Idag märker vi ord, eftersom ord märker oss.

Finns det något internetord som förtjänar mer att märka än imon? Jag får seriöst eksem av det. Det är så fult, så okunnigt, så fjortis.

Jag blev halvt gråtfärdig för ett tag sedan när min doktors sekreterare skrev i ett mail att "jag gör det imon." Hon är i 50-årsåldern, inte 14.

Finns det något internetord som förtjänar mer att märka än imon? Jag får seriöst eksem av det. Det är så fult, så okunnigt, så fjortis.

Jag blev halvt gråtfärdig för ett tag sedan när min doktors sekreterare skrev i ett mail att "jag gör det imon." Hon är i 50-årsåldern, inte 14.
När jag ser ordet i skrift ser det dessutom ut som att det uttalas med betoning på i. Hur kan denna förfärliga avart uppstått?

Jag stör mig på att doktor används när man menar läkare.

Kanske för att jag råkar vara doktor (i kemi) och för mig är en doktor någon som disputerat.
Jag veeet att det är fånigt, men jag kan inte låta bli att undra vad de doktorerat i, när de kallar sig doktor (jag vet att många har disputerat, att de är med dr, men det är inte majoriteten av läkarna som kallas/kallar sig doktor som gjort det).

Ordet doktor har två betydelser: dels som akademisk titel, dels som yrkesbeskrivning.
Jag beskriver mig som läkare, men när jag presenterar mig i telefon så är det med korrekta "vårdcentralen, doktor Kryddelydd".

Alltså ett av de ord som har två användningar.
För att citera Wikipedia:

Doktor, dr, är en titel som tilldelas den som har avlagt doktorsexamen vid ett universitet eller en högskola, eller som tilltalstitel på person som avlagt läkarexamen

Ignorant är ett ord jag gärna märker. Alldeles för många använder det närmast synonymt med nonchalant, alltså om någon som skiter i saker. Fast det betyder ju faktiskt okunnig.

Urk...:wtf: Jag tycker också väldigt illa om det. Har två stycken kollegor som använder det i sina sms när det ska rapportera frånvaro.

Det är inte bara inom juridiken yrkar används, slår det mig. "Ordföranden yrkade bifall till förslag nr 2". Där heter det ju inte yrkar bifall. Så förmodligen borde det heta även yrkar två års fängelse. Yrka är ju synonymt med begära men man skulle aldrig säga begära på.

Men inget skulle nog någonsin få mig att skriva eller säga något annat än yrkar på fängelstraff. ;)

+ @Tassetass

Jag som skriver protokoll hela dagarna häller helt med Mandalaki. Jag skulle ALDRIG skriva "ordförande yrkar på att..." utan det är kort och gott "ordförande yrkar att..."

Har aldrig ens tänkt tanken att det skulle kunna klämmas in ett "på" efter yrkar. Det känns totalt fel! :p

En kompis använder det flitigt i skrift. Men han är smålänning och uttalar det likadant när han pratar.

Ordet doktor har två betydelser: dels som akademisk titel, dels som yrkesbeskrivning.
Jag beskriver mig som läkare, men när jag presenterar mig i telefon så är det med korrekta "vårdcentralen, doktor Kryddelydd".

Alltså ett av de ord som har två användningar.
För att citera Wikipedia:

Doktor, dr, är en titel som tilldelas den som har avlagt doktorsexamen vid ett universitet eller en högskola, eller som tilltalstitel på person som avlagt läkarexamen

Ja, jag vet egentligen detta, men mitt inre kan inte låta bli att störa sig på det! :o
Jag kommer nog att vänja mig, för nu utbildar jag mig till sjuksköterska, så några doktorer kommer jag att ha kontakt med...

Men att bli kallad syrra, där går gränsen! :rage:

Ja, jag vet egentligen detta, men mitt inre kan inte låta bli att störa sig på det! :o
Jag kommer nog att vänja mig, för nu utbildar jag mig till sjuksköterska, så några doktorer kommer jag att ha kontakt med...

Ja, syrra är inte kul. Och inte uska heller.

Ignorant är ett ord jag gärna märker. Alldeles för många använder det närmast synonymt med nonchalant, alltså om någon som skiter i saker. Fast det betyder ju faktiskt okunnig.

Om ignorant tänker jag att det är okunnig men för att den som är ignorant inte har brytt sig om att kolla upp/läsa på/förstå. Att man är okunnig på grund av nonchalans.

Nu är jag inte sjuksköterska men jobbar inom vården och syrra känns det som att "alla" säger? Men syster kan en del äldre läkare säga och det tycker jag verkligen låter nedlåtande..

(Inser ju att jag inte har något att säga i debatten egentligen då jag ej är ssk men var bara tvungen att dra upp syster. :p)

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 559
Senast: Tinuri
·
Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar