Idag märker vi ord, eftersom ord märker oss.

@Tassetass Men då är det ju bara fel i juridiska texter? I andra sammanhang måste det ju anses acceptabelt. Särskilt som SAOL specifikt säger det.

@Tassetass Men då är det ju bara fel i juridiska texter? I andra sammanhang måste det ju anses acceptabelt. Särskilt som SAOL specifikt säger det.

Ligger nog närmre till hands att samtliga sätt är korrekta. Men det sticker det i ögonen när någon skriver "yrkar på" i exempelvis en artikel om ett brottmål, eftersom det i juridiska sammanhang inte skrivs så.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag kollar på annonser om fodervärd till häst och upptäcker då ett, för mig, nytt ord. "Halv fodervärd". För mig finns inga halva eller delar av fodervärdar, det finns bara fodervärd, punkt. Sen att de handlar om olika säker
t ex hund jämfört med häst. Men dock, en fodervärd är hel. Annars är det medryttare.

Sen läser jag ofta hur ryttare har ridit mjukgörande övningar. Lösgjord vet jag vad det är, mjukgörande är nånting jag har i tvättmaskinen.

Å andra sidan lär ordet elit betyda "liten grupp" och proffs "den som provat". Ursprungsbetydelsen för amatör är "den som älskar". Så, jag kanske får ge mig, men samtidigt så gnäller språkpolisen inom mig.
Vilka ord vill du märka?
Jag är fortfarande helt skakad över upptäckten att majoriteten i Sverige tydligen lägger till eller drar ifrån minutrar från "halv" istället för från heltimme (5 över halv istället för 25 i) och dessutom lär ut det i skolan(?!). När det gäller ordmärkeri så reagerar jag över att en hel del ord används felaktigt, man tror att " gråta krokodiltårar" betyder att man gråtit häftigt och med stora tårar och man säger att "man har drabbats av hybris" men menar inte att man drabbats av övermod utan något helt annat.

När det gäller ordmärkeri så reagerar jag över att en hel del ord används felaktigt, man tror att " gråta krokodiltårar" betyder att man gråtit häftigt och med stora tårar
Det har du ju rätt i, att många tror det är liksom storleken och mängden inte att det fejk som avses. Det har jag inte tänkt på.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag stör mig på att doktor används när man menar läkare.

Kanske för att jag råkar vara doktor (i kemi) och för mig är en doktor någon som disputerat.
Jag veeet att det är fånigt, men jag kan inte låta bli att undra vad de doktorerat i, när de kallar sig doktor (jag vet att många har disputerat, att de är med dr, men det är inte majoriteten av läkarna som kallas/kallar sig doktor som gjort det).

Jag kollar på annonser om fodervärd till häst och upptäcker då ett, för mig, nytt ord. "Halv fodervärd". För mig finns inga halva eller delar av fodervärdar, det finns bara fodervärd, punkt. Sen att de handlar om olika säker
t ex hund jämfört med häst. Men dock, en fodervärd är hel. Annars är det medryttare.

Sen läser jag ofta hur ryttare har ridit mjukgörande övningar. Lösgjord vet jag vad det är, mjukgörande är nånting jag har i tvättmaskinen.

Å andra sidan lär ordet elit betyda "liten grupp" och proffs "den som provat". Ursprungsbetydelsen för amatör är "den som älskar". Så, jag kanske får ge mig, men samtidigt så gnäller språkpolisen inom mig.
Vilka ord vill du märka?
Jag har varit halvfodervärd på min kusins dåvarande häst och i kontraktet stod det halvfodervärd. Har även vart kvartsfodervärd på en av ridskolehästarna. Jag kommer inte ihåg att det fanns "medryttare" när jag var i tonåren, tror det mest hette fodervärd eller hästskötare typ.

Jag är fortfarande helt skakad över upptäckten att majoriteten i Sverige tydligen lägger till eller drar ifrån minutrar från "halv" istället för från heltimme (5 över halv istället för 25 i) och dessutom lär ut det i skolan(?!). När det gäller ordmärkeri så reagerar jag över att en hel del ord används felaktigt, man tror att " gråta krokodiltårar" betyder att man gråtit häftigt och med stora tårar och man säger att "man har drabbats av hybris" men menar inte att man drabbats av övermod utan något helt annat.
Vad menar man då? När man säger "drabbats av hybris"?

Eftersom vi ska märka ord... :angel: Det heter en minut, flera minuter!

Ligger nog närmre till hands att samtliga sätt är korrekta. Men det sticker det i ögonen när någon skriver "yrkar på" i exempelvis en artikel om ett brottmål, eftersom det i juridiska sammanhang inte skrivs så.
Det är inte bara inom juridiken yrkar används, slår det mig. "Ordföranden yrkade bifall till förslag nr 2". Där heter det ju inte yrkar bifall. Så förmodligen borde det heta även yrkar två års fängelse. Yrka är ju synonymt med begära men man skulle aldrig säga begära på.

Men inget skulle nog någonsin få mig att skriva eller säga något annat än yrkar på fängelstraff. ;)

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 559
Senast: Tinuri
·
Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve

Omröstningar