Idag har det hänt!!!

L

Leonilla

jag har en elev som är otroligt rädd och osäker vid ridning.
Men idag satt han för första gången på hästen efter fyra veckors träning!!!!:D :bump: Vi har gått väldigt varsamt fram.Inte tvingat honom till nått eller så utan helt på hans villkor.
Åh ni skulle sett han...helnöjd när han väl kom upp....sen fick vi inte ner honom igen...han satt verkligen och mös uppe på hästen!:love:
Det är så roligt med detta jobb!!!!!
Har ni också någon solskenshistoria att berätta?

Sv: Idag har det hänt!!!

härligt!! :D

sådana jobb är de bästa jobben!!

hade han varit med om nån olycka tidigare som gjorde honom rädd, eller var det absolut första gången i hans liv han satt på en häst??

Grattis! skönt när man lyckas!!

Ja visst är det underbart!!!
Han har tydligen provat att rida lite för längesen.Det hade tagit tid då också för hans rädsla.och tyvärr så hade han ramlat av hästen då.Vet inte hur var el när...men det har verkligen satt sina spår.
Han hade åkt av i ett ridhus.När vi har tränat så har vi också varit i ridhus men nu provade vi ute och det blev sån skillnad....skräcken var nog lite ihopkopplad med ridhuset....
Jag är såååå lycklig för pojkens skull!!!:love: För han gillar verkligen hästar!Han borstar och leder hästarna utan problem och gillar det.Men det har varit ridningen som varit läskig.
:bump: men som sagt nu är det på "G" att släppa!!

Det var ju inte riktigt meningen att jag skulle berätta om honom.Jag var bara så otroligt glad för hans skull och fick lov att dela med mig av glädjen.
Men jag kan iallafall berätta lite om honom utan att "hänga ut honom här"
Han är i yngre tonåren och har ett förståndshandikapp.Han är otroligt duktig vid hantering med hästarna och vill så gärna hålla på med borstning osv.Det är just vid ridning som han har varit så väldigt rädd.Han tycker att det är så läskigt att sitt upp.Vi har provat det mesta.Stor,mellan och liten häst....med sadel,utan och med gjord....
Han har varit så rädd att han stått och skakat brevid hästen.
Nu tod vi den minsta hästen och gick ut till handikapprampen ute.Det tog ett tag men allt eftersom han fick stå och prova lyfta ena benet,hänga lite över hästen,klappa osv så fick vi upp honom.Och han slappnade av.Inga spänningar i kroppen och som sagt satt där uppe och mös!!!!
Vi var verkligen på väg att ge upp med ridning för hans del.Det är inte kul att hålla på när en person är så vettskrämd.Vi skulle prova för sista gången.....och det var ju tur att vi inte gav upp.För nu kommer han säkert att vilja mer.
Ni får gärna fråga mer om det verkar luddigt eller nått.Jag har ganska mkt handikappridning och vill gärna byta erfarenheter med andra som också har det.:D :bump:

Berätta om era hästar istället! :-)

Jag hade tänkt göra studiebesök på Göteborgs Handikappridklubb och kolla in deras medarbetare med fyra ben. Det enda trista med dem för mig, är att de är ganska långt bort belägna från mig, i Kungälv. Norr om Göteborg. Själv bor jag öster om Göteborg och har faktiskt inget fordon :-)
Så det kommer inte bli någon vana att se mig där ute.

På min klubb här bakom husknuten på mig, har de dock handikappgrupper - ... hrm, hur skall jag kunna vara diplomatisk här nu :-)
Anläggningen är bra, mycket bra - jag är uppfostrad där själv en gång i tiden - stor manege, mellangård med sand, ytterligare en sandbana, framridningsbana, hagar, hagar, hagar, paddock, skogsvägar, sjöar osv
Så anläggning är bra

men jag tycker de ger de handikappade de taskigaste tiderna faktiskt, och eftersom en del faktiskt blir väldigt duktiga sedan - men det inte finns några mer avancerade specialgrupper för dem i dressyren ...
well, ja, det är väl det och de sämsta tiderna som jag känner är lite trist ... de satsar inte så mycket på den delen

men det har de aldrig gjort - Nurse Wratched som var min ridlärare är kvar och hon skulle väl aldrig aldrig ens komma på tanken att ge en handikappad en chans, när hon kapar av så många av de *normala* redan och har alltid gjort.

Vart skall de som blir duktiga och vill satsa till exempel ta vägen om det inte finns mer tävlingsinriktade specialgrupper för dem i dressyr osv?

Hur gör ni hos er?

Senast ändrad av en moderator:

Tja....hos oss så har vi inte några elever som vill ut och tävla ännu...men jag jobbar på att hitta en lösning på det för framtida bruk.

Vi har mest handikapp ridning på fm.Då är det en eller två i grupperna.Så de får ju individuell träning och har då större möjlighet att kunna avansera...
En dag i veckan så har vi två handikapp grupper på em.Då är det fler som rider.Det är ca 6 st i varje grupp.Då blir det ju hela gruppen som man måste ta hänsyn till.

Jag får berätta mer sen.....plikten kallar....

Så var det hästarna.Vi har en blandad kompott....De flesta går bra att ha med på handikappen.
Vi har från liten C-ponny till stor häst på ca 165.Blandade rasen och storlekar som på vilken annan ridskola som helst.
Vi har rampträning med de som inte går med lika ofta som de andra som är riktigt vana.
Hästarna sköter sig riktigt bra på handikapp och barnlektionerna.De känner nog på sig när de kan busa och inte.....
Körhästar har vi också.Så vissa som vill vänja sig med hästar överhuvudtaget brukar först köra ett par gånger och lära känna hästarna lite mer och sedan kombinera körning och ridning.I vissa fall blir det bara körning för en eller annna orsak....för vissa blir det ridning nästan direkt...
Vi har även handikapp läger på sommrarna(har haft det i två år nu)
Det är jättekul och både vi och eleverna lär oss mkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
854
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 620
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 467
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 832
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"