Idag har jag varit på clinic - eller inte

Sv: Idag har jag varit på clinic - eller inte

Hej.
Har följt tråden passivt.
I ridvärlden tycker jag ofta att det blir väldigt svart eller vitt och det är lite trist.
Med mina egna erfarenheter från tidigare ridsätt och insikter kan jag bara konstatera att det finns många olika vägar till Rom. En del av vägarna vill jag inte ta, en del har jag provat och förkastat, en del har jag tagit till mig.
Just nu har jag tre tränare. Det kan man ju tycka är väldigt konstigt, borde vara förvirrande. Särskilt som alla tre är väldigt olika.:confused:
MEN jag ser det som att jag får ett nytt verktyg varje gång. När jag sen rider ensam kan jag ta till just det verktyget.
Dessutom tycker jag att dressyrryttare ofta rider väldigt statiskt med hästarna lagda i samma form. Detta tror inte jag är bra. Jag vill kunna variera ridsätt efter dagsform och hästens form efter det.
Var och en av mina tränare har gett mig verktyg för varje sak.
Man kan då undra om inte hästarna blir förvirrade? Nej, faktiskt inte. Det finns ändå alltid en röd tråd i ridningen och jag tror det är bra för dem att variera mycket.
Kanske ett meningslöst inlägg, har ju egentligen inget med ursprungsfrågan att göra, men ändå?:idea:
Angående att inte få komma in och titta på en clinic, tror jag det är mer så att de inte vill att åskådare ska komma in, se en sak helt lösryckt och sen gå ut och ha bildat sig en uppfattning för alltid. :crazy:

jag tycker inte alls att ditt inlägg är meningslöst.

Det visar ju att alla måste finna SIN väg.
Det gäller ju i livet också :)

Det är intressanta frågor!

Jag tkr absolut att folk och fä ska vara olika. Men jag kan inte förstå och acceptera att slutmålet ser olika ut för dressyrryttare. Det kan jag bara inte begripa. Hur kan det vara så?

Därför att vi har olika ideal

Titta bara på dommarna i Dressyr deras innbördes placering skiljer sig rätt markant ibland.

Likaså här på buke så ser vi olika saker, rätt intressant från VM då de flesta hade olika favoriter.

Det är ju inte så ett nån tycker rätt och resten fel :o
I all fall inte i min värld

Vi tycker olika - har olika ideal

Jag tycker inte heller ditt inlägg var meningslöst, jag har ju oxå 2 olika tränare fast inom olika discipliner, det har tagit ett tag att hitta rätt "olika" tränare men dom har ju samma grundprincip samma röda tråd även fast den ena är hopptränare och den andra dressyr.

Sedan att båda är utbildade och har jobbat länge länge i Tyskland har väl något med saken att göra oxå även om inte någon av dem faktiskt är tysk.

Sedan har dom givetvis lite olika varianter på saker och ting men det är bara positivt så länge som den röda tråden är gemensam.

Bettina Hoy en av världens bästa ft ryttare tränar ju för Klaus Balkenhol (hon rider även GP dressyr) och man kan tydligt se att hon har samma röda linje ,alltså hon rider i stort sett likadant genom dressyrprovet som hopprovet som terrängprovet. Likaså Ingrid Klimke som oxå rider GP dressyr. Fast det gör visserligen alla tyskarna ,men det är något jag tror på starkt att inte försöka rida så annorlunda vare sig du hoppar eller rider dressyr.

Ja givetvis skiljer det sig från riktig dressyr där man måste ha dom mer på sätet än vad man kan ha på en ft häst eller en ren hopphäst , men ryttare som Bettina och Ingrid fixar ju det rätt enkelt

Om det var någon som läste reportaget om Jos Lansink i senaste Ridsport så visar det sig även där att han tränar renodlade dressyrövningar på sin hopphäst men det funkar även att hoppa så länge man följer den röda linjen. Förövrigt var det ett mkt läsvärt reportage från en förståndig riktig hästmänniska tycker jag.

Vad jag ville ha sagt så är det nog svårt för både häst och ryttare att träna dressyr a´la den som Susan var på clinic för om man skall dels rida TR dressyr sedan eller hoppa eller rida ft då signalerna skiljer sig åt för mkt. I terrängen skulle det kunna innebära att man slår ihjäl sig för att man går omkull... I dressyren kanske att man får någon miss och i hoppningen ett par nedslag.

Men det var väl ett bra svar. :)

För att träning skall kunna kombineras så måste den ha samma röda tråd.

Och min tråd är ju då den tyska utbildningsskalan - klickar det där så blir bra intresset kuriöst från min sida.
Men att jag kan sno enstaka detlajer från alla:D - om de passar in i den röda tråden.

JA, precis så är det - man har ändå valt tränare med liknande röd tråd, men olika tillvägagångssätt. Mycket inspirerande och lärorikt.

Dessutom, man hör ofta dressyrryttare prata om att deras hästar inte ska hoppa. Tycker man hör det redan hos ryttare på LA-nivå.
MEN, den röda tråden ringlar ju även fram i hoppningen.

Mina ena häst går Msv just nu och hoppas i hoppgrupp varje vecka. I och för sig har jag ju valt tränaren med omsorg eftersom jag inte vill ha hoppning i flygande fläng och jag vill att hoppningen ska vara ganska kravlös, mer lösgörande och mentalt positiv. MEN med lydnad.
Har planerat St George deb. till våren och jag ska försöka bibehålla hoppningen för det ger så mycket.

(Dressyrtränarna gillar inte detta dock men det skiter jag i:cool: , tror nog de är mest rädda för skaderisken. Men mina hästar går ute i stora hagar med andra och det är inte så vanligt i dressyrvärlden heller...:o

Fick ett tips av en bekant att en utländsk kändistränare skulle komma till ett ridhus rel. nära mig.

Eftersom jag kollar på allt, så masade jag mig dit.
Döm om min förvåning när jg bli utslängd ur ridhuset . Med motiveringen att jag kan för lite teori och kommer därför inte förstå det jag ser.
De gör så - för de får så konstiga frågor:confused:

Hm som sagt så kollar jag på det mesta, de flesta tränare verkar vara här för att _dela med sig, sprida kunskap_ och efter varje clinic ställer de sig och frågar. Har ni några frågor?:)

Sen svarar de snällt och vänligt på allt, även frågorna från Lilla Lisa i skogen. (thats me :D )
Oavsett om de heter; Carde, Borba, Scumacher, Hess, Kottas, eller Balkenhol etc...

Men här ansågs jag vara alltför okunnig att bedömma vad jag såg om jag inte gått på teorin innan. ( vilket min kompis hade gjor - och kontentan av den var att "vi ger en hjälp i taget." - inget mer matnyttigt)

Vad jag anser mig kunna bedömma oavsett hur insatt jag är - är ju om hästarna blir stressade av träningen, och om ekipagets prestation förbättras under träningspassets gång.:crazy:

Okey - det spelar ingen roll vem det är så skriv inget om det i tråden!!!

Men det jag undrar är - har ni varit med om nåt liknande :confused: :confused: :confused:

är det inte konstig inställning? Man undrar ju - gör de nåt fuffens :o

Helt sjukt! Har aldrig hört nått liknande att man blivit utkastad! Men i den delen av ridning där jag befinner mig finns tyvärr en del tränare som inte vill ha fotfolket med, där står i annonsen att träningen är stängd för åskådare, alltså man får inte ens komma in och titta mot betalning. Självklart ska man betala fast man är åskådare för något bär man ändå med sig hem i kunskap. Sen finns där andra ställen där man mer än gärna får komma och titta och till och med får vara med och dela fika GRATIS! Snacka om att man berättar detta för allt och alla och det i sin tur resulterar i att fler vill vara med och anmäler sig till kursen. Detta borde signalera till att alla är välkomna och att vara öppen och trevlig är ett bättre sätt än att spela översittare..

Hej,

utan att veta vem tränaren är och helt utan förutfattade meningar vill jag ge en aspekt på sakfrågan - ur ett kursledarperspektiv.

Från dennes perspektiv kan det bli väldigt negativt med deltagare som inte har "hela bilden". Det är troligen få åskådare som har så mycket kunskap som Susan, som kan sortera och få ut det denne önskar av bara en del av en helgkurs.

Om teorin förklarar mycket av träningsfilosofin, så kanske den känns nödvändig för kursledaren att förmedla, innan åskådarna ser hur det praktiseras.

Jag tycker att Jacko beskriver problemställningen väldigt bra.

Sedan finns det säkerligen tränare som har en hel del att dölja (kanske det här är en av dessa?), men jag tror ändå inte på att generalisera.

/Cecilia :)

Klokt sagt!
Bara att tex titta i media, här på Buke osv vad många trådar som handlar om "djurplågeri" och "grym behandling" av hästar. :smirk:
I stället för att bara konstatera att detta sätt, det var inget för mig ska det börja snackas skit om utövarna och/eller tränaren, och det heter att hästarna far illa.
Iofs så är ju sådana som gastar om sådant oftast bara sådana som visar sin egna okunskap, men likväl så hörs och syns de ju! Och många som inte sett det hela med egna ögon, de hänger ju glatt på. Och vips så har ett helt gäng seriösa, hästvänliga hästmänniskor skitdåligt rykte! :crazy:
Men jag hade inte tänkt på det om jag inte läst ditt svar i den här tråden! ;)

Till trådskaparen! Jag tycker svaret du fick var mkt konstigt, ordvalet var väldigt olyckligt tycker jag! För att säga "fel frågor" verkar konstigt tycker jag, finns det fel frågor? :confused:
Den som bad dig gå ut kunde ju helt enkelt bara sagt att teorin och clinicen var i paket, man kunde inte bara välja clinicen.
Att säga som h*n gjorde till dig, det skulle jag uppfatta som översitteri och högfärdighet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka