsämnen som den behöver plus lite extra på slutet, så kommer den inte att bära fram ett undernärt föl. Även i de fall där det förekommer kan den indivden hämta sig fort o vara jämnlik med sina jämngamla efter en ganska kort tid.

nu handlar det väl fortfarande om en märr med fång( eller är jag i fel tråd?)

Den bör inte bli tyngre än absolut nödvändigt- om man vill ha märren kvar.
En stor avvägning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama