Idag kom en ängel...(långt men lärorikt)

Yrja

Trådstartare
*hoppas det här ligger rätt - annars ber jag om utrsäkt*

En ängel som sagt, i en hovslagares skepnad.

Min häst har haft problem med felslitna hovar och blivit bottenverkad ett par ggr i höstas. När vi köpte honom skaffade vi oss en väldigt nogrann(?) och bra(?) hovslagare som fick oss att ta ut kiropraktorer och allt möjligt till vår häst - vilket också visade sig vara nödvändigt. Hästen har från början varit sned i korset(vanligt i travvärlden) och detta har vi varit medvetna om och försökt balansera på ett bra sätt. Vår hovslagare har hjälpt oss så mycket och gjort hästen bättre. I vintras var det också han som sa att hästen behöver in på klinik för att han har mkt ont(syntes på hovarna). Kliniken sa att han hade arthros i höften och borde tas bort omgående - han skulle aldrig bli bra och om några månader kommer han inte ha ett värdigt liv. Problemet var att hästen, som var halt då, inte gick rent trots att vi bedövade alla leder - enl vet hade han ledinflammation. Hon kunde inte svara på varför, bara att han inte borde stanna i livet länge till.

Så tappade kusen en sko nu och vi fick ta ut en annan hovslagare.
Det första han sa när han kom var "Oj, ser du, den där hästen ser inte lycklig ut!" :crazy: Detta visste vi dock(han har blivit nere nu igen).
Han hälsade på hästen och kände på honom. Sen stretchade han honom - spänd SPÄND i bog och höft, dock ej stel. Sen när stretchar hovslagaren hästarna? :o

Så tittade han.. Länge. Han sa att den hät hästen är ju helt felverkad! Han är verkad så som man verkar travare i trav och hoven är så felvinklad att hästen inte får någon blodcirkulation i benet, samt går på sina tår. "Han måste ha jäkligt ont". Han sa också att hästen har antagligen främst ont i frambenen(vi trodde alltid att det handlade om bakbenen). Han verkade ena bakhoven sen satte han sig framför hästen. Så utbrast han"Kolla! Kolla vilkene blodcirkulation han fick!". Dom satt på flera meters avstånd och såg hur venen på insidan av benet svällde upp som den höll på o spricka - lugnade sen ner sig efter ett tag.

Hovslagaren betraktade hästen i 30 minuter innan han tog nästa hov. Det tog över 2h att bara sko då han gjorde samma sak vid varje ben. Han sa att den här hästen har så ont att han kan omöjligt sko honom allt i ett svep - det tär för mkt på hans ben.

Min häst brukar inte se glad ut vid skoning - även om han är väldigt uppfostrad och står fint - men nu sänkte han huvudet och slog sonika igen ögonen när han skodde de sista tre benen. Han är så van att ha ont att han inte har kunnat slappna av - han har inte ens kunnat sova då bara detta gör väldigt ont. :eek: :(

Så bad hovslagaren min syster att leda honom. Han ville inte först - han är så van vid att det gör ont - men efter 3 meter så bara tappade han ner huvudet och hela hästen såg helt annorlunda ut.

Hoviss bara "Kolla vad avslappnad han kan bli, titta!" lika överväldigad som vi var. :D
Han har också oftat tappat bakbenen och halvt gått omkull i skritt mkt. Detta, sa han, var verkligen inte konstigt. Hästen har fått lägga balansen på utsidan på h bak och därav orkar benet inte skjuta ifrån - klart han ramlar. Bottenverkningarna är heller ingen konstighet. Utan blodcitkulation och belastning på hela hoven(han gick på tå) så växer inte hoven och ffa inte rätt.

Snedheten sen. Hade vi inte haft lite för mkt hopp så hade han avlivats innan denna hovslagare hunnit ut. Då säger människan att det där är en standardproblem bland travarna och det är ingen arthros eller snedhet i skelettet - det var felmuskling. :eek: Han menar att på några skoningar ska den här hästen vara helt fri från smärta och kunna både hoppa och ridas på alla volter vi vill.

Nu ska man inte ropa hej innan man sett vad som händer men tänk om det stämmer? Vi har haft vår hovslagare i 3 år och var påväg att avliva våran häst - och det enda problemet var felverkning av hovarna!

Och då ska tilläggas att vi tog upp frågan om hovarna på kliniken(för hovslagare och vet) och dom tyckte att han var skitfin och hade verkligt bra vinkel på dem - det har fler sagt.

Att man får ha häst när man är så okunnig som man är...

Sv: Idag kom en ängel...(långt men lärorikt)

Underbart att höra lyckliga "slut"! Vilken otrolig tur att ni fick tag i en sådan suverän hovslagare!

All heder åt skickligt yrkesfolk som vet vad de håller på med :bow: :bow: :bow:

Helt fantastiskt!
Håller tummarna för att allt kommer att bli bra :banana: !
All heder åt denne ängel till hovslagare :bow: :bow: :bow: !

Vilken härlig berättelse!! Hoppas att hästen nu blir friskare och kan musklas och ha ett härligt liv som ridhäst framöver :)

Va roligt...:D ...utan hov ingen häst säger man ju....men jag tycker nog att han generaliserar när han säger att hästen är "travskodd/verkad" ...vad menade han med det tro?? varje häst är en egen individ med egna fötter och ingen fot är den andra lik..man får ju verka hästarna utefter deras egna förutsättningar...självklart skall hästar ha cirkulation i hovarna, det måste ha varit en knepig en som du hade innan som fick hästen halt...men jag vet att många både verkar o skor helt galet, en ba hovis är guld värd...släpp inte denna nu :bow:

Jag håller benhårt med martha... släpp honom inte för allt i världen...

Håller med Martha här!
Släpp INTE den senaste hovslagaren du haft nu! Han verkar kunna sin sak ;)
Jag har också en superbra hovis som råkar vara min släkt, en gammal gubbe med egna åsikter ;)

försvann artrosen också av denna fantastiska hovslagare?

Vad glad jag blev när jag läste din berättelse. :)
Varr rädd om din nya hovis, men jag tycker du ska ta upp detta med din gamla också. Han har ju skadat din stackars häst!

Skönt att det ordnade sig till slut! :)

Jäklarn alltså, låter ju helt otroligt!! :) Hoppas hästen friskar på sig!!

Blev helt tårögd när jag läste. :banana: :bump:

Hade också en hovis som min pålla älskade. :love: Hon njöt när han skodde henne. Tyvärr gick han bort alldeles för ung för några år sen. :( Så då var vi tvugna att få tag i en ny snabbt. Det slutade med att han sömstack min pålla som fick en böld som missades av en veterinär och den nya hovisen med på återbesöket.

Till slut fick vi tid hon en jättebra hästvet med egen klinik som hittade bölden och ringde in en hovis som var jätteduktig. Denna hovis bodde som tur var i närheten av oss så han skor alltid våra hästar nu.

När jag sen tog upp min pålla till Uppsala så hade jag turen att hitta en jätteduktig tjej direkt via en som står i samma stall som mig. :bump:

En bra hovslagare är verkligen guld värd.

/Maria

Enligt min erfarenhet är det inte vanligare att travare har roterat bäcken än någon annan ras? Vad har du fått det ifrån?? :eek: :confused:

Han skoddes som en travare - ska förklara.

En travare verkas med längre tår än en vanlig ridhäst och på ett sätt som passar en travares rörelsemönster. Tårna görs långa - minns ej varför men bla för att detta kan vara avgörande för hur nära mållinljen hästen är - tån över linjen. De ska röra sig med bakbenen utanför frambenen i högt tempo och verkas snett för hästen ska kunna ta kurvorna bättre. Med ryttare blir det mer belastning och man kräver även ett annat rörelsemönster.

Det är helt olika verkning för en travhäst eller än ridhäst. Detta visste jag, men kunde inte avgöra skillnaden på min häst efter som att han hade så "högt" vinklade hovar att hans tå såg väldigt kort o fin ut. Men han visade andra vinklar och oj vilken skillnad.

ALLA:
Idag red jag och det var en helt annan häst. Han snubblade inte en enda gång(!) :eek: under hela ridturen(ca 40min). Kastade inte med huvudet en enda gång och gick som på moln. en helt annan rörelse.. :bow:

frågan är om det finns ngn arthros. Hon sa att enl våra beskrivningar och hans symptom så finns det en stor chans att det är en arthros.. men hon visste inte då hon inte kunde se ngt på röntgen. Men den kliniken står tydligen för ca 80% av utömningen av hästar i hela sv, och har bedömt galet fel många ggr, så jag hoppas att hoviss har rätt. Efter som att hästens höft är rak nu så är det svårt att veta.

Det vet jag inte. Men det är iaf vanligt bland travhästar - det har jag själv erfarat.

Ursäkta....:rofl: :rofl: :rofl:

En travare verkas med längre tår än en vanlig ridhäst och på ett sätt som passar en travares rörelsemönster. Tårna görs långa - minns ej varför men bla för att detta kan vara avgörande för hur nära mållinljen hästen är - tån över linjen. De ska röra sig med bakbenen utanför frambenen i högt tempo och verkas snett för hästen ska kunna ta kurvorna bättre. Med ryttare blir det mer belastning och man kräver även ett annat rörelsemönster

.....men det var nog den mest korkade förklaring jag hört i hela mitt liv...hoppas du inte tror på det där.....

tintilar skrev:
Det vet jag inte. Men det är iaf vanligt bland travhästar - det har jag själv erfarat.
Lika korkat som din förklaring om travarens skoning ungefär.. :angel:

Skillnaden kan vara att det är lättare att SE på en travare.... Det är lika vanligt på ridhästar.

Senast ändrad:

Jag undrar om det FINNS någon artros på den hästen. Det talas om röntgen men mig veterligen så är höft- och bäckenområdet OTROLIGT knepigt att röntga på häst och kräver liggande häst? Och om artrosdiagnosen ställts på symptom etc kan det ju mycket väl vara så att det inte finns någon höftledsartros.

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 549
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.