Ideal Du Gazeau

skog_maria

Trådstartare
Hej!

Någon som har honom kvar i stammen? :)
Är intresserad att veta lite om hur hästarna är i humöret efter honom.

Har en "dam" hemma som har honom som farfar.
Mycket het "dam".

Sv: Ideal Du Gazeau

Vi hade en valack efter honom som tyvärr fick avlivas efter senskador.
Det var en trevlig häst men precis som din dam var han väldigt het, jättesnäll att hantera men när han skulle jobba gick det undan.

Det var tråkigt att han fick senskkador.
Min "dam" e bara snäll när hon har lust en :devil: att sko, visst har hon blivit bättre när man kör hårt.

Har haft en valack efter Idealen. Snäll och trevlig men fruktansvärt envis. Det var ganska hårda hästar bakåt i stammen på den dock.

Dom kan nog vara lite udda i sättet, men det är nog inget man behöver vara rädd för i aveln. Se bara på gidde med alf palema som far, funkade alldeles strålande!

Dom kan nog vara lite udda i sättet, men det är nog inget man behöver vara rädd för i aveln. Se bara på gidde med alf palema som far, funkade alldeles strålande!

Men Giddes avkommer sedan?
Vi har tre st i stallet som har Ideal i sig i andra eller tredje led och alla dom tre är speciela. Man måste nog ha en lungn hingst??

Fast det tror jag snarare kommer från alf i så fall, han kan allt lämna riktigt snurrigt även om han är en riktigt bra förärvare själv.:idea:

Fast det tror jag snarare kommer från alf i så fall, han kan allt lämna riktigt snurrigt även om han är en riktigt bra förärvare själv.:idea:

Nu fick jag veta något nytt då. :)
Finns en i stallet efter honom, hon har alltid varit lite nervös väldigt het att köra tydligen.
Men personligen har jag aldrig gillat honom...

Hej!

Mycket het "dam".

Min älskade häst(bilden), som jag tog bort i torsdags hade IdG som farfar. Pappan hette Mr Moxy.
Detta var den snällaste häst jag träffat. Trots att han var i tävlingsform var han som en filbunke, och var man än åkte med honom blev folk förvånade över att han var så snäll. Var han rädd så var han bara blickstilla. Att köra kunde han vara överpiggg endast när han visste det var jobb på g. Annars kunde han lulla runt hur lätt som helst.
Han hade hjärna och hjärta av guld och trots sin astora problem med pålagringar i bakknät så gjorde han kanonjobb på 18-tider men kom aldrig till riktig start. (jo en tidig, men misslyckad) Kvalet han gjorde för oss sprang han på 2 ben, baken bara hängde där, men inte fasen slog han över, han SKULLE trava. Som "tur" var missade han kvalet på 0.4 sekunder. Men man blev förbluffad över skallen.

Så - min erfarenhet av IdG är inte stor, men mkt positiv.:)

Det var ingen rolig historia =/
Han hade huve.

Min dam har Mr Moxy som pappa oxå. Det är hon på bilden. Men hon är hellt annorlunda.
När man åker med henne får man se till att åka sent, för hon klättrar i boxen. Är precis över allt.
När man spänner upp henne är det lite bättre men det kommer ett ben här och där och när hon ska vända sig om går det jätte fort. Sen när allt är på då laddar vi. Men hon har bråttom ut, kvittar om vi tar med oss dörren. Men vill inte gärna galoppera hon heller.

Hemma i träning vet jag inte hur många vagnar hon kvaddad sen hon var två. Tur att farsan är duktig på att rikta vagnar.
Varit ner i diket fyra gånger vad jag vet. Sista gången trodde jag att jag skulle få ta bort henne. Det går inte att ha en häst framför sig när man trännar henne för då vill hon bara om. Sen går det inte ja då slår vi.
Små barn och hundar kan inte komma nära för då smäller det, hon varnar inte först. Hon är tuff nog för oss som står henne nära.
Hur hon är att sko, ja det ska vi nog inte tala om.

Det låter inte som om dom skulle kunna vara släkt men det e dom ju :)
Att dom kan bli så olika.

OjOjOj, snacka om skillnad på hästar :o
Ingen garanti att de är från samma hingst... men vad jag vet var min väldigt jäklig som hingst, fast inte sååå jobbig tror jag.
Jag har hört att Mr Moxy hästar kan vara som din, men de jag har träffat har varit precis tvärtom! Superlugna, coola, snälla. Tror jag iallafall träffat 4-5 stycken, och så himla många har han ju inte lämnat heller....
Fast kanske jag hade turen att träffa på de snälla.
Jag skulle dock gärna vilja ha en Mr Moxy-häst om jag kom över en till. :)

(av den snällare stammen då, hehe)

Ja man kan inte tro det.
Men jag har ju hört att dom antigen vart supersnälla eller som min är.
Jag har inte träffat någon annan efter honom så det var lite kul att höra något posetift om hans avkommer oxå.
Tyvärr så är det väl inte någon som har blivit någon kanon inom travet =/
Men jag kan ju inte påstå att han har lämnat fula avkommer.
Dom är ju vackra att se på :)
Sen om det e något att avla vidare på vet jag inte. Men jag är lite inne på att betäcka om ett par år, när hon blir 10. Men det är mycket noga med hingsten där, får inte vara het alls, för då vet jag inte vad det blir...

Har ett sto e.Mr Moxy, och hon har humör vill jag säga. Har inte ägt henne när hon gick på travet, så jag vet inte hur hon var då, men som ridhäst är hon en dam med åsikter.

Hon ska enligt uppgift ha fått ett föl,men det står inte med på atg eller blodbanken, ingen som vet något sätt att hitta ett föl?

Hanna Dream heter min tjej, f.95

Då det inte finns med på stc så har hon antingen inte fått något föl eller så har det aldrig blivit registerat. ( kanske dog tidigt, obetald fölavgift eller korsning med ridhäst??) Prata med förra ägaren eller hästens uppfödare det är nog ända sättet att få veta något. Lycka till.

Hej!

Mycket het "dam".

hade en 1-åring(nu 2-åring) med han farfar hon är hur fin i huve som helst
ett riktigt trevlig sto... som jag saknar jättemycket

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
557
Senast: Gabby_Ossi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30