Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är sant att man inte behöver vara rädd för högt energi och protein innehåll till en fånghäst. Det är inte MJ i sig eller proteinerna som ger fång utan det är vissa kolhydrater som socker, fruktaner och stärkelse.
Det är inte lätt med fång. Jag antar att du redan har märkt att om du frågar samma fråga till fem professionella personer (veterinärer, hovisar mfl) så kommer du att få minst 10 olika svar.
Jag fick det i alla fall och började läsa på själv, har säkert läst ett hundratal studier/artiklar om fång.
så här får du ett svar till
Det är sant att man inte behöver vara rädd för högt energi och protein innehåll till en fånghäst. Det är inte MJ i sig eller proteinerna som ger fång utan det är vissa kolhydrater som socker, fruktaner och stärkelse.
Nu är det så att det går nog inte att hitta ett grovfoder med högt protein och energi innehåll som inte innehåller dessa kolhydrater. Vallgräs med mkt näring innehåller mkt socker och lagrar detta som fruktaner. Om man vill ha ett säkert fång gräs så bör man välja ngt av de inhemska naturgräsen. Och ett sådant gräs innehåller inte mkt näring.
Jag hade satsat på ett ofarligt hö och kompletterat med lusern i första hand men även med proteinkoncentrat som soja eller potatisprotein. Olja och betfor, urvattnad, kan man ge för att öka energigivan. Jag hade alltså kompletterat med allt utom spannmål.
Jag hade nog sett till att undvika ett återfall i första hand och att fodra tillräckligt för fölet i andra hand. Ditt sto måste naturligtvis ha mat men om hon får ett nytt fånganfall så ökar ju risken för att det ska gå galet. Fång är en fruktansvärd sjukdom där det ofta verkar vara som att man måste välja mellan två ungefär lika dåliga alternativ och hoppas att man väljer det minst dåliga.
Du för läsa Kity Watts igen:
http//:www.safergrass.org/articles.html
What kind of forage is safer?
Legumes-alfalfa and clover:
"Because really high quality alfalfa in the SW of the US can average up to 25% protein which can be utilized as energy when in such excess, and up to 20% NSC, this typ of forage is totally inappropriate for any horse prone to laminitis, unless fed in small quantities.
Det stora ödet "PROTEIN"
Man ska inte sirra sig blind bara på söckert innahål!
Hon menar att man inte ska ge hästen för mkt energi, inte att proteiner är farligt i sig.
Sedan vill jag nog påstå att man inte kan jämföra innehållet i olika växter som växer i olika klimat.
Nej, du har tolket fel:
Protein "omvandlas" till energi, det kan man läsa på flera studia.
En liten notis:
The statistics of founder in the USA showed that 78% of those horses diagnosed with the disease had to be put down.
Det är kanske du som inte är tillräckligt insatt i näringsfysiologi?
Detta med proteinöverskott är intressant och har diskuterats i många trådar här på forumet. Jag vill nog påstå att det är ganska svårt att avgöra hur mkt energi ett proteinöverskott skulle bidraga till. Men om man räknar foderstat på en analys så är den tillförda energin från proteinet redan med i energi innehållet i analysen.
Protein kan omvandlas till energi men det kostar en hel del energi för kroppen att göra denna omvandling. Men än en gång denna energi är redan medräknad i analysen.
Ditt citat är ju fullständigt taget ur sitt sammanhang. Vad handlar det om?
Jag är sopas insatt i näringsfysiologi att jag kan hålla mina häster frisk, och jag tycka det är det enda viktiga.
Jag tycka dessa närings folk likna en hyperkondriak med en sjukdom lexikon, dom alltid lita efter nåt fel som dom kan behandla.
Än en gång måsta jag säjer "du kan inte göra en rättvis närings stätt om du inte vet vad den individen behöva"
Hade dessa närings siffer varit pålitlig i kunniga hander då skulla vi inte har alla dessa fång häster!
Du har svaret dig själv, du kan inte vet hur mycket energi uttlöses från omvandla protein, den andra x-faktor i ditt närings eqvation.
Och det är bara att titta på alla tråderna:
hur mycket lucern kan jag ger:
hur mycket soja
hur mycket dit och dätt, pankaka på pankaka, och sen man för häst har blivit sjuk.
Citat:
Jag surfet här om dagen och sog det, komma inte ihåg om det var youtube eller google.
Du är väldigt insatt???Det är kanske du som inte är tillräckligt insatt i näringsfysiologi?
Detta med proteinöverskott är intressant och har diskuterats i många trådar här på forumet. Jag vill nog påstå att det är ganska svårt att avgöra hur mkt energi ett proteinöverskott skulle bidraga till. Men om man räknar foderstat på en analys så är den tillförda energin från proteinet redan med i energi innehållet i analysen.
Protein kan omvandlas till energi men det kostar en hel del energi för kroppen att göra denna omvandling. Men än en gång denna energi är redan medräknad i analysen.
Ditt citat är ju fullständigt taget ur sitt sammanhang. Vad handlar det om?