Ideal Maraton Lux

carmarnic

Trådstartare
Någon som vet hur kvaliten på lädret är? Är dem bra sydda? Är det samma sele som heter De Luxe? (samma bild på selar.se och Drive Out men olika namn)

Sv: Ideal Maraton Lux

ideal har en maratonsele som kostar lite mer och har jättebred (för bred enligt mig) brösta. Den heter Maraton.

Jag har själv en ideal de luxe sele som jag är jättenöjd med till det priset. Skönt med snabbkopplingar på däckeln. Det är värt mycket för mig, och den passar alla vagnar.
Finns i brunt med, den är snygg tycker jag.

Men om hemsidorna har förväxlat eller inte vet jag inte.
Kolla på Börjes, där ser du de olika, och så kan du jämföra priser. Vem är billigast?
selar.se har förresten hela idealsortimentet. Kan vara skönt att handla av en som kan komplettera med allt från ideal.
Ideal har även en egen hemsida som är fin att kika på.
idealequestrian tror jag den heter.

Såg nu att du även frågade om kvaliten. Jag är nöjd, men man får vad man betalar för. Lädret är rätt stelt, och på vissa måndagsexemplar är lädret på däckeln rynkigt och matt. Fick jag välja idag hade jag köpt en Imperialsele för ca 7000 istället. Det är en helt annan klass på lädret och sömnaden. Finns även i tvåfärgat (maratonfärger) imperial säljs av selar.se (ursäkta om jag promotar selar.se, inte meningen, men jag är så nöjd med dem)

Senast ändrad:

Jag har Ideals maraton sele. Tycker att den är toppen! Slitstark o tålig! På min sele är lädret o sömmarna bra. Jag skulle inte ha betalt 2 000 mer för en likvärdig sele, så mycket bättre är inte Imperialen, enligt min mening. Jag tycker oxå att Idealen har en bättre "finish" på lädret än Imperialen.

Va???? Förstår ingenting :) Har du haft en imperial?
Jag har haft båda modellerna och det skiljer jättemycket i kvalitet från första dagen de kommer i paket.

Mina tre ideal har inte haft någon finish jämfört med imperialselen.

nu säger jag inte att idealen är en dålig sele, jag har den ju själv, men att man får vad man betalar för.

Jag har inte ägt någon Idealsele men när Gunilla (selar.se) var och provade ut sele så hade hon med sig både Ideal och Imperial (maraton i bägge fallen). Jag tycker inte att Ideals sele var nå trevlig alls. Visst, däckeln låg an bra och den var snygg, men lädret var väldigt stelt och jag fick inte ens upp snabbkopplingen på däckeln :eek: Däremot älskar jag min Imperialsele, den kan jag varmt rekommendera! :love: Enda nackdelen på min sele är att bakselen snabbt blev rynkig, och den låg inte an lika bra upptill. Men lycka till, oavsett köp! :D

Nej det har jag aldrig sagt heller, men en i mitt stall har en. Visst är Imperialen mjuk, men det blir ju Idealen bara man smörjer den, för mig o min ekonomi så smörjer jag heller än betalar mer, men det är oxå min mening.

Det jag reagerade på med finishen är att min är blank, men Imperialen matt i lädret. Men jag kanske har fel...

Jag håller med dig om att man får vad man betalar för, men jag är jätte nöjd men min Ideal o vill inte betala mer för en likvärdig. Jag ser fram emot den dagen jag får en god ekonomi, då skall jag köpa en riktigt fin kvalitets sele :)

vet inget om selen men har sett den i börjes tycker den är väldigt snygg i alla fall. :smirk:

Jag är med nöjd med idealen jag har, den är matt som en gammal dörrmatta, men den håller för allt och passar väldigt olika sorters hästar, har snabbkopplingar och ligger väldigt bra på hästen.

Den dagen när jag skaffar egen häst att tävla med, nu tävlar jag ju andras, blir det nog en imperial eller en hansbo maraton. Möjligtvis en beg tärnsjö om man kommer över en sån...:love:

Hansbo? Vad har dom för selar, det måste jag ha missat...

Ja en Tärnsjö hade inte varit fel :d

Tack för alla svar! Måste säga att just nu är jag rätt förvirrad och vet inte om hästen vill ha en bröstsele alls :(

Köpte en bröstsele för drygt 2 månader sen, ny till billigt pris men helt okej läder och bredd på remmarna och så. Enda minuset med den är att det finns en skarv i lädret på ett olämpligt ställe på bröstan. Har börjat fundera på hur det påverkar rätt nyligen och var in till butiken där jag köpte selen förra veckan och klagade på det och sa att jag ville ha en ny brösta. De sa att jag kunde antingen köpa en padd eller så fick jag lämna tillbaka hela selen och sadelmakaren(?) där sa att det inte skulle påverka hästen alls. Sa att jag skulle fundera på hur jag skulle göra..

Har hållit på och kört in min häst och bara släpat med henne. Hon har gått orent lite till och från senaste tiden, vilade 10 dagar och blev förklarad ohalt av veterinären i för en och en halv vecka sedan så då satte vi igång igen med att släpa stockar och dra vagnen och igår satt jag i vagnen för första gången. Det som hände var att selen la sig snett, när man drog rätt den så la den sig snett igen direkt. Det var också väldigt ryckigt.
Hade tränaren ute idag och hon konstaterade att hästen gick orent med selen som fortfarande vred sig. Hon gick renare när någon höll i selen så att den inte kunde vrida sig. Det måste väl vara skarven som påverkade?!
Provade sen att köra med loksele och hästen gick betydligt bättre!

Ska reklamera min bröstsele i morgon. Frågan är om bröstsele är bäst på min häst eller om jag ska ha någon annan typ av sele? Lägger in bilder på pållen, ifall någon kan se om hon har plats för att ha en bröstsele.

DSC02015.jpg

DSC01653-2.jpg

Träning med nuvarande selen:

DSC02232.jpg

Du har inga problem att dra med bröstsele på henne, man skulle kanske önskat mera muskler, men det kommer garanterat när du kör henne korrekt.

Vad var det för sele du köpt med skarv i mitten? Är det en ITE? De är jag väldigt missnöjda med isåfall och jag skulle kräva att få lämna tillbaka den.

Jag har både harvat ridbanan och kört maraton med min och den ligger kloss där den ska, bröstan alltså. Det måste vara en mycket stel brösta du har om den drar snett.

Kan du inte få låna någons sele och se om det är bröstan det är fel på eller kanske något annat? Har ingen koll på var du bor..men någon måste ju finnas. Nu har du ju kommit så långt att du inte kan ge upp det här! :banana:

Hon är bara 3 så muskler kommer nog så småningom :) Excelsior nånting heter den. Blir reklamation idag..
Ringde till Equilex nu och pratade med henne. Ska köra ett tag i lokselen och sen blir det nog att åka dit och prova bröstsele!

Blir en Ideal de luxe istället. Gillar att det finns mycket reservdelar att köpa till den + att jag hade turen att Gunilla från selar.se skulle till grannstaden i mitten av oktober så då kommer hon och provar in selen på min häst också :)

Fick selen för en vecka sen nu men hon har varit halt så vi kunde inte köra henne förrän igår. Skulle ta en massa bilder tänkte jag men det tyckte inte kameran som fick slut på det nyladdade batterierna efter två bilder :devil: Blev mest sudd med mobilkameran också tyvärr. Men här har ni två bilder (min mamma fick köra :)):

DSC02469.jpg

Bild005.jpg

Selen är rätt stel som sagt så det blir att putsa. Och bakersta remmen på bakselen får jag knyta fast för att svanskappan är lite för kort för att nå att hålla fast den så jag får ta och hitta på någon konstruktion där. Men annars är jag jättenöjd :bump: Fick veta att jag har för långa skaklar också så det ska vi väl fixa till något tag framöver, måste bredda dem också för hästen börjar bli lite för tjock (dräktig).

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 616
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 541
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar