Idag har jag varit på clinic - eller inte

Susan

Trådstartare
Fick ett tips av en bekant att en utländsk kändistränare skulle komma till ett ridhus rel. nära mig.

Eftersom jag kollar på allt, så masade jag mig dit.
Döm om min förvåning när jg bli utslängd ur ridhuset . Med motiveringen att jag kan för lite teori och kommer därför inte förstå det jag ser.
De gör så - för de får så konstiga frågor:confused:

Hm som sagt så kollar jag på det mesta, de flesta tränare verkar vara här för att _dela med sig, sprida kunskap_ och efter varje clinic ställer de sig och frågar. Har ni några frågor?:)

Sen svarar de snällt och vänligt på allt, även frågorna från Lilla Lisa i skogen. (thats me :D )
Oavsett om de heter; Carde, Borba, Scumacher, Hess, Kottas, eller Balkenhol etc...

Men här ansågs jag vara alltför okunnig att bedömma vad jag såg om jag inte gått på teorin innan. ( vilket min kompis hade gjor - och kontentan av den var att "vi ger en hjälp i taget." - inget mer matnyttigt)

Vad jag anser mig kunna bedömma oavsett hur insatt jag är - är ju om hästarna blir stressade av träningen, och om ekipagets prestation förbättras under träningspassets gång.:crazy:

Okey - det spelar ingen roll vem det är så skriv inget om det i tråden!!!

Men det jag undrar är - har ni varit med om nåt liknande :confused: :confused: :confused:

är det inte konstig inställning? Man undrar ju - gör de nåt fuffens :o

Senast ändrad:
Sv: Idag har jag varit på clinic - eller inte

Det var det sjukaste:eek:

Det är ju som att säga "har du aldrig ridit får du inte rida förän du kan rida":crazy:

Det kan ju oxå handla om att det inte är gratis att gå på clinic. När tex Kyra hade clinic i vår stad så fick man betala för att se det, då kan man inte bara kliva in och kika lite för att man är nyfiken.

Men jag hade gärna betalat- som man alltid gör.
Det var inte frågan om det - utan det var "lyckta dörrar"
:D

Har någon varit med o m liknande ?

Nu fattar jag inte - menar du att det var någon slags kunskapstest innan man blev insläppt? Hann du se något, ställa någon fråga, kommentera något? Eller var det någon slags helhet, så att deltagande i första delen krävdes för att få delta i den andra?

De få clinicer som jag har varit på så har vem som helst fått komma in, bara man har betalat, dvs även jag.

Din kompis får väl skvallra vad det var för hemligheter

Nej inget kunskapstest utan man måset gå på teori innan för att få se på clinicen.

Jag vet inte om detta är ett kommersiellt trick,:confused: för den som var på teorin "fick bara med sig hem" att man skall ge en hjälp i taget - inget annat revolutionerande.

orsaken som angavs; var att de inte ville ha konstiga frågor

Men i min värld är det bara ljusskygga människro som inte vill ha frågor.

Jag vet faktisskt en annan som har stängda clinics - men den har blivit anmäld för djurplågeri upprepade ggr. Men vem det är är heller inte intressant.

Ingen annan - jag är jättesnopen :confused:

Låter helsjukt. Skulle kunna tänka mig att det beror på att de är rädda för dåliga rykten, som då skulle kunna spridas av de som sett clinicen, men som "inte förstår" pga att de inte har hela bilden klar för sig, när de inte hört teorin före? Låter så.

Dock tycker jag att det resonemanget o sättet att hantera det på visar på låg nivå på arrangörerna. Alla kan få kritik. Ingen blir förstådd till fullo. Det hanterar man inte på det där sättet. Det borde vara tvärtom; mer öppenhet, mer tid att svara på frågor etc.

Tror inte du missade nåt. :D

Låter onekligen konstigt i mina öron.

Vid dylika tillfällen brukar ju alltid fotfolk vara välkomna, och vadå konstiga frågor, finns det om man kallar sig tränare?

Tror du ska smälta bort det även om det känns snopet, irriterande och aningens dumt.

*Man ska aldrig sluta förvåna sig*

Jag vet inte, jag är kluven i frågan.

Det är så lätt att folk fattar fel och sen sprider vidare konstiga saker. Jag har säkert själv gjort så efter jag varit på barockclinics. Jag ser helt andra saker än de som ridit länge för tränaren och har därmed "dömt" tränaren. Det behöver ju inte betyda att jag har rätt.

Kanske denna tränare tröttnat på feltolkningar, anmälningar (ja, jag vet att det förekommer även på osakliga grunder) och konstiga ringar på vattnet.

Men visst är det konstigt att bli _utslängd_.

Ja, jag säger varken bu eller bä, så jag var ju relativt meningslös i den här tråden.

Frågor ska man väl kunna svara på. Om de skulle råka handla om sånt man tog på teorin så är det väl bara att säga det, om man inte orkar svara:confused:

Låter som ett affärsknep, nästa gång vet du ju att du måste gå teorin för att få se, för x antal kronor. Så då gör du det om det är en känd tränare. så lönar sig nog:cool:

eller så kände han igen dej från buke:devil:
"neeeeeej, inte den besvärliga människan"
"gick hon teorin?"
"nej, bra" då säger vi att hon skulle ha gjort det:devil: " :p

Alltså jag var inte så impad innan - nu sjönk den väl i graderna ännu mer.

jag vill dock ogärna avfärda ngt innan jag sett det - så jag ville ge det en ärlig chans. Och sedan tycker jag att allt som är bra skall man sno :D - Även om man itne köper hela konceptetet

Nu skiter jag i det helt och hållet.

det hamnar under sorteringen - inte värt att sätta sig in i :D

Senast ändrad:

Du är aldrig meningslös - tvärtom väldigt underhållande.

har tänkt säga det till dig för länge sedan, du borde ägna dig åt att skriva - du är så skarp i ditt intelllekt, så "racorsharp" :)

Jag köper din bok - oskriven :D

Rodna nu hela veckan - och sträck på dig

Senast ändrad:

Om du är intresserad kan jag fråga "en som vet" varför teorin krävs. Jag tror nämligen att jag vet vem du ville titta på. Dock har jag inte sett personen ifråga, men jag känner folk som betraktar personen som "gud" :smirk:

jag är mycket intresserad varför teorin krävs, för den som var på den fattade inte :crazy:

Hmm konstigt, då måste det se konstigt ut när dom tränar då eftersom dom inte vill svara på frågor , eller så kan dom inte förklara varför det ser konstigt ut??

Jag menar om Anky kan bjuda in till frågor om sin träningsmetod så tycker man ju att den här nissen skall kunna förklara sin metod.

Om en tränare säger till mig nä du får inte se det här för du kommer inte förstå vad du ser så skulle jag börja ana ugglor i mossen om vad som egentligen försigår därinne bakom lyckta dörrar :crazy:

Ett affärsknep, ja varför inte?? Folk har ju en tendens till att vilja ha tillträde till saker dom inte får och det här skapar ju ett visst intresse. :idea:

Om jag inte har förstått helt fel så kostar denne tränare MYCKET pengar. Eftersom jag är så snål så har jag avstått från att vara med på kurs för att det kostar (och att man måste gå teorin innan)...

Hmm, konstigt.

Låter som ett sätt att sno en på ännu mera pengar ..

vaa? det var det konstigaste.. clinics är väl ändå för att man ska få lära sig saker?! :confused:

Först höll jag på att skratta ihjäl mig när jag läste...sen gick det nog över i chock? det var nog bland det knäppaste jag hört! får man verkligen göra så?
Har aldrig hört nått liknande. Antingen så kände dom igen dig eller så handlade det om pengar.. eller nått annat:D
Hur som helst låter det helkorkat att kasta ut nån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka