Men uterus är ju inte moderliv, utan livmoder.Nej, det är moderlivsimport, in utero på engelska.
Jag har hört båda användas. Både livmoderimport och moderlivsimport.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men uterus är ju inte moderliv, utan livmoder.Nej, det är moderlivsimport, in utero på engelska.
När jag ser ordet i skrift ser det dessutom ut som att det uttalas med betoning på i. Hur kan denna förfärliga avart uppstått?Finns det något internetord som förtjänar mer att märka än imon? Jag får seriöst eksem av det. Det är så fult, så okunnigt, så fjortis.
Jag blev halvt gråtfärdig för ett tag sedan när min doktors sekreterare skrev i ett mail att "jag gör det imon." Hon är i 50-årsåldern, inte 14.
Jag stör mig på att doktor används när man menar läkare.
Kanske för att jag råkar vara doktor (i kemi) och för mig är en doktor någon som disputerat.
Jag veeet att det är fånigt, men jag kan inte låta bli att undra vad de doktorerat i, när de kallar sig doktor (jag vet att många har disputerat, att de är med dr, men det är inte majoriteten av läkarna som kallas/kallar sig doktor som gjort det).
Och engelska. Tex: "That mare was imported to Sweden in utero".
Jag gissar att det helt enkelt har förkortats. I morgon i morrn imon.När jag ser ordet i skrift ser det dessutom ut som att det uttalas med betoning på i. Hur kan denna förfärliga avart uppstått?
Urk... Jag tycker också väldigt illa om det. Har två stycken kollegor som använder det i sina sms när det ska rapportera frånvaro.Finns det något internetord som förtjänar mer att märka än imon? Jag får seriöst eksem av det. Det är så fult, så okunnigt, så fjortis.
Jag blev halvt gråtfärdig för ett tag sedan när min doktors sekreterare skrev i ett mail att "jag gör det imon." Hon är i 50-årsåldern, inte 14.
Åh fy! Det ser ju så gräsligt imbecillt ut. Att använda det i jobbsammanhang låter helt galet.Urk... Jag tycker också väldigt illa om det. Har två stycken kollegor som använder det i sina sms när det ska rapportera frånvaro.
Det är inte bara inom juridiken yrkar används, slår det mig. "Ordföranden yrkade bifall till förslag nr 2". Där heter det ju inte yrkar på bifall. Så förmodligen borde det heta även yrkar två års fängelse. Yrka är ju synonymt med begära men man skulle aldrig säga begära på.
Men inget skulle nog någonsin få mig att skriva eller säga något annat än yrkar på fängelstraff.
Finns det något internetord som förtjänar mer att märka än imon? Jag får seriöst eksem av det. Det är så fult, så okunnigt, så fjortis.
Åh, det har du rätt i. De uttalar det så. Fy så gräsligt.En kompis använder det flitigt i skrift. Men han är smålänning och uttalar det likadant när han pratar.
Åh, det har du rätt i. De uttalar det så. Fy så gräsligt.
Ordet doktor har två betydelser: dels som akademisk titel, dels som yrkesbeskrivning.
Jag beskriver mig som läkare, men när jag presenterar mig i telefon så är det med korrekta "vårdcentralen, doktor Kryddelydd".
Alltså ett av de ord som har två användningar.
För att citera Wikipedia:
Doktor, dr, är en titel som tilldelas den som har avlagt doktorsexamen vid ett universitet eller en högskola, eller som tilltalstitel på person som avlagt läkarexamen
Ja, syrra är inte kul. Och inte uska heller.Ja, jag vet egentligen detta, men mitt inre kan inte låta bli att störa sig på det!
Jag kommer nog att vänja mig, för nu utbildar jag mig till sjuksköterska, så några doktorer kommer jag att ha kontakt med...
Men att bli kallad syrra, där går gränsen!
Mina kollegor är också smålänningar - men det är banne mig ingen ursäkt...En kompis använder det flitigt i skrift. Men han är smålänning och uttalar det likadant när han pratar.
Ignorant är ett ord jag gärna märker. Alldeles för många använder det närmast synonymt med nonchalant, alltså om någon som skiter i saker. Fast det betyder ju faktiskt okunnig.
Men att bli kallad syrra, där går gränsen!
Ja, syrra är inte kul. Och inte uska heller.