Idag märker vi ord, eftersom ord märker oss.

Klart jag vet att usk är en förkortning. Men att kalla nån för uska låter lite som syrra om en sjuksköterska.

Ursäkta, var inte meningen att vara drygt förklarande.

På de ställen jag jobbat har uska varit ett vedertaget uttryck och jag har aldrig hört att någon tagit illa upp av det bara.

Jag tar inte illa upp heller. Det var bara en lättsamt gnällig reflektion i en lättsam tråd. :)

Jaha. Jag tänker att för de som jobbar som sköterskor och uskor och tar illa upp kanske det är mer än en gnällig reflektion i ett lättsamt forum utan snarare ett tecken på nedvärdering av yrkesrollen. Därav mitt tillägg av att bara för att jag inte ser det själv innerbär det ju inte att folk inte tar illa upp av det.

Nu är jag inte sjuksköterska men jobbar inom vården och syrra känns det som att "alla" säger? Men syster kan en del äldre läkare säga och det tycker jag verkligen låter nedlåtande..

(Inser ju att jag inte har något att säga i debatten egentligen då jag ej är ssk men var bara tvungen att dra upp syster. :p)

Jag kan ta det om det är sagt med glimten i ögat, men inte bli kallad det som min profession om man säger så.

Jag får utslag av att läsa lokaltidningen. Jag orkar inte ens räkna upp alla språkmässiga dumheter de får ihop. :crazy:

Det är förjävligt att de får skicka ut med felaktig svenska, jag förstår verkligen inte.
Samma med texter i filmer, de skriver ju SÅ fel. Finns det ingen som korrekturläser öht?

Det är förjävligt att de får skicka ut med felaktig svenska, jag förstår verkligen inte.
Samma med texter i filmer, de skriver ju SÅ fel. Finns det ingen som korrekturläser öht?

Ja, och då tänker jag att de ska vara utbildade korrekturläsare samt journalister. De, om några, borde ha 5:a i svenska (eller dagens motsvarighet).

Lokaltidningen känns ju som lite inbördes beundran och de som "orkar" göra den. Sällan verkar de utbildade på det de gör.

Samma i reklambranschen med broschyrer, annonser och företagspresentationer. Man kan ju storkna ibland!

Ja, och då tänker jag att de ska vara utbildade korrekturläsare samt journalister. De, om några, borde ha 5:a i svenska (eller dagens motsvarighet).

Lokaltidningen känns ju som lite inbördes beundran och de som "orkar" göra den. Sällan verkar de utbildade på det de gör.

Samma i reklambranschen med broschyrer, annonser och företagspresentationer. Man kan ju storkna ibland!
Utbildade korrekturläsare? I mediebranschen finns inga korrekturläsare överhuvudtaget kvar. De är bortsparade.

Hur kan du avgöra om de som gör din lokaltidning har journalistutbildning?

Utbildade korrekturläsare? I mediebranschen finns inga korrekturläsare överhuvudtaget kvar. De är bortsparade.

Hur kan du avgöra om de som gör din lokaltidning har journalistutbildning?

Jag är inte förvånad över att de är bortsparade. Företag kan jag tycka ska ha råd att använda sig av korrekturläsare om man ska göra reklam för sitt företag.
Att jag sedan sett korrekturläsare göra stora grammatiska fel är ju en sak för sig.

Angående lokaltidningarna har vi vid tillfällen fått svaret att de inte är utbildade journalister och således inte kan ha några krav på att det ska skötas som om de vore journalister.

Angående lokaltidningarna har vi vid tillfällen fått svaret att de inte är utbildade journalister och således inte kan ha några krav på att det ska skötas som om de vore journalister.

Det låter som att du pratar om situationer som är så specifika att jag inte kan bemöta dem, det går inte kontrollera det du säger. Jag vet inte ens vad du menar med lokaltidningar, det kan vara gratisutdelade annonsblad du talar om ifall någon kläckt att de inte ska skötas som om de anställda vore journalister.

Som det ser ut idag finns knappt några långvägare kvar på lokaltidningarna, alltså lokala nyhetsmedier, de har gått i pension. Och deras platser har oftast fyllts av utbildade yngre kollegor. Det finns ett sånt överskott på utbildade journalister att ansökningar från outbildade går direkt i papperskorgen.

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 559
Senast: Tinuri
·
Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar