Idag märker vi ord, eftersom ord märker oss.

Blandrastik

Trådstartare
Jag kollar på annonser om fodervärd till häst och upptäcker då ett, för mig, nytt ord. "Halv fodervärd". För mig finns inga halva eller delar av fodervärdar, det finns bara fodervärd, punkt. Sen att de handlar om olika säker
t ex hund jämfört med häst. Men dock, en fodervärd är hel. Annars är det medryttare.

Sen läser jag ofta hur ryttare har ridit mjukgörande övningar. Lösgjord vet jag vad det är, mjukgörande är nånting jag har i tvättmaskinen.

Å andra sidan lär ordet elit betyda "liten grupp" och proffs "den som provat". Ursprungsbetydelsen för amatör är "den som älskar". Så, jag kanske får ge mig, men samtidigt så gnäller språkpolisen inom mig.
Vilka ord vill du märka?

Märker ofta ord i annonser men har inga speciella uttryck som jag kan sätta fingret på. Mest är det alla särskrivningar som dyker upp. Men vissa "felstavningar" verkar gå troll i.
Jag såg så sent som idag "snäll att värka" (gissar att de menar verka) speciellt med tanke på att det är en valack ;)

Jag kollar på annonser om fodervärd till häst och upptäcker då ett, för mig, nytt ord. "Halv fodervärd". För mig finns inga halva eller delar av fodervärdar, det finns bara fodervärd, punkt. Sen att de handlar om olika säker
t ex hund jämfört med häst. Men dock, en fodervärd är hel. Annars är det medryttare.

Sen läser jag ofta hur ryttare har ridit mjukgörande övningar. Lösgjord vet jag vad det är, mjukgörande är nånting jag har i tvättmaskinen.

Å andra sidan lär ordet elit betyda "liten grupp" och proffs "den som provat". Ursprungsbetydelsen för amatör är "den som älskar". Så, jag kanske får ge mig, men samtidigt så gnäller språkpolisen inom mig.
Vilka ord vill du märka?

Min annonsfavorit är företrädelsevis gubbar som skriver POK i slutet av annonsen.
Innan jag förstod att det betydde "Prutat och klart" trodde jag att det betydde Puss och Kram :D

Vilka ord vill du märka?

Jag har haft häst på "halvfoder"! Så hette det i alla fall i våra trakter under 80-talet - ordet medryttare hörde jag däremot aldrig då.

• Gilla
Reactions: MCP
Jag vill ordmärka på användningen av ordet "på" i sammanhang så som "Åklagaren yrkade på fängelsestraff.". Man yrkar inte PÅ något, man yrkar något, "Åklagaren yrkade fängelsestraff.", alternativt "Åklagaren yrkade att den tilltalade skulle dömas till fängelse". Jag vet inte om det är grammatiskt och språkligt korrekt att slänga in ett "på" där, men när ordet används i domstolssammanhang är det fel.

Och nu stör jag mig på att ordet "yrkar" är så in i bängen fult. :D

Jag vill ordmärka på användningen av ordet "på" i sammanhang så som "Åklagaren yrkade på fängelsestraff.". Man yrkar inte PÅ något, man yrkar något, "Åklagaren yrkade fängelsestraff.", alternativt "Åklagaren yrkade att den tilltalade skulle dömas till fängelse". Jag vet inte om det är grammatiskt och språkligt korrekt att slänga in ett "på" där, men när ordet används i domstolssammanhang är det fel.

Och nu stör jag mig på att ordet "yrkar" är så in i bängen fult. :D

SAOL har just det exemplet på ordet yrka. Åklagaren yrkade på..... :)

Fast det används ju så? Jag ser och hör det hela tiden, i media exempelvis.

Media har fel. :p

Alltså, det här är bara nörderi från min sida. Skriver man "yrkar på" i en juridisk text, i en dom eller liknande får man en smäll på fingrarna. Jag har traumatiska minnen av en kvinnlig föreläsare med mycket stark pondus (hästkvinna, förstås) som spände ögonen i oss alla och sa att hon INTE ville höra någon som använde sig av uttrycket "yrkar på". Sånt sätter sig. :D

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 559
Senast: Tinuri
·
Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar