Idealiska värden för fånghäst??

Texaz

Trådstartare
Letar nu grovfoder till min fånghäst, men vilka värden är bäst?

Enligt vet ska det vara låga socker- och energivärden. Det knepiga är att hon ju är dräktig och därför behöver mer protein och näring..

Så vad ska jag tänka på i mitt letande?

Sv: Idealiska värden för fånghäst??

Sockret skall vara lågt, men näringsvärdet får givetvis vara högt! Hon är ju dräktig!!

Fånghästar har problem med socker, inte energi/protein. Endast om den är fet som man behöver tänka på energivärdet.

Hur går det med henne?

Håller med!

Jag hade satsat på ett foder med höga näringsvärden (både protein och energi o bra mineraler är ju ett plus) och högre kvot och lågt i socker helt enkelt.

Jag gav mitt sto ett ganska "koncentrerat" hösilage med kvot 10 och 10% socker.

Hmm, veterinären sa att det inte skulle innehålla mycket energi, varför vet jag inte, men får luska ut det.

VAD räknas som högt respektive lågt energiinnehåll?

Det är inte lätt med fång. Jag antar att du redan har märkt att om du frågar samma fråga till fem professionella personer (veterinärer, hovisar mfl) så kommer du att få minst 10 olika svar.

Jag fick det i alla fall och började läsa på själv, har säkert läst ett hundratal studier/artiklar om fång.

så här får du ett svar till

Det är sant att man inte behöver vara rädd för högt energi och protein innehåll till en fånghäst. Det är inte MJ i sig eller proteinerna som ger fång utan det är vissa kolhydrater som socker, fruktaner och stärkelse.

Nu är det så att det går nog inte att hitta ett grovfoder med högt protein och energi innehåll som inte innehåller dessa kolhydrater. Vallgräs med mkt näring innehåller mkt socker och lagrar detta som fruktaner. Om man vill ha ett säkert fång gräs så bör man välja ngt av de inhemska naturgräsen. Och ett sådant gräs innehåller inte mkt näring.

Jag hade satsat på ett ofarligt hö och kompletterat med lusern i första hand men även med proteinkoncentrat som soja eller potatisprotein. Olja och betfor, urvattnad, kan man ge för att öka energigivan. Jag hade alltså kompletterat med allt utom spannmål.

Jag hade nog sett till att undvika ett återfall i första hand och att fodra tillräckligt för fölet i andra hand. Ditt sto måste naturligtvis ha mat men om hon får ett nytt fånganfall så ökar ju risken för att det ska gå galet. Fång är en fruktansvärd sjukdom där det ofta verkar vara som att man måste välja mellan två ungefär lika dåliga alternativ och hoppas att man väljer det minst dåliga.

Senast ändrad:

Vad skriver du nu då?

Ett högt energiinehåll till en tjock fånghäst är livsfarligt
Det är sant att man inte behöver vara rädd för högt energi och protein innehåll till en fånghäst. Det är inte MJ i sig eller proteinerna som ger fång utan det är vissa kolhydrater som socker, fruktaner och stärkelse.

Icke strukturella kolhydrater (lättlösliga) - som i grovfoder (hö, hösilage, halm, ensilage) i huvudsak är socker. Det socker som finns i grovfodret är till stor del fruktos som finns naturligt i gröna blad samt i mogen frukt och honung.

Lucern innehåller ca 10% stärkelse.
Ger man 3-4 kg motsvarar det 1 kg havre.
Ja jag gillar havren:cool: o även den uppenbara energin som den ger- vilket gör att hästen orkar prestera o därmed göra av med mer än intaget:bow:

kli är ett underskattat foder för svårfödda. Bra proteinvärde, fibrer o lågt i stärkelse.

Varför påstår du att lusern innehåller 10% stärkelse?

Tråden handlar väl inte om en fet insulinresistent fångponny?
Den handlar vad jag förstår om en häst som är mkt långt ifrån det dvs ett dräktigt fullblodssto som har fått fång.

men jag förtydligar gärna:
Det är inte energin i form av fibrerna i gräset som framkallar fång. Så länge grovfodret är OK så är de strukturella kolhydraterna,dvs de som fermenteras i grovtarmen till fettsyror, troligtvis inte fångframkallande. Däremot så är energin i form av socker, fruktan och stärkelse det. Om hästen är fet så anser man att fetman blir en bidragande orsak till att hästen inte kan ta hand om dessa farliga kolhydrater på rätt sätt. Feta hästar blir alltså ännu mer känsliga för dessa kolhydrater och fångrisken ökar betydligt.

Men om du inte har en fet häst, som i ts fall, och måste ge din häst energi så finns det flera energikällor som troligtvis inte är farliga. Troligtvis betyder i detta fallet att man egentligen inte vet till 100% om det är ofarligt eftersom man inte har lyckats kartlägga hela fångförloppet in i minsta detalj ( på molekylnivå;)

Senast ändrad:

Det är inte lätt med fång. Jag antar att du redan har märkt att om du frågar samma fråga till fem professionella personer (veterinärer, hovisar mfl) så kommer du att få minst 10 olika svar.

Jag fick det i alla fall och började läsa på själv, har säkert läst ett hundratal studier/artiklar om fång.

så här får du ett svar till

Nu är det så att det går nog inte att hitta ett grovfoder med högt protein och energi innehåll som inte innehåller dessa kolhydrater. Vallgräs med mkt näring innehåller mkt socker och lagrar detta som fruktaner. Om man vill ha ett säkert fång gräs så bör man välja ngt av de inhemska naturgräsen. Och ett sådant gräs innehåller inte mkt näring.

Jag hade satsat på ett ofarligt hö och kompletterat med lusern i första hand men även med proteinkoncentrat som soja eller potatisprotein. Olja och betfor, urvattnad, kan man ge för att öka energigivan. Jag hade alltså kompletterat med allt utom spannmål.

Jag hade nog sett till att undvika ett återfall i första hand och att fodra tillräckligt för fölet i andra hand. Ditt sto måste naturligtvis ha mat men om hon får ett nytt fånganfall så ökar ju risken för att det ska gå galet. Fång är en fruktansvärd sjukdom där det ofta verkar vara som att man måste välja mellan två ungefär lika dåliga alternativ och hoppas att man väljer det minst dåliga.

Du för läsa Kity Watts igen:
http//:www.safergrass.org/articles.html
What kind of forage is safer?
Legumes-alfalfa and clover:
"Because really high quality alfalfa in the SW of the US can average up to 25% protein which can be utilized as energy when in such excess, and up to 20% NSC, this typ of forage is totally inappropriate for any horse prone to laminitis, unless fed in small quantities.

Det stora ödet "PROTEIN"
Man ska inte sirra sig blind bara på söckert innahål!

Du för läsa Kity Watts igen:
http//:www.safergrass.org/articles.html
What kind of forage is safer?
Legumes-alfalfa and clover:
"Because really high quality alfalfa in the SW of the US can average up to 25% protein which can be utilized as energy when in such excess, and up to 20% NSC, this typ of forage is totally inappropriate for any horse prone to laminitis, unless fed in small quantities.

Det stora ödet "PROTEIN"
Man ska inte sirra sig blind bara på söckert innahål!

Hon menar att man inte ska ge hästen för mkt energi, inte att proteiner är farligt i sig.
Sedan vill jag nog påstå att man inte kan jämföra innehållet i olika växter som växer i olika klimat.

Hon menar att man inte ska ge hästen för mkt energi, inte att proteiner är farligt i sig.
Sedan vill jag nog påstå att man inte kan jämföra innehållet i olika växter som växer i olika klimat.

Nej, du har tolket fel:
Protein "omvandlas" till energi, det kan man läsa på flera studia.

En liten notis:
The statistics of founder in the USA showed that 78% of those horses diagnosed with the disease had to be put down.

Nej, du har tolket fel:
Protein "omvandlas" till energi, det kan man läsa på flera studia.

En liten notis:
The statistics of founder in the USA showed that 78% of those horses diagnosed with the disease had to be put down.

Det är kanske du som inte är tillräckligt insatt i näringsfysiologi?

Detta med proteinöverskott är intressant och har diskuterats i många trådar här på forumet. Jag vill nog påstå att det är ganska svårt att avgöra hur mkt energi ett proteinöverskott skulle bidraga till. Men om man räknar foderstat på en analys så är den tillförda energin från proteinet redan med i energi innehållet i analysen.

Protein kan omvandlas till energi men det kostar en hel del energi för kroppen att göra denna omvandling. Men än en gång denna energi är redan medräknad i analysen.

Ditt citat är ju fullständigt taget ur sitt sammanhang. Vad handlar det om?

Med tanke på att det troligtvis inte är foderrelaterad fång så skulle jag försöka hålla sockret nere men ge precis de värdena hon behöver i protein och energiform.

Detta med proteinöverskott är intressant och har diskuterats i många trådar här på forumet. Jag vill nog påstå att det är ganska svårt att avgöra hur mkt energi ett proteinöverskott skulle bidraga till. Men om man räknar foderstat på en analys så är den tillförda energin från proteinet redan med i energi innehållet i analysen.

Protein kan omvandlas till energi men det kostar en hel del energi för kroppen att göra denna omvandling. Men än en gång denna energi är redan medräknad i analysen.

Jag är sopas insatt i näringsfysiologi att jag kan hålla mina häster frisk, och jag tycka det är det enda viktiga.
Jag tycka dessa närings folk likna en hyperkondriak med en sjukdom lexikon, dom alltid lita efter nåt fel som dom kan behandla.

Än en gång måsta jag säjer "du kan inte göra en rättvis närings stätt om du inte vet vad den individen behöva"
Hade dessa närings siffer varit pålitlig i kunniga hander då skulla vi inte har alla dessa fång häster!

Du har svaret dig själv, du kan inte vet hur mycket energi uttlöses från omvandla protein, den andra x-faktor i ditt närings eqvation.
Och det är bara att titta på alla tråderna:
hur mycket lucern kan jag ger:
hur mycket soja
hur mycket dit och dätt, pankaka på pankaka, och sen man :cry: för häst har blivit sjuk.

Citat:
Jag surfet här om dagen och sog det, komma inte ihåg om det var youtube eller google.

Jag är sopas insatt i näringsfysiologi att jag kan hålla mina häster frisk, och jag tycka det är det enda viktiga.
Jag tycka dessa närings folk likna en hyperkondriak med en sjukdom lexikon, dom alltid lita efter nåt fel som dom kan behandla.

Än en gång måsta jag säjer "du kan inte göra en rättvis närings stätt om du inte vet vad den individen behöva"
Hade dessa närings siffer varit pålitlig i kunniga hander då skulla vi inte har alla dessa fång häster!

Du har svaret dig själv, du kan inte vet hur mycket energi uttlöses från omvandla protein, den andra x-faktor i ditt närings eqvation.
Och det är bara att titta på alla tråderna:
hur mycket lucern kan jag ger:
hur mycket soja
hur mycket dit och dätt, pankaka på pankaka, och sen man :cry: för häst har blivit sjuk.

Citat:
Jag surfet här om dagen och sog det, komma inte ihåg om det var youtube eller google.

:bow:

10tecken

Du är väldigt insatt???

Jag anser att när du får till dig ngt så snöar du in på det.

som fruktan o att det kräver mkt energi att göra energi av protein.

ja på en smal vältränad häst! En som egentligen behöver mkt mer energi.

En fet häst gör nog mer fettsyror o bygger på ännu mer fett. Deras metabolism fungerar inte!
du måste få ner energin OCH proteinet( som du själv fick göra- kommer du ihåg eller har du förträngt?).

För mig är det vikitigast att fodra efter prestation o inte fodra lika fast hästen skogsmullar i flera veckor.

va 17 det går skitfort att bygga på sig om man soffar till sig.

en vältränad häst eller människa som tränas ordentligt förbränner massor även efter träning.

hur ska du räkna då?

Gissa skillnad på förbrukning när man galopperar på en het häst eller en som inte gör en knop mer än vad den behöver. båda mina hästar är på Hugget o jag är skitglad för det. Turbon på.

Senast ändrad:

Det är naturligtvis upp till var och en att välja vem man vill tro på

själv har jag lite tröttnat på detta forum där så många tycks vara mer intresserade av att vinna ngn slags kamp än att lära sig ngt nytt

Jag har lärt mig massor här och har sedan fortsatt att läsa själv och har även tagit en del akademiska poäng i ämnet utfodring, näringsfysiologi och utfodring av fånghästar. Det är synd att axel och andra genast måste angripa mig i denna tråden och i fullblodstråden.

Men axel gör du det, jag bryr mig egentligen inte, har faktiskt annat att göra än att besvara frågor på ett forum.

Senast ändrad:

Läs lite om vältränade hästar.

Där skriver de just att dessa hästar behöver en lägre kvot- mer energi, men då förstås massor med mat- därav att man fodrar med kraftfoder o sötad betfor;)

där är det viktigt att musklerna har laddat med tillräckligt med glykogen- som en mulle aldrig gör sig av med o det brukar resultera i en uppblåst häst med fettreumatism- en inflammatorisk process som kan leda till fång.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama