Idag har jag varit på clinic - eller inte

Sv: Idag har jag varit på clinic - eller inte

Hur ställde du frågan? exakt. Då kan man bedömma hur den uppfattades, kanske

jag ställde ingen fråga, det enda jag gjorde var att gå in i ridhuset och skulle just placera min bakdel på en bänk - när jag blev tillfrågad om jag var personal på anläggningen- nej
då fick jag inte titta på, med motiveringen att "man måste gå på teorin först" annars skulle jag inte förstå vad jag såg.

- De gjorde så för annars fick de så konstiga frågor, sa de

Varpå jag svarade
-Nej frågor är ju aldrig bra ;)

Shameless jag var där inkognito.

Jag hade inte min T shirt;
Det är jag som är "bukesusan" på :D

hur kan man planka om det inte tas betalt?!

Susan: låter ytterst märkligt det hela.

jahaaaaa... nu blev det lite klarare i ärthjärnan :idea:

Vad då inte förstå? måste man altså hjärntvätta folk innan man visar?

låter som frieser träningar, hemskt. :crazy: Att det försöker dölja något

Teorin INGÅR i clinicen så att säga. Först har man teori och sedan ser man på det i praktiken. Det är nog inte konstigare än på många andra utbildningar, man kan inte bara gå en del av en utbildning när man känner för det utan måste anmäla sig innan och gå hela utbildningen. Det är visserligen inte speciellt vanligt i hästvärlden men inom de flesta andra branscher funkar det ju så om man vill lära sig något.
Det var inte en uppvisning, då får vem som helst betala sig in så att säga.

Vem som helst fick anmäla sig till hela helgkursen, som din kompis tex helt utan förkunskaper. Synd att din kompis inte fick med sig något mer matnyttigt!

Och jo jag var där, fast gick inte kursen ;)

Senast ändrad:

Jag tror mig veta vem du menar. Personen jag tänker på vill gärna svara på så många som möjligt av folks frågor på teorin, när h*n har gott om tid på sig, istället för att ta dem under själva ridningen, då ekipagens dyrbara lektionstid blir lidande. H*n är väl medveten om att det är dyrt att rida för henne/honom. Efter varje ekipage frågar h*n dock publiken om de har frågor, så det är absolut inte så att man inte får fråga under kursens gång.

Men jag har alltså förstått det som att man försöker hålla de mest grundläggande diskussionerna till teorin. Finns det nya människor med på teorin förklarar tränaren då mkt ingående vad det är man gör och varför, vart man vill komma med ridningen och hur man kommer dit. I stora drag. På så vis är det väl tänkt att man som åskådare också ska få ut mer av att se på ridningen efteråt.

Jag är alltså inte helt hundra på vem du talar om, och det är väl egentligen inte så viktigt huruvida vi talar om samma person eller inte. Försvarar INTE sättet som du blev utslängd på, eller ens att du blev det. :crazy: Vill bara beskriva tanken bakom ett sådant system såsom jag har förstått den.

*knapplån*

Jag tror jag har varit på teorin för samma tränare. Känner inte till någon annan som resonerar på samma sätt vad gäller åskådare. Jag förstår att det kan låta lite fånigt, men jag har även hört hur folk pratar om andra tränare och deras ekipage. Inklusive dennes "anhängare" som gärna snackade skit om andra.

Så jag förstår definitivt att han kör ett sådant koncept, själv tycker jag faktiskt det känns mer seriöst. Just för att jag har alldeles för mycket hört folks skitsnack om ekipage och tränare både på läktaren och efteråt. Har man fått ett teoripass och chansen att fråga hur mycket man bara vill så förstår man mer vad som händer med ekipagen sedan.

Tränaren själv var en av de proffsigare jag mött , vad gäller förhållnigssätt till andra ridstilar, och den enda som inte snackat skit om andra tränare eller ridstilar under ett 4 timmar teoripass där han även var förkyld och hade feber.
Det var ett par åhörare som försökte få honom att prata negativt om en annan tränare, men han upprepade bara samma: Jag har inte sett honom och tänker därför inte uttala mig om hans sätt att träna hästar. De var rätt envisa med att få honom att säga något negativt om sättet att träna.

Jag gillade också att han efter teorin tog sig tid till att prata med folk som hade frågor och inte hade någon von oben attityd utan pratade med dem och kunde ha en bra dialog.

Så klart en av de mest sympatiska jag varit med om, han står för det han gör, när jag var där så snackade han inte skit om andra tränare eller ridstilar, jag ser det som seriöst att vilja ge folk en teoretisk bakgrund till vad de ser på lektionerna om de aldrig varit där. Tyvärr så kunde jag inte titta på ridningen efteråt, men jag hade stor behållning av hans teori och jag fick med mig en hel del nytt och tänktvärt från den.

Sedan att folk som avvisade uttyckte sig fånigt, det är ju en annan sak´, man behöver inte vara otrevlig. Hade tränaren/eller de som avvisade dig vetat vem du var genom att läsa lite på buke så hade du kanske varit välkommen.....

Det är just detta jag försökte få fram genom mitt inlägg.

Jag blir så ledsen numera av allt skitsnack inom ridningen. (Jag är INTE oskyldig själv!). Ett rykte uppstår, det sprider sig och folk bildar sig uppfattningar baserat på illvilja, okunskap eller ointresse. Och har man någonsin varit med om att det drabbar en själv eller ens tränare, så blir man lite mer försiktig.

F ö, just det här att någon annan inte upplevde teorin som "nåt nytt" eller "revolutionerande" ringer i mina öron "stängd åhörare". Precis som jag kan vara på barockclinics. Jag hör det jag VILL höra. Och då är man inte vidare mottaglig. Och en sådan stämpling sprids lätt vidare. Nu kommer ju ex Sus att tänka på denne tränare som "ja, det var H*n som bara ville separera hjälper, inget annat" (eller vad det nu var). Och det tkr jag är synd.

Sus har varit inne på hemsidan :D

och - tack vare denna tråd fått en massa info via pm :)

Rent baserat på vad som står på hemsidan så har jag sorterat bort denna tränare eftersom den ligger så väldigt långt ifrån min egen grund, även om den har samma namn.

Med detta menar jag att jag inte tycker att det är värt pengarna att gå på teorin. Synd ändå jag hade säkert haft utbyte av att titta på ridning och få fler infallvinklar och funderingar i hjärnkontoret.

Att se hur andra löser problem är alltid givande

KL
Rent allmänna reflexioner.
Angående skitsnack och annat. Det enda man kan göra är ju att köra sitt eget race och låta rdiningen tala för sig själv.

En av de duktigaste ryttarna jag känner säger - jag har lärt mig att göra - istället för att prata.

Det ÄR väldigt mycket prat i hästvärlden. Mer snack än verkstad.
Men hur mycket man än pratar - åt något håll - så ändras ju inte verkstaden för det ...

Är ridningen tillräckligt bra så håller den för skitpratet

PS
Jag kommer inte minnas denne tränare för den som ville separera hjälper - det är det många som säger.

Snarare; - för att det inte behövs nån yttertygel :D
Sen var det nåt mer, som var främmande för mig - som jag har glömt bort - så det verkar som om jag inte kommer att minnas den alls :D

Senast ändrad:

Absolut är det ridningen som talar för sig själv! HÅller med till 100%. Men innan jag hade börjat nosa på vad ridning går ut på kunde jag inte se bärighet. Inte svikt. Inte lösgjordhet. Inte bogfrihet. Jag hade så få verktyg i min lådda.

Och även om jag har många fler idag, så är jag övertygad om att det finns triljarders andra verktyg därute. Och om jag går med mina verktyg på en clinic och studerar ridning där de går igenom andra verktyg - hur kan jag då veta att det de sysslar med är fel och det jag gör är rätt?

Nåt jag lärt mig ;), är att det är väldigt tråkigt när läraren blir bedömd efter eleven. Eleven är ingen absolut kvalitetsgaranti. :angel:

Men så här ser jag det.

Det finns sjuttiofjörton varianter på Hur Dressyr skall se ut och bedrivas.

Inte så stor chans i välden att alla skall enas om att ETT av dessa sjuttiofjörton sätt är rätt :D

Varje ryttare måset väl för sig själv ställa frågorna

Vad prioriterar JAG
Hur vill jag att det skall SE UT
Och hur skall vägen dit GÅ TILL.

Och sedan känner man efter vad/vilket av dessa sjuttiofjörton sätt som känns RÄTT FÖR MIG.

Okey då har man valt RACE

Sen får man väl köra det - och strunta i att andra kör andra RACE

Så länge man är nöjd - kör man sitt eget och skiter i andras.
Blir man misnöjd då kan man ju fundera på att byta - men annars är det väl bara att köra på?

Så länge ingen behandlr sin häst illa så är det väl bara att tuta och köra.

Vi är inte klonade, och skulle i alla fall inte på plats på samm bana på en gång :D

Det jag var på var inget för mig - det innebär ju inte att de som håller på är dömda till evig förbannelse.
I själva verket tror jag de skiter i mig :D

DIVERSITY

Lev och låt leva.

Ja och nej, svarar jag då.

För det jag höll på med förut tyckte jag var rätt och riktigt.

Tills jag fick lite nya verktyg. Då blev det rätt och riktigt.

Och så hittade jag skiftnyckeln. Heureka!

Men NU, nu var jag väl nåt på spåren?

Då slängde någon lite spik i huvudet på mig. Perfekt!

Men hrm, skiftnyckeln fungerade ju bättre med bultarna som jag höll på med för två år sen. Hrm??

Ett antal år senare vet jag bara att jag inte har nnågon aning om nåt.:smirk: Förutom att Markus äger Idol-scenen! :)

OBS Detta är för mig en abstrakt diskussion, och har inget att göra med vare sig den här clinicen eller annan träning.

Visst är det så att en del av det jag ser i dag kanske jag inte kan se förrän i ljuset av den kunskap jag har om tio år.
Det är ju en sak.

En annan fråga som jag ställer mig - skulle jag kunna tänka mig att vara hästen i den här situationen?

Ser det sunt ut angående stress och fysiologiska förutsättningar?

Där går tyvärr mycket träning fetbort för mig.

Det innebär ju inte att jag allmänt är den som avgör för alla - sanktionerar eller avvisar.

Bara det att jag har hittat en linje och ett tänk som passar mig.

Jag tror nog att jag har en aning om nåt. Jag litar på den aningen då den är grundad på så många helt oberoende personers kompetens.

Det innebär inte att jag sitter inne med den ultimata sanningen - utan vad som känns sant och rimligt för mig.

Nån sorts ledstjärna kanske, som jag navigerar med.
Vart jag hamnar får väl framtiden utvisa

Senast ändrad:

Men så här ser jag det.

Det finns sjuttiofjörton varianter på Hur Dressyr skall se ut och bedrivas.

Inte så stor chans i välden att alla skall enas om att ETT av dessa sjuttiofjörton sätt är rätt :D

Varje ryttare måset väl för sig själv ställa frågorna

Vad prioriterar JAG
Hur vill jag att det skall SE UT
Och hur skall vägen dit GÅ TILL.

Och sedan känner man efter vad/vilket av dessa sjuttiofjörton sätt som känns RÄTT FÖR MIG.

Okey då har man valt RACE

Sen får man väl köra det - och strunta i att andra kör andra RACE

Så länge man är nöjd - kör man sitt eget och skiter i andras.
Blir man misnöjd då kan man ju fundera på att byta - men annars är det väl bara att köra på?

Så länge ingen behandlr sin häst illa så är det väl bara att tuta och köra.

Vi är inte klonade, och skulle i alla fall inte på plats på samm bana på en gång :D

Det jag var på var inget för mig - det innebär ju inte att de som håller på är dömda till evig förbannelse.
I själva verket tror jag de skiter i mig :D

DIVERSITY

Lev och låt leva.

Sammanfattat, alla strävar efter bra ridning

vissa tar omvägar, andra genvägar. Men alla gör sitt bästa.

Förhoppningsvis ska kännslan i den väg de tar vara rätt, annars blir man osäker och endast söker hela hästlivet. Men utan att söka finner man inget. Utan att pröva känner man inget. Utan att fråga förstår man inget.

Sammanfattat, alla strävar efter bra ridning

vissa tar omvägar, andra genvägar. Men alla gör sitt bästa.

Förhoppningsvis ska kännslan i den väg de tar vara rätt, annars blir man osäker och endast söker hela hästlivet. Men utan att söka finner man inget. Utan att pröva känner man inget. Utan att fråga förstår man inget.

Bra svar

KL

Men om man tar ett språng till ytterligare en filosofisk tanke helt utan samband med tidigare diskussion , men kanske en naturlig utveckling på tråden, och en som slår mig då och då.

Varför är alla så rädd för olikheten?
Att vi männsikor är olika?
Att vi rider olika?
Att det finns olika inriktningar?
Olika Tekniker?
Att vi inte ser slutmålet på samma sätt?

Varför är det en så skrämmande tanke att vi alla inte är en och samma person.
Och varför är denna tanke så mycket mer skrämmande för Dressyrryttare.:confused: :confused: :confused:

Är inte just den rädslan orsaken till alla bråk här?

Att det blir svårt för en del som inte kan leva med att alla inte tycker lika, inte ser världen lika?

Varför måste skillnader - vara synonymt med Rätt och Fel?

:confused: :confused: :confused:

Det är intressanta frågor!

Jag tkr absolut att folk och fä ska vara olika. Men jag kan inte förstå och acceptera att slutmålet ser olika ut för dressyrryttare. Det kan jag bara inte begripa. Hur kan det vara så?

Någon visar upp filmer och hälften skriker Halleluja, medan andra hälften vill gå och gömma sig.

I ridning är ryttare, hästar, mekanik, psyke och fysik inblandat. Med hänsyn taget till alla ingredienser förstår jag till fullo att det ser olika ut då och då. Självklart. Men slutmålet? Hur kan det vara så olika för oss?

Tja, färdigtänkt, det är jag inte. :D

Bra svar

KL

Men om man tar ett språng till ytterligare en filosofisk tanke helt utan samband med tidigare diskussion , men kanske en naturlig utveckling på tråden, och en som slår mig då och då.

Varför är alla så rädd för olikheten?
Att vi männsikor är olika?
Att vi rider olika?
Att det finns olika inriktningar?
Olika Tekniker?
Att vi inte ser slutmålet på samma sätt?

Varför är det en så skrämmande tanke att vi alla inte är en och samma person.
Och varför är denna tanke så mycket mer skrämmande för Dressyrryttare.:confused: :confused: :confused:

Men är det verkligen så?

Det är ju olikheter som gör diskussioner spännande. Vad det än gäller.

Jag tror att fler än jag uppskattar att få olika infallsvinklar och få fundera och komma fram till vad som passar mej o inte. OCh vad som passar varje häst. För så kan det också vara.

Och att få vara med i diskussionerna. Det är ju fördelen med ett sånt här forum. Man kan läsa, fundera och komma med inlägg och gå tillbaka och kolla senare. Vad sa h*n egentligen? Hur blev det?

Väldigt värdefullt för mej i alla fall. Utan olika blir ju diskussionerna tristare. Om alla bara håller med varandra. Jag avskyr trådar som bara säger "aaaah" och "ohhhh" av beundran. Dem läser jag inte. Jag vill tänka och få inspiration. Det får man här tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka