Idag fick jag analysen på höt *besviken*

et_flickan

Trådstartare
det innehöll 34 smbrp och 7,8 Mj. Bläää!!

Hur ska jag göra nu då, står här med en häst som har börjat falla ur och det förstår jag ju, sen en häst som håller på atts pricka för att hon är så fet, proteinet är ju perfekt för henne men inte bra för fullblodet. Och för den feta är det ju alldelles för mycket energi i.

Fullblodet får 12 kg hö, hon äter mycket mer hö än förut vilket jag är glad över. Sen äter hon 2 kg Alfa och 2 kg lusern, och 0.3 kg betfor.
Hon har börjat tappa överlinje så jag har höjt både lusernet och Alfan med 1 kg.

Fetknoppen får 11 kg hö, 0,3 kg betfor, 60 g mineraler, vi tänkte köra tokosel till henne så slipper vi en massa mineraler i krubban som hon inte äter upp. Eventuellt ge henne lite lusern så inte hon får proteinbrist.

Men vad tror ni, kommer fullblodet klara sig på det här höet, jag blir lite orolig.

Sv: Idag fick jag analysen på höt *besviken*

det är ju ingen katastrofal kvot men att öka på lusernet är en bra idé..

sedan får man ju inte diskutera enskilda foderstater här så du får sätta dig och räkna lite..

men jag kan säga att sålänge du ger lusern och ett kraftfoder med hög kvot så kommer det inte att vara någon fara.. nu ntill vintern behöver hästarna mer energi för att hålla sig varma också..

Tycker inte att det är något katastrofhö, det är fortfarande fullt möjligt att komplettera upp proteinet i det. Däremot kanske man kan byta ut något kilo av det mot lusernhack om man inte får till det på annat sätt.

Okej men det låter ju bra. Jag blev väldigt besviken på analysen först, har suttit och räknat fram och tillbaka nu ett tag. Det ser ändå ganska bra ut med den foderstat jag tänkt ge.

Nu ska bara tjockis få på sig skor och sen ska hon ut och motioneras.

Liknande trådar

Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 037
Senast: arabia
·
Foder & Strö Har en fjordig på 10 månader som börjar bli lite rund, men absolut inte fet. Vill inte släppa en fet häst på bete så jag får justera...
Svar
4
· Visningar
1 282
Foder & Strö Fullblodet har svårt att få i sig tillräckligt med protein. Han har fri tillgång till både hö och hösilage. Höet har riktigt bra...
2
Svar
36
· Visningar
1 933
Senast: Madick
·
D
Foder & Strö Min häst har stått på 8-9 kg oanalyserat hö, innehåller nog dock inte så mycket av något, 1 kg lusern och en skvätt betfor och en svätt...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Disab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka